صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۶۱۰۳۵

تپش قلب را جدی بگیریم

پایگاه بصیرت / محبوبه‌سادات رضوی/ گروه جوان

تپش قلب احساسی است که قلب تندتر، قوی‌تر یا نامنظم‌تر از حد معمول می‌زند. قلب ماهیچه‌ای است که ریتم خود را با توجه به نیاز بدن به اکسیژن و تغذیه تنظیم می‌کند. در نتیجه تپش قلب در موقعیت‌های خاصی مانند فعالیت بدنی، استرس، نگرانی یا ترس طبیعی است؛ البته گفتنی است عفونت، تب و درد نیز می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب شود. این واکنش‌های گذرا معمولاً طبیعی و برای قلب بی‌ضرر هستند. ریتم قلب قوی و مداوم می‌تواند جدی و در برخی موارد تهدیدکننده سلامتی باشد.
تپش قلب هم در بزرگسالان و هم در کودکان شایع است. در موارد شدید، می‌تواند ضربان قلب را به 200 ضربه در دقیقه در بزرگسالان افزایش دهد. اگر تپش قلب همراه با درد قفسه سینه، سرگیجه یا غش باشد، فوراً باید به دنبال مراقبت‌های اورژانسی باشید.
توصیه‌هایی برای تپش قلب که می‌تواند با سبک زندگی سازگار شود: سعی کنید آرام نفس بکشید و آرام باشید. افکار خود را منحرف کنید، روی چیز دیگری تمرکز کنید یا محیط را تغییر دهید. شرایطی برای خواب منظم ایجاد کنید. از مصرف زیاد قهوه و چای و استعمال دخانیات خودداری کنید. اگر به صورت مکرر تپش قلب شما را آزار می‌دهد یا ضربان قلب ثابتی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر تپش قلب ناگهانی را تجربه کردید که نمی‌توانید با واکنش طبیعی، مانند استرس یا اضطراب ارتباط برقرار کنید، به پزشک مراجعه کنید.. در اینگونه موارد حتما فشارخون و قند هم باید بررسی شود. همچنین آلودگی هوا می‌تواند تپش قلب را تشدید کند، بنابراین اولین قدم‌ در بهبود ضربان قلب بررسی شرایط محیط و سلامتی اولیه است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات