صبح صادق >>  راهبرد >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۶۱۱۳۹

دومینوی سقوط

پایگاه بصیرت / بلال کاووسی/ گروه سیاسی
شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه پس از نه ماه خود را نشان داد و «بنی گانتس» به همراه «گادی آیزنکوت» و «هیلی تروپر» وزیر صهیونیستی از حزب بنی گانتس در اعتراض به سیاست نتانیاهو در جنگ غزه، رسماً از سمت خود استعفا دادند. گانتس و آیزنکوت از اعضای حزب اردوگاه دولت (12 نماینده از 120 نماینده در کنست) نتانیاهو را به دنبال کردن سیاست‌هایی که بیشتر منفعت شخصی او را دربر می‌گیرد، متهم کردند. همچنین او را در محقق کردن اهداف مشخص‌شده در جنگ غزه، به ویژه نابودی حماس و بازگرداندن اسیران از نوار غزه ناکام دانستند. پس از استعفای گادی آیزنکوت و بنی‌گانتس، «هیلی تروپر» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی، از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کرد. به این ترتیب، تاکنون سه وزیر از کابینه نتانیاهو کنار رفته‌اند. گفتنی است، گانتس و آیزنکوت پس از شروع جنگ غزه به کابینه نتانیاهو پیوستند و دولت اسرائیل، دولت اضطراری نام گرفت و پس از آن دولت یا شورای جنگ تشکیل شد. گانتس، رئیس سابق ستاد ارتش (2015‌ـ201۱) و برجسته‌ترین نامزد دولت بعدی، ضمن اینکه خروج از کابینه را دردناک توصیف کرد، گفت: «نتانیاهو از پیروزی واقعی ممانعت می‌کند و ملاحظات سیاسی در دولت نتانیاهو تصمیمات راهبردی در جنگ غزه را مختل می‌کند.» وی همچنین بر لزوم تعیین تاریخ توافق‌شده برای انتخابات زودهنگام در اسرع وقت تأکید کرد و افزود: «نتانیاهو بر باقی ماندن بر منصب سیاسی‌اش اصرار دارد و ماه‌ها درخواست‌های فزاینده برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده و مدعی است این انتخابات «دولت را فلج می‌کند» و مذاکرات تبادل زندانیان را که هشت ماه به طول انجامیده، متوقف می‌کند.» همچنین آیزنکوت، رئیس سابق ستاد ارتش (2019-2015) هم‌نظر با گانتس گفت: «به تازگی مشاهده کردیم تصمیمات نتانیاهو لزوماً به صلاح صهیونیست‌ها نیست.» استعفای گانتس و... در شرایطی اتفاق افتاد که ارتش رژیم صهیونیستی با جنایات در اردوگاه النصیرات نفرت افکار عمومی دنیا را نسبت به این اقدام برانگیخته بود. نتانیاهو نیز مسرور از جنایت النصیرات و آزادسازی چهار اسیر صهیونیستی، به‌دنبال تنفس مصنوعی به افکار عمومی در داخل سرزمین‌های اشغالی بود، اما با استعفای گانتس موجی از ناامیدی و وحشت داخل سرزمین‌های اشغالی را در برگرفت. از سوی دیگر، به اعتراف رسانه‌های آمریکا حتی حمله به النصیرات که به آزادسازی چهار اسیر انجامید، برای رژیم صهیونیستی شکست بود. 
 
عملیات النصیرات شکست برای رژیم صهیونیستی
روزنامه «نیویورک‌تایمز» در گزارشی می‌نویسد: «اسرائیل ابتدا از عملیات نجاتی که انجام داده، خوشحال بود؛ اما پس از آنکه مقامات وزارت بهداشت غزه گفتند حملات سنگین هوایی و زمینی که با عملیات نجات همراه بود، منجر به کشته شدن تعداد زیادی از فلسطینیان از جمله غیرنظامیان شده، این حس شادی جایش را به واقعیت تلخی داد و ادعاهای اسرائیل را مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن این عملیات در سطح بین‌الملل با شکست مواجه ساخت.» این روزنامه آمریکایی به نقل از تحلیلگران می‌نویسد: «عملیات نجات که توسط اسرائیل انجام شد، نتوانست هیچگونه چالش و مشکلاتی را در کابینه اسرائیل حل‌وفصل کند.» نیویورک‌تایمز در ادامه با اشاره به ناتوانی رژیم صهیونیستی در تحقق اهدافش می‌نویسد: «با گذشت هشت ماه از جنگ، اسرائیل هنوز نتوانسته به هدف خود مبنی بر نابودی حماس دست یابد و اسرائیلی‌ها می‌ترسند زمان برای بسیاری از اسرا در غزه رو به اتمام باشد.»
 
به‌هم‌خوردن محاسبات نتانیاهو در جبهه شمال
«ابراهیم المدحون» تحلیلگر عرب‌زبان هم معتقد است استعفای بنی گانتس و اعضای حزب او از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی موجب می‌شود وضعیت اسرائیل در جبهه شمالی فلسطین اشغالی هم آشفته‌تر از قبل شود. در حالی که نتانیاهو چند روز قبل اقدام به تشدید و گسترش عملیات در شمال فلسطین اشغالی علیه لبنان کرده بود، خروج اعضای ارشد کابینه جنگ از آن، همه محاسبات نتانیاهو را به هم می‌ریزد.
وی افزود: «با وجود این، نتانیاهو همچنان به ماندن در کابینه جنگ ادامه خواهد داد، اما واقعیت آن است که این کابینه در مأموریت خود شکست خورد.» به‌گفته این کارشناس سیاسی، افزون بر پیامدهای استعفای بنی گانتس از کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، باید به عواقب استعفای گادی آیزنکوت از این کابینه نیز توجه داشته باشیم؛ زیرا آیزنکوت به‌عنوان یک ژنرال نظامی در امور جنگی تجربه بیشتری در مقایسه با بنی گانتس دارد. آیزنکوت همواره تلاش کرده است نقش مهندس را در پشت‌صحنه جنگ بازی کند و بدون تردید استعفای او از نظر نظامی اهمیت بسیاری دارد و تأثیر آن بر عملکرد کابینه و ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ به‌خوبی روشن خواهد شد.
سرانجام استعفاها
با آغاز دومینوی استعفاها بسیاری این سؤال را مطرح کردند که کابینه افراطی رژیم صهیونیستی چه سرانجامی پیدا می‌کند؟ روزنامه «یسرائیل هیوم» درباره کابینه نتانیاهو سه سناریو را مطرح کرده است: 
سناریوی اول: ابقای کابینه
این روزنامه نوشت: «این سناریو واقعی‌تر به نظر می‌رسد و احتمالاً به‌ زودی اتفاق بیفتد. استعفای گانتس با هدف تبدیل وی به اپوزیسیون مرکزی نیست، بلکه با هدف تحقق پیشرفت در انتخابات و سرنگونی کابینه است. با استعفای گانتس قدرت اپوزیسیون، همچنین جنبش‌های اعتراضی و تظاهرات علیه دولت در تل‌آویو افزایش خواهد یافت؛ اما به نظر می‌رسد هدف سرنگونی کابینه همچنان دور از دسترس است و نتانیاهو برای ادامه فعالیت ائتلاف دولتی تلاش خواهد کرد.»
سناریوی دوم: ساعر و لیبرمن وارد کابینه می‌شوند
این روزنامه نوشت: «این سناریو قوی نیست؛ اما شکی نیست که نتانیاهو این سناریو را ترجیح می‌دهد. خروج گانتس از کابینه احتمالاً اخبار خوبی را برای ائتلاف راست داشته باشد و تفکرات جدید و متفاوتی را در کابینه جنگ ایجاد کند. با اینکه سرنگونی کابینه یک منفعت مشترک برای ساعر، لیبرمن و گانتس نیست؛ اما توافقی بین طرف‌ها برای روش اداره جنگ وجود ندارد. علاوه بر این، کسی که در هر گونه تلاشی برای اضافه کردن اعضای جدید به کابینه جنگ کارشکنی می‌کرد، گانتس بود. در عین حال به نظر می‌رسد زمان برای لیبرمن و ساعر تمام شده است و آنها ترجیح می‌دهند خارج از کابینه باشند.»
سناریوی سوم: سرنگونی کابینه
با اینکه کناره‌گیری اردوگاه رسمی باعث می‌شود ائتلاف با اکثریت پارلمانی قوی و منسجم باقی بماند و به دولت اجازه ادامه فعالیت خود را بدهد، اما ممکن است اتفاق دیگری، مانند قانون خدمت در ارتش یا مسئله دیگری اوضاع را متزلزل کند و به انحلال کابینه منجر شود. بر اساس گزارش این روزنامه، هرچند هیچ‌ یک از اعضای کابینه انحلال آن را به نفع خود نمی‌دانند؛ اما این اتفاق ممکن است بیفتد و حتی این اتفاق احتمالاً به دنبال افزایش اعتراضات رخ بدهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات