صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۰۷۹۵

جنگ در خلأ!

پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی/ گروه مجازستان
ماه‌های گذشته بود که اخبار از تلاش چین برای رسیدن به نیمه ‌تاریک ماه حکایت داشت. سرانجام پس از چند ماه، این کشور کاوشگر خود را به ماه رساند و از بخشی از ماه که همیشه از دیدگان مردم زمین پنهان مانده بود، نمونه‌برداری کرد.
کاوشگر چانگ‌ای‌۶ پس از مأموریت نمونه‌برداری در سمت دور ماه پرچم کشور چین را در نیمه پنهان تنها قمر زمین به اهتزاز درآورد. به گفته دانشمندان، این نخستین بار است که پرچم یک کشور در نیمه پنهان ماه به اهتزاز درمی‌آید؛ با پیشرفت موفقیت‌آمیز این عملیات اکنون فضاپیمای چینی در مسیر بازگشت به زمین قرار دارد.
به گفته دانشمندان سازمان فضایی چین، کاوشگر تمام رباتیک چانگ‌ای‌۶ حدود ۴۸ ساعت را در سمت پنهان ماه سپری کرد و نمونه‌برداری سریع و هوشمندانه را در حوضه قطب جنوبی‌ـ آیتکن در سمت دوردست انجام داد. این کاوشگر نمونه‌ها را در دستگاه‌های ذخیره‌سازی که طبق برنامه صعودکننده آن را حمل می‌کرد، قرار داده است.
متخصصان پایگاه زمینی این عملیات توضیح دادند، نمونه‌برداری هوشمند یکی از مراحل کلیدی مأموریت چانگ‌ای۶ بوده است. این کاوشگر در برابر دمای بالا در سمت دور ماه مقاومت و با موفقیت نمونه‌های سمت دور را با دو روش نمونه‌برداری از سطح که شامل بازوی رباتیک و حفاری می‌شود، جمع‌آوری کرد.
محققان در آزمایشگاه زمینی نیز از داده‌های ارسال شده به وسیله ماهواره رله برای شبیه‌سازی مدل جغرافیایی منطقه نمونه‌برداری و فرآیند نمونه‌برداری استفاده کردند و توانستند برای تمام مراحل نمونه‌گیری و ارسال آن برنامه از پیش تعیین شده را با دقت اجرا کنند.
چین در سال‌های گذشته تلاش بسیاری برای کسب موفقیت‌های بیشتر در زمینه هوا و فضا داشته است. از راکت‌های چندبار مصرف و ماهواره پیشرفته گرفته تا ایستگاه فضایی اختصاصی همگی پیشرفت‌های اخیر چین در فضا را نشان می‌دهند. حالا نیز شاهد رکورد جدید چین در فضا هستیم. رسیدن به نیمه تاریک ماه، یکی از رکوردهای جدید این کشور در زمینه فضاست و شاید تا یک دهه پیش کمتر کسی تصور می‌کرد چین به یک بازیگر مهم در عرصه فضایی تبدیل شود. هرچند حالا پیشرفت‌های این کشور سبب نگرانی مقامات ناسا شده است. سال گذشته آنها اعلام کردند، چین مأموریت‌های فضایی خود را با حداکثر پنهان‌کاری انجام می‌‌دهد. به این ‌ترتیب، به ‌احتمال قوی چینی‌ها قصد دارند اهداف نظامی خود را در فضا دنبال کنند. هرچند چین تغییری در رویه خود ایجاد نکرد و در آخر از ایستگاه فضایی بین‌المللی اخراج شد!
بسیاری از کارشناسان تصور می‌کردند اخراج از ایستگاه فضایی ضربه محکمی به چینی‌‌ها باشد. هرچند آنها در مدت بسیار کوتاهی ایستگاه فضایی اختصاصی خود را ساختند. حالا نیز چین توانسته‌ رکورد جدیدی را در فضا به‌ نام خود ثبت کند. زمانی رقابت شوروی و آمریکا در فضا سبب شد پیشرفت‌های حیرت‌انگیزی را شاهد باشیم. شاید حالا نیز رقابت چین با آمریکا خبر خوبی برای علاقه‌مندان به دنیای نجوم باشد.
در ماه آوریل بود که یک فضاپیمای چینی در مأموریتی فضایی با سه خدمه راهی فضا شد. حالا خبر رسیده است که دو فضانورد چینی توانسته‌اند رکورد پیاده‌روی در فضا را بشکنند. آنها ۸/۵ ساعت را بیرون از ایستگاه فضایی Tiangong گذراندند. هدف از این پیاده‌روی نصب تجهیزات محافظتی در برابر زباله‌های فضایی عنوان شده است. البته فضانوردان چینی در این مدت تجهیزات و بخش‌های بیرونی ایستگاه فضایی را نیز بررسی کردند. برای اولین‌بار در سال ۲۰۰۸ بود که یک فضانورد چینی با پیاده‌روی ۲۰ دقیقه‌ای یک رکورد فضایی را برای چین ثبت کرد. از آن زمان تاکنون فضانوردان چینی ۱۶ پیاده‌روی فضایی را انجام داده‌اند.
رؤیای چینی‌‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. چین از طریق پروژه‌ای بزرگ سعی در کشف موجودات فضایی هم دارد. این پروژه چینی‌ها برای یافتن حیات فرازمینی حتی آمریکایی‌ها را تهدید می‌کند. چین که یکی از ابرقدرت‌های کنونی دنیا به شمار می‌رود، در حوزه‌های گوناگون، از جمله هوافضا در تلاش برای جابه‌جا کردن مرزهاست و در این مسیر ایالات متحده را به‌عنوان رقیب اصلی پیش روی خود می‌بیند. در حالی که معمولاً نام آمریکایی‌ها به یوفو و موجودات فضایی گره خورده است، به نظر می‌رسد چین هم به دنبال کشف نشانه‌هایی از حیات بیگانه است. چین در این راستا از تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری (به اختصار FAST) استفاده می‌کند و هدف‌های پشت استفاده از آن احتمالاً شما را هیجان‌زده می‌کند.
چین با تلسکوپ کروی با دیافراگم پانصد متری واقع در پینگتانگ در حال حاضر فضای دوردست بیرون از کره‌ ماه را رصد می‌کند. این تلسکوپ که در واقع عنوان بزرگ‌ترین تلسکوپ رادیویی دنیا را در اختیار دارد، طی پنج سال از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ توسعه پیدا کرد؛ اما پروژه آن در اصل بیش از ۲۰ سال قبل کلید خورده بود. به دلیل ایجاد فضایی بدون تداخل فرکانس رادیویی برای این پروژه بزرگ حتی بیشتر از ۸ هزار نفر مجبور به تغییر محل سکونت خود شدند.
شواهد حکایت از این دارد که چین بیشتر به تحقیق درباره موجودات فضایی متمایل شده است. بخشی از تمایل چینی‌ها به این موضوع را می‌توان ناشی از ارتباط ۳ هزار و ۵۰۰ ساله آنها با اختربینی دانست، ولی گذشته از این، دولت چین در سیاست خارجی رویکردی مبتنی بر استقلال و خودکفایی را در پیش گرفته است که نتیجه آن در اقدامات این کشور در حوزه هوافضا و نجوم دیده می‌شود. چینی‌ها قصد دارند با جدیت و به‌صورت مستقل تحقیقات خود درمورد موجودات بیگانه را پیش ببرند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات