صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۶۱۱۳۸

وضعیت قرمز در جبهه شمال

پایگاه بصیرت / علی صبوری/ گروه سیاسی
به گزارش هفته‌نامه «صبح صادق» رژیم صهیونیستی به واسطه شکست‌های سنگینی که در میدان نبرد با حماس در نوار غزه متحمل شد، به دنبال چنگ زدن در میدان‌های دیگری بود تا بتواند خود را از باتلاق غزه نجات دهد. در همین زمینه، چندی است که حمله به لبنان را مطرح می‌کند و ترور یکی از فرماندهان حزب‌الله را در دستور کار خود قرار داده است. صهیونیست‌ها تصور می‌کنند با حمله به لبنان می‌توانند آثار جنایتی را که در غزه مرتکب شدند و در نتیجه آن جهان در مقابل رژیم صهیونیستی ایستاد و روزی نیست که علیه این رژیم شعار داده نشود، پاک کنند. از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان انتقام سختی از رژیم صهیونیستی به دلیل به شهادت رسیدن یکی از فرماندهان خود گرفت. حزب‌الله لبنان در واکنش به ترور یکی از فرماندهان ارشد این گروه در جنوب لبنان با بیش از 200 موشک برای نخستین‌بار پس از جنگ 2006 مناطقی در سرزمین‌های اشغالی را مورد اصابت قرار داد. جبهه داخلی رژیم صهیونیستی گزارش داد، ۲۵ تیم آتش‌نشانی و 8 هواپیما حریق ناشی از شلیک موشک‌ها از لبنان را خاموش کردند. طبق گزارش رسانه‌های عبری، آتش‌سوزی گسترده در جنگل بیریا در نزدیکی صفد رخ داد و ۱۲ تیم آتش‌نشانی در کنار هواپیماها آتش را خاموش کردند. «اسکای‌نیوز» نیز نوشت به دلیل حملات موشکی مقاومت لبنان برق سراسر الجلیل قطع شده است. همچنین رسانه‌های عبری افزودند، شهرداری حیفا تصمیم گرفته است پناهگاه‌ها را باز کند. خبرنگار «الجزیره» اعلام کرد، آژیرهای هشدار چهار بار پیاپی در کمتر از ۱۰ دقیقه در «صفد»، «طبریا» و «روش بینا» در الجلیل علیا به صدا درآمد. به گفته این خبرنگار، آژیرهای خطر برای نخستین‌بار از ماه اکتبر در طبریا به صدا درآمد‌. رادیو ارتش اشغالگر نیز در تأیید این خبر گزارش داد، حزب‌الله لبنان برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۶ به طبریا موشک شلیک کرده است. 
بر اساس گزارش رسانه‌های عبری‌زبان، صدای انفجارهای پیاپی به دلیل رهگیری‌های موشکی از مناطق گوناگون در الجلیل علیا و الجلیل سفلی به گوش می‌رسید. این رسانه‌ها افزودند، یک کارخانه در «سعسع» در الجلیل علیا مستقیماً هدف قرار گرفت. همچنین بر اثر شلیک موشک در تقاطع حانینا در جنوب صفد حریق رخ داد. بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیست، آژیرهای هشدار در ۳۲ شهرک در شمال تا صفد و طبریا شنیده شد. رادیو ارتش اشغالگر گزارش داد، 200 موشک از جنوب لبنان به صفد، طبریا و اطراف آن در عرض چند دقیقه شلیک شد. خبرنگار «المیادین» نیز که در جنوب لبنان حضور دارد، گفت موجی از موشک‌ها که از سمت لبنان شلیک شد، بسیار زیاد بود و تعدادشان بیش از 200 موشک بود.  گزارش‌ها در رژیم صهیونیستی بر کاهش تمایل رژیم صهیونیستی برای وارد شدن به جنگ گسترده با حزب‌الله تأکید دارد و افزایش توان نظامی هوایی حزب‌الله چه در زمینه دفاعی و چه در زمینه تهاجمی در رأس دلایل این امر اعلام شده است. رسانه‌های رژیم صهیونیستی تأکید کردند، موفقیت حزب‌الله در حمله به اهدافی در داخل سرزمین‌های اشغالی از طریق پهپادهای خود و سرنگونی پهپادهای صهیونیستی در حریم هوایی لبنان، نشان می‌دهد برتری هوایی رژیم صهیونیستی طی سال‌ها، با این دستاورد‌های حزب‌الله در زمینه هجومی و دفاعی شروع به فرسایش کرده است و این امر موجب افزایش نگرانی و ترس رژیم صهیونیستی از خطر توانایی‌های هوایی حزب‌الله در هر گونه جنگ احتمالی گسترده علیه آن شده است. 
آلون‌بن‌دیوید، تحلیلگر امور نظامی در کانال 13 رژیم صهیونیستی گفت: «سیاست اسرائیل به دلیل ترس از ورود به یک «رویداد» در شمال اراضی اشغالی که معلوم نیست چگونه پایان خواهد یافت، تردید زیادی دارد.»
بن دیوید اشاره کرد: «اسرائیل می‌داند جنگ با حزب‌الله به ناچار با توافق به پایان می‌رسد، زیرا اسرائیل توانایی نابودی حزب‌الله را ندارد و اگر وارد جنگ با آن شود، تاوان سنگینی خواهد داد.»
سلیمان مسواد، تحلیلگر سیاسی نیز در تحلیل مشابهی بیان داشت: «اسرائیل در سطح سیاسی به گسترش جنگ علیه حزب‌الله زیاد مایل نیست.»
وی تصریح کرد: «ما نباید وارد جنگ در جبهه شمال شویم.» 
گیورا زالتز، رئیس شورای محلی در جلیل علیا، در تأیید این تحلیل در مصاحبه‌ای با کانال کان گفت: «بین تل‌آویو و بیروت جنگ رخ نخواهد داد برای اینکه کسی خواهان این جنگ نیست.»
شائول آمستردامسکی، تحلیلگر امور اقتصادی هم در کانال کان هشدار داد: «شلیک سلاح‌های دقیق و سنگین حزب‌الله به تأسیسات استراتژیک اسرائیل منجر به رکود اقتصادی و خروج سرمایه‌گذاران خارجی از اسرائیل و بالا رفتن نرخ مالیات و قیمت‌ها و نرخ ارز در اسرائیل خواهد شد و ماهیت زندگی در اسرائیل را تغییر خواهد داد.»
تزاوی هاوزر، رئیس سابق کمیته روابط خارجی و امنیت رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: «مشکل این است که دشمنان اسرائیل بعد از اتفاق شرم‌آوری که 7 اکتبر 2023 رقم خورد، دیگر از اسرائیل و توانایی تکنیکی آن همچنین از ایالات متحده آمریکا ترسی ندارند.» همچنین هاوزر اشاره کرد: «اسرائیل در وضعیت عاجزانه استراتژیک قرار دارد و برای آنچه در جبهه شمال اتفاق می‌افتد، هیچ پاسخی ندارد، چرا که در حال حاضر 100 هزار پناهنده اسرائیلی وجود دارد و این وضعیت از سال 1948 کاملاً بی‌سابقه است.»
گیورا آیلند، رئیس سابق آژانس امنیت اسرائیل نیز هشدار داد: «اسرائیل توانایی شکست حزب‌الله را ندارد» و خاطرنشان کرد: «اگر اسرائیل تصمیم به مقابله با حزب‌الله بگیرد، نتیجه آن جنگی خواهد بود که یک سال به طول خواهد انجامید که در خلال آن اسرائیل به طور کامل نابود خواهد شد.»
به اعتقاد آیلند، «حزب‌الله در گذشته فقط یک سازمان مسلح با چند صد عضو، سلاح‌های کلاشنیکف و آرپی‌جی بود، اما الآن از نظر گستره و تسلیحات و به صورت خاص در زمینه رفع اختلاف سطح با اسرائیل در زمینه سلاح‌های دقیق و توانایی نامحدود در جذب افراد، به یک هیولا تبدیل شده است. از سویی تعداد زیادی از تحلیلگران اسرائیلی بر پهپاد‌ها و دفاع هوایی حزب‌الله به عنوان یکی از توانمندی‌های نظامی حزب‌الله متمرکز شده‌اند.»
روی کیس، تحلیلگر جهان عرب در کانال کان اظهار داشت: «چالش هوایی اسرائیل و حزب‌الله در حال رشد است.» در همین راستا، شبکه 14 اسرائیل گزارشی از توانمندی‌های هوایی حزب‌الله تهیه کرد که در آن نشان می‌دهد، ارتش اسرائیل تخمین می‌زند توانایی‌های هوایی حزب‌الله به آن اجازه می‌دهد به تشکیلات پدافند هوایی نیروی هوایی اسرائیل حمله کند. در این گزارش به نقل از منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی آمده است، ارتش در حال حاضر پاسخ خوبی به چالش پهپاد‌ی تحمیل شده از سوی حزب‌الله به اسرائیل ندارد؛ زیرا حزب‌الله تا زمانی که به نزدیکی اهداف برسد، از شرایط میدانی برای استتار پهپادهایش استفاده می‌کند. همچنین کانال کان به نقل از منابعی در ارتش اسرائیل نوشت، هیچ «راه‌حل محکمی» برای معضل پهپادهای حزب‌الله وجود ندارد و توضیح داد: «هیچ نیروی هوایی‌ای در جهان وجود ندارد که بتواند راه‌حل محکمی برای این تهدید ارائه دهد.» 
بر همین اساس، خبرنگار امور نظامی روزنامه «یدیعوت آحارانوت» به نقل از منابعی در ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید: «حتی در ارتش‌های بزرگ‌تر از ارتش اسرائیل، مانند ارتش آمریکا و اوکراین، راه‌حل کافی برای مواجهه با تهدید‌های این پهپاد‌ها وجود ندارد، زیرا پایگاه‌های هدف نیز در نتیجه این امر آسیب می‌بیند.» وی در این زمینه خاطرنشان کرد: «فرماندهان ارتش اسرائیل متوجه شده‌اند نبرد با حزب‌الله با احتمال بسیار بالا منجر به تخریب و آسیب رسیدن به اماکن استراتژیک در اسرائیل خواهد شد. آنها می‌دانند یک رویارویی نظامی گسترده با حزب‌الله منجر به تلاش آنها برای آسیب رساندن به مواضع دفاع هوایی اسرائیل خواهد شد.»
جمع‌بندی نظرات ارائه شده نشان می‌دهد، رژیم صهیونیستی توان مقابله با حزب‌الله لبنان را ندارد و در صورت ارتکاب خطای راهبردی مبنی بر حمله به لبنان در مسیر فروپاشی و نابودی قدم برداشته است. بنابراین، رژیم صهیونیستی راه حل محکمی برای ضربه زدن به حزب‌الله لبنان ندارد. 
نکته بعدی هم این است که حمله به حزب‌الله لبنان به معنای گشودن آتش جنگ در منطقه خواهد بود که در مرحله اول صدها هزار نفر از کشورهای منطقه برای مقابله با رژیم صهیونیستی در کنار حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی خواهند جنگید. براساس اخبار منتشر شده رزمندگانی از کشورهای عراق، یمن، سوریه و... به صورت داوطلبانه خواستار کمک به حزب‌الله لبنان در جنگ با رژیم صهیونیستی هستند و این به معنای این است که شرایط برای صهیونیست‌ها، همچون سال 2006 نخواهد بود که آنها فقط با حزب‌الله لبنان بجنگند؛ بلکه این بار شکستی سنگین‌تر از سال 2006 خواهند خورد. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات