صبح صادق >>  جبهه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۶۰۸۰۶

اولین شهید

یک ماه بعد از اشغال خرمشهر، «محمدرضا دشتی‌زاده بوشهری» که همرزمانش او را رضا دشتی صدا می زدند، به همراه چند نفر از نیروهای دیگر واحد اطلاعاتی را تشکیل داد که با ورود به خرمشهر یکی دو روزی را در شهر می‌ماندند و بعد از کسب اطلاعات از نیروها و امکانات و ادوات دشمن و انجام کار شناسایی به مقر خود برمی‌گشتند. او توانسته بود با ساخت ادوات بسیار ساده‌ای، مانند تیوب چرخ تراکتور، طناب و تخته، «کلک» (نوعی قایق) بسازند و با عبور از کارون، خود و همراهانش را به شهر برساند. 
شهید رضا دشتی بچه شط بود و زندگی او با شط در آمیخته بود، قبل از سقوط خرمشهر به شکارچی تانک معروف بود، اما بعد از سقوط قسمت اعظم شهر به او لقب «مرد شط» دادم. دلیل آن این بود که با وجود خطر فراوان برای عبور از شط، رضا بی‌محابا و با دل و جرئت بسیار عرض شط را که بیش از یکصد متر بود، شناکنان طی می‌کرد تا موقعیت عراقی‌ها را در آن سوی شط شناسایی کند. رضا در آذرماه سال 1359 وقتی از شناسایی برمی‌گشت، در کنار کارون با اصابت ۱۳ تیر به بدنش به شهادت رسید. رضا دشتی را به‌حق می‌توان نخستین شهید «عملیات الی بیت‌المقدس» نامید؛ هرچند یک سال و نیم بعد از شهادت او، این عملیات آغاز شد.
به نقل از عادل خاطری همرزم شهید  
 
محمدرضا دشتی‌زاده بوشهری در 26 خرداد ماه سال ۱۳۳۷ در خرمشهر به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايی تا دبيرستان را با موفقيت پشت سر گذاشت و پس از پايان دوره دبيرستان و اخذ ديپلم در آزمون ورودی سازمان انرژی اتمی شرکت کرد و به عنوان دانشجوی کارآموزی انتخاب شد.
سال دوم تحصيل او در مقطع کارشناسی تکنولوژی هسته‌ای در دانشگاه همزمان شد با اوج‌گيری مبارزات مردم مسلمان ايران عليه حکومت طاغوت. محمدرضا و دوستانش در خرمشهر بارها به مراکز نظامی و اماکن اشاعه‌دهنده فساد، که از سوی عوامل حکومت پهلوی اداره می‌شدند، حمله کردند. مدت‌ها مورد تعقيب ساواک قرار داشت، سرانجام بازداشت و به زندان همدان فرستاده شد تا از جریان‌های مبارزاتی دور باشد .پس از پيروزی انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد و به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان همدان پيوست و پس از مدتی به سپاه خرمشهر اعزام شد. در آغاز تجاوز صدام به ایران فرماندهی گروهی از پاسداران و بسيجيان خرمشهر را به عهده گرفت و به مقابله با دشمن برخاست. در روزهای آغاز جنگ حدود ۲۵۰ رزمنده مردمی، پاسدار و ارتشی در خرمشهر حضور داشتند. اين گروه اندک با دست خالی و سلاح‌های ابتدايی به مقابله با نيروی مجهز دشمن رفتند. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات