صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۱۲

پایگاه واشنگتن!

«جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا روز هفتم ژوئن به کنگره این کشور اطلاع داد واشنگتن ۳۸۱۳ سرباز خود را در اردن مستقر کرده است که ۲۰ درصد افزایش را از ماه دسامبر تاکنون نشان می‌دهد. به نوشته پایگاه «میدل‌ایست‌آی»، جهش تعداد سربازان آمریکایی در اردن همزمان با جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه و متعاقب آن، ورود اردن به تشدید تنش‌ها بین آمریکا و ایران رخ داده است.
جنگ رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه نیز اردن را در وضعیت بغرنجی قرار داده است. اردن پس از مصر، دومین کشوری بود که با رژیم صهیونیستی پیمان صلح امضا کرد؛ اما روابط این کشور با رژیم صهیونیستی مورد انزجار شهروندان اردنی قرار دارد که بیشتر آنها از تبار فلسطینی هستند. 
به نوشته میدل‌ایست آی، تقویت جای پای آمریکا در اردن امر بی‌سابقه‌ای نیست. این کشور در زمان کارزاری که آمریکا علیه گروه تروریستی داعش در غرب آسیا به راه انداخت نیز پشتیبان واشنگتن بود. اردن با آمریکا یک توافق نظامی دارد که به واشنگتن اجازه «دسترسی بدون اخلال» به بسیاری از تأسیسات نظامی اردنی را می‌دهد و در جریان اجرای این توافق دست کم 3 هزار سرباز آمریکایی در اردن مستقر بوده‌اند. 
امان به کمک‌های اقتصادی آمریکا نیز وابستگی دارد؛ در حالی که روابط نظامی آن با واشنگتن، مورد انزجار مردم اردن است. «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن، در سال ۲۰۲۱ برای انعقاد توافق نظامی با آمریکا پارلمان کشور خود را دور زد.
به دنبال شروع جنگ اخیر غزه، فشارهای داخلی بر پادشاه اردن به دلیل روابط نزدیکش با آمریکا افزایش یافته است. همچنین جنبش حماس فلسطین شاهد جهش چشمگیر محبوبیت خود در اردن بوده و تقاضاها در این کشور برای آنکه پیمان صلح با رژیم صهیونیستی را لغو کند، افزایش یافته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات