صبح صادق >>  نگاه >> خبر ویژه
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۶۱۴۶۴

شرارت کانادا

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر در رأس خط خبری رسانه‌های جهان قرار گرفت؛ ماجرای جدید اقدام علیه سپاه از اینجا آغاز شد که وزیر امنیت عمومی کانادا شامگاه چهارشنبه هفته پیش اعلام کرد، کشورش تصمیم گرفته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست به اصطلاح گروه‌های تروریستی قرار دهد. او مدعی شد این اقدام پیامی قدرتمند است که نشان می‌دهد کانادا از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد[...]
پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری/ گروه سیاسی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بار دیگر در رأس خط خبری رسانه‌های جهان قرار گرفت؛ ماجرای جدید اقدام علیه سپاه از اینجا آغاز شد که وزیر امنیت عمومی کانادا شامگاه چهارشنبه هفته پیش اعلام کرد، کشورش تصمیم گرفته است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست به اصطلاح گروه‌های تروریستی قرار دهد. او مدعی شد این اقدام پیامی قدرتمند است که نشان می‌دهد کانادا از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد، برای مبارزه با گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند! در این باره چند نکته‌ جلب توجه می‌کند: 
نخست، زمانه اقدام خصمانه کانادا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است؛ درست در زمانی که رژيم جعلی صهیونیستی قساوت و نسل‌کشی را در فلسطین از حد گذرانده و ساکنان غزه را قتل عام کرده و سخت‌ترین محدوديت‌ها را علیه مردم بی‌دفاع فلسطین اعمال می‌کند، دولت کانادا سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است. آمریکا نیز اندکی بعد از این اقدام پرمخاطره کانادا حمایت کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری از تصمیم دولت کانادا برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی این کشور استقبال کرد. «میلر» گفت ما از تصمیم کانادا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. وی مدعی شد اقدامات آن تمام جهان را تهدید می‌کند! حمایت مقامات‌ آمریکایی نیز با دو هدف صورت گرفته است؛ نخست برای کنترل مخالفت‌های داخلی علیه دموکرات‌ها در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری؛ دوم تحت‌الشعاع قرار دادن رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران. 
نکته دیگر به ماهیت حرکت سپاه برمی‌گردد. این اقدام در حالی رخ داده که سپاه پاسداران همواره خط مقدم‌ ‎مبارزه با تروریسم در منطقه، از جمله ‎داعش بوده است. سپاه طی سال‌های اخیر با همه طرح‌های خرابکارانه آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی مقابله کرده است و در منطقه غرب آسیا در کنار گروه‌های ملی و اسلامی منطقه و در سمت درست تاریخ  ایستاده است؛ چرا که سرشت و حرکت سپاه بر این بنیاد طراحی و عملیاتی شده است. گناه سپاه چیست که نگذاشته است داعش به عنوان قدرتمندترين و ثروتمندترین گروه تروریستی تاریخ که ساخته دست آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی غرب بود، بر منطقه غرب آسیا سیطره یابد؟ سپاه در دفاع از مردم منطقه در مقابل تروریسم هیچ‌گاه به تفکیک مذهبی و قومی روی نیاورده و انسانیت و کرامت مردم منطقه را اصل اساسی حرکت خود قرار داده است. 
اما اقدام دولت کانادا در ایران بدون پاسخ نماند؛ «کاظم غریب‌آبادی» دبیر ستاد حقوق‌بشر ایران با محکومیت اقدام دولت کانادا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان داشت، طنز تلخی است کشوری که خود از ناقضان عمده حقوق بشر و حامی تروریسم است، نام سپاه را که مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مقابله با تروریسم در منطقه را بر عهده دارد، در فهرست خودخوانده تروریستی قرار داده است. همچنین «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن اقدام کانادا، آن را اقدامی سیاسی، غیرمتعارف و نابخردانه عنوان کرد و تصمیم نسنجیده دولت کانادا را حرکتی خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل، از جمله برابری حاکمیت‌ها و مداخله نکردن در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران دانست. کنعانی این را نیز گفت که این حرکت غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز، در امتداد مسیر اشتباهی است که دولت کانادا طی بیش از یک دهه اخیر تحت تأثیر طیف جنگ‌طلبان و ناقضان واقعی حقوق ‌بشر و بانیان اصلی تروریسم در پیش گرفته‌ است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی حاکمیتی برآمده از متن ملت ایران و دارای هویت رسمی و قانونی منبعث از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که همگام با دیگر ارکان نیروهای مسلح، مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزهای کشور و نیز کمک به امنیت و ثبات پایدار در منطقه از طریق مقابله با پدیده شوم تروریسم را برعهده دارد. 
اینکه دولت کانادا به چنین اقدامی دست زده است، شاید به تنهایی اهمیت چندانی نداشته باشد. سخن مهم‌تر این است که رفتار خصمانه و غیرقانونی کانادا، صلح و ثبات منطقه‌ای را نشانه گرفته است. بی‌تردید، دولت کانادا باید مسئولیت عواقب‌ این تصمیم مخاطره‌آمیز خود را بر عهده بگیرد. اینکه دولت شرور کانادا یک سازمان قانونی نیروهای مسلح در یک کشور دیگر را در زمره گروه‌های تروریستی قرار دهد، ابعاد و پیامدهای بسیاری خواهد داشت. جمهوری اسلامی ایران با دقت و حساسيت در حال طراحی و اجرای پاسخ لازم به دولت کانادا خواهد بود.
طبیعی است که ایران این اقدام را بی‌پاسخ نمی‌گذارد، همان‌طور که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تأکید کرد، «حق ایران برای پاسخ به اقدام خصمانه کانادا محفوظ است»؛ اما با در نظر گرفتن همه جوانب و ملاحظات لازم، در نهایت دولت کانادا متوجه راه غلطی که انتخاب کرده است، خواهد شد. غرب آسیا و خلیج‌فارس در طول تاریخ محل جنگ‌طلبی قدرت‌های بزرگ بوده است؛ اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و به ویژه سپاه طی چند دهه گذشته با اراده در تصمیم‌گیری و تثبیت توانمندی همه‌جانبه، امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا را حکم‌فرما کرده‌اند. سیادت دریایی و منطقه‌ای ایران به نقطه‌ای تاریخی رسیده که هیچ‌گونه اراده‌ای توان رویارویی با آن را ندارد. جمهوری اسلامی با اعلام و اعمال بازدارندگی متقارن و نامتقارن در مرحله‌ای از اقتدار امنیتی قرار دارد که تاریخ ایران نظیر آن را به خود ندیده است. 
این‌گونه رخدادها، یعنی گذشت آن روزگار و زمانه‌ای که انگلیسی‌ها در خلیج فارس، در بوشهر و جزیره خارک نیروی نظامی پیاده می‌کردند و در پی آن با انفعال و هراس حکومت وقت، هرات از ایران جدا شد و بدتر از آن عهدنامه پاریس نیز بر ایران تحمیل شد. دستیابی به این سطح کمی و کیفی از توانمندی راهبردی، یعنی ایران به مرتبه جدیدی از قدرت اعمال اراده در دنیا وارد شده است. از اين منظر مقامات کانادا باید تا الان درک کرده باشند که اربابان قدرتمندتر از او در مقابل اراده قاطع سپاه به نقطه استیصال رسیده‌اند، او که دیگر در حدی نیست که ایران را به دردسر بيندازد. بلکه بی‌تردید باید تاوان این رفتار خطرناک خود را نیز بپردازد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات