صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۱۴۸

رکن پنجم انتخابات!

مهلت 50 روزه قانونی و ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای تعیین رئیس‌جمهور چهاردهم از نیمه گذشت و مردم و مسئولان مهیای برگزاری انتخاباتی دیگر و ثبت برگ زرین دیگری بر جمهوریت نظام در دفتر انقلاب اسلامی هستند. انتخاباتی که پس از سانحه تلخ سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش[...]
پایگاه بصیرت / علی حیدری/ گروه سیاسی
مهلت 50 روزه قانونی و ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای تعیین رئیس‌جمهور چهاردهم از نیمه گذشت و مردم و مسئولان مهیای برگزاری انتخاباتی دیگر و ثبت برگ زرین دیگری بر جمهوریت نظام در دفتر انقلاب اسلامی هستند. انتخاباتی که پس از سانحه تلخ سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش باید برای انتخاب رئیس‌جمهور برگزار شود. 
پیش از این، در سال 1360 و شهادت «محمدعلی رجایی» رئیس‌جمهور و «محمدجواد باهنر» نخست‌وزیر بر اثر بمب‌گذاری در ساختمان نخست‌وزیری، انتخابات زودهنگام برگزار شد. در نتیجه مردم پای صندوق‌های رأی آیت‌الله خامنه‌ای را برای ریاست ‌جمهوری اسلامی ایران برگزیدند. 43 سال بعد و در همین روزهایی که پشت سر می‌گذاریم تا به هشتم تیر برسیم، انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم یک سال زودتر از موعد مقرر برگزار می‌شود.
اوضاع حساس منطقه و جهان، به‌ویژه پس از عملیات «طوفان‌الاقصی» و تحولات غزه و همچنین عملیات «وعده صادق» در کنار شرایط داخلی کشورمان بر اهمیت این انتخابات افزوده است. دو مؤلفه «مشارکت» و «کارآمدی» کلیدواژه‌های مهم در موضوع انتخابات هستند که اولی اولویت نظام جمهوری اسلامی برای تقویت پایه‌های نظام و نشان‌دهنده مشروعیت نظام جمهوری اسلامی است و مسیر تأمین منافع ملی را در سطح جهان هموارتر می‌کند و دومی انتظار و مطالبه مردم از دولت‌ها و دولتمردان است تا با اتکا به آن رشد و توسعه کشور سرعت گیرد و مسائل و مشکلات، به ویژه در حوزه‌های اقتصادی مرتفع شود. این دو تأثیر مستقیم بر همدیگر دارند؛ هرگاه یک دولت از خود کارآمدی نشان داده و در عرصه اقدام و عمل توفیقاتی داشته که به افزایش رضایتمندی مردم منجر شده، تأثیر مستقیم بر مشارکت مردم در انتخابات گذاشته است. 
در رهگذر این شاخصه‌های کلان و راهبردهای رهبر حکیم انقلاب برای انتخابات در جمهوری اسلامی که آخرین بار در آغازین روزهای سال گذشته و معطوف به انتخابات 11 اسفند در جمع کارگزاران نظام بیان شد که شامل سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت بود، همه مسئولان و کارگزاران کشور و همه جریان‌ها و گروه‌های سیاسی باید برای تحقق این راهبردها همت و تلاشی مضاعف داشته باشند؛ اما در کنار اینها رکن مهمی به نام «اخلاق انتخاباتی» کلیدواژه امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در سخنرانی اخیرشان در حرم مطهر امام خمینی(ره) بود. ایشان همگان را به پایبندی به اخلاق توصیه کردند و گفتند: «در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای خدمت است، صحنه‌ کش‌و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست.»
در این میان، روی سخن رهبر معظم انقلاب ابتدا با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است که به عرصه رقابت پا گذاشته‌اند. در طول سال‌های اخیر، نماد اخلاق سیاسی و انتخاباتی شهید آیت‌الله رئیسی بود که نحوه مواجهه رفتار وی در برابر هجمه‌ها و تخریب‌ها و دعواهای سیاسی باید الگوی نامزدها قرار گیرد.
البته فعالان سیاسی و هواداران نامزدها هم به‌طور خاص مخاطب این سخن رهبر معظم انقلاب هستند که برای فعالیت انتخاباتی، به‌ویژه در عرصه رسانه و فضای مجازی باید مراقبت لازم را داشته باشند تا به بهانه دفاع از نامزد مورد نظر خود به سمت تخریب، توهین و تهمت و... به رقبای خود نروند. آنچه در گوشه و کنار شنیده و دیده می‌شود، حاکی از این است که متأسفانه افرادی با استفاده از این شگردهای غیراخلاقی به دنبال رسیدن به هدف خود، که پیروزی نامزدشان است، هستند. نتیجه دست یازیدن به این شیوه‌ها قطعا پیروزی نخواهد بود، حتی اگر به پیروزی ظاهری و کسب رأی هم بینجامد. پیروز واقعی کسی است که صحنه رقابت را به میدان رقابت اخلاقی تبدیل کند که در رهگذر آن پیروزی هم بعید نخواهد بود. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات