صبح صادق >>  دیدگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۶۱۴۶۰
معاون علمی‌ - تربیتی دانشكده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسین(ع)

چگونه مشارکت حداکثری محقق می‌شود؟

با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری و اهمیت این موضوع در امنیت و منفعت ملی بر آن شدیم تا با گفت‌وگو با دکتر «سهیل احمدی»، معاون علمی‌ـ تربیتی دانشكده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسین(ع) مشوق‌های مشارکت حداکثری و موانع آن را بررسی کنیم[...]
با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر مشارکت حداکثری و اهمیت این موضوع در امنیت و منفعت ملی بر آن شدیم تا با گفت‌وگو با دکتر «سهیل احمدی»، معاون علمی‌ـ تربیتی دانشكده هنر و رسانه دانشگاه جامع امام حسین(ع) مشوق‌های مشارکت حداکثری و موانع آن را بررسی کنیم. 
 
به نظر شما برای ایجاد مشارکت حداکثری چه اقداماتی باید انجام داد؟
مطمئناً نقش مشارکت حداکثری در امنیت ملی و منافع ملی و تأثیرات جهانی چشمگیر است؛ اما آنچه باید به آن پرداخت، این است که چه موانعی برای مشارکت حداکثری وجود دارد؟ متأسفانه، برخی درباره مشارکت نکردن مباحث اقتصادی را وسط می‌کشند و قائلند آنچه سبب کاهش مشارکت می‌شود، وضعیت اقتصادی جامعه است. باید از آنها پرسید که آیا میزان مشارکت در مناطق بالادستی جامعه بیشتر است یا در مناطق پایین دست جامعه که وضعیت اقتصادی چندان خوبی ندارند؟ به یقین در قسمت پایین شهر جامعه آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات بسیار بیشتر است. بنابراین شرکت در انتخابات ارتباطی با وضعیت اقتصادی جامعه ندارد. 
 
شما علت مشارکت نکردن برخی از نوجوانان و جوانان را در چه چیزی می‌بینید؟
آنچه در شرکت کردن و شرکت نکردن جامعه تأثیرگذاری عمده دارد، مسئله شناخت و نوع نگاه افراد به جامعه است. ما سه محور روایی را نتوانستیم به طور کامل به نسل دهه هفتاد و هشتاد ارائه بدهیم. روایت اول؛ روایت علم و فناوری كه دستاوردهای انقلاب اسلامی را تبیین می‌کند؛ هرچند نویسنده‌هایی، مانند «سیدمحمدحسین راجی» کتاب‌هایی در این خصوص نوشته‌اند، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هنوز برخی از جوانان و نوجوانان افرادی، مانند کاظمی آشتیانی را نمی‌شناسند. روایت دوم که روایت از آن به شدت کمتر از علمی و فناوری است، روایت فرهنگ است كه بخش‌هایی از آن مانند كیفیت فرهنگی، گسست نسلی، فروپاشی اجتماعی و... مغفول مانده است؛ در این حوزه باید مصداق‌ها و دستاوردها تبیین شود. برای نمونه، آمارها نشان می‌دهد درصد زائران اماکن مذهبی و راهپیمایی‌های مذهبی در مقایسه با سال‌های قبل بالاتر رفته است و حتی آمار افراد مذهبی و دختران چادری در مقایسه با سال‌های قبل بیشتر است، اما متأسفانه در سال‌های اخیر سعی بر این است که خبرها بیشتر سمت و سوی منفی‌نگری داشته باشد. روایت سوم روایت پیشرفت سیاسی است كه در سال‌های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و امروز مسئله مردم دیگر كنسرت و ربنا و گشت ارشاد و... نیست، بلكه علم، مسئله امروز شاخصه انتخاب ریاست‌جمهوری است.
برخی نظر می‌دهند که باید برای مشارکت حداکثری زمین رقابت بر سر ریاست‌جمهوری را شلوغ کرد؛ یعنی بین نامزدها باید جنجال رخ دهد تا مشارکت گسترده‌تر شود. این قبیل حرف‌ها از آن نوع نگاه‌هاست که می‌گوید هدف وسیله را توجیه می‌کند؛ در حالی که این حرف به شدت مخالف با آموزه‌های اخلاقی و دینی ماست. چنانکه رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در این حرکت عظیمی که انجام می‌گیرد، در رقابت‌های پیش روی انتخاباتی بین نامزدها، اخلاق حاکم باشد؛ بدگویی کردن، تهمت زدن، لجن‌پراکنی کردن، کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند، به آبروی ملّی هم لطمه می‌زند. صحنه‌ انتخابات صحنه‌ عزت و حماسه است، صحنه‌ رقابت برای خدمت است، صحنه‌ کش‌ و واکش برای به دست آوردن قدرت نیست. برادرانی که وارد میدان مبارزه‌ انتخاباتی و رقابت انتخاباتی می‌شوند، این را به عنوان یک وظیفه بدانند؛ آنها به وظیفه‌شان عمل کنند.» باید اخلاق را رعایت کرد و از اخلاق نباید دور شد. در این زمینه باید کارهای رسانه‌ای افزایش پیدا کند.
 
نکته‌ای درباره مشارکت حداکثری هست که مغفول مانده باشد؟
یکی از مواردی که مشارکت حداکثری را رقم می‌زند، پرداختن به مسائل بین‌المللی است؛ برای نمونه، مسئله امروز غزه و حمایت از آن و تبیین این موضوع که از خیابان‌های تهران تا خیابان‌های آمریکا و اروپا و از دانشگاه‌های تهران تا دانشگاه‌های آمریکا و اروپا یکی از اشتراکات فکری و عقیدتی است که با نسل امروز می‌توانیم برقرار کنیم. بنابراین، با دامن زدن به این گفتمان‌ها و تبیین آن می‌توانیم به مشارکت حداکثری کمک کنیم.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات