صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۶۱۵۱۴

سربازان متجاوز

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ابعاد فجیع جنایات سربازان ارتش انگلیس در زمان اجرای مأموریت آموزشی در چند دهه گذشته در کشور کنیا و تجاوز به زنان این کشور آفریقایی و به قتل رساندن آنها را فاش کرده است. 
این رسانه آمریکایی می‌نویسد، سربازان انگلیسی، ضمن شرکت در مأموریت آموزشی که از چند دهه پیش در کنیا به اجرا درآمده است، به هزاران زن کنیایی تجاوز کرده‌اند و برآورد شده است، دست کم ۶۹ کودک در نتیجه تجاوزات جنسی سربازان بریتانیایی به دنیا آمده‌اند. یکی از جنجالی‌ترین موارد اتهامات مطرح شده علیه سربازان بریتانیایی مربوط به پرونده «اگنس وانجیرو»، زن ۲۱ ساله کنیایی است که در سال ۲۰۱۲، پس از ورود به هتلی که سربازان بریتانیایی در آن سکونت داشتند، ناپدید و پیکر بی‌جان او چندی بعد در یک مخزن فاضلاب پیدا شد. مراجع قضایی و بازرسان کنیایی علت مرگ این زن جوان را قتل اعلام کردند و سربازان بریتانیایی هم از شناسایی یک مظنون خبر دادند، اما سربازی که به ارتکاب به این جنایت متهم شده بود، هیچ‌گاه محکوم نشد و تاوان پس نداد. خانواده «وانجیرو» معتقدند مقامات بریتانیایی نسبت به پرونده‌شان بی‌تفاوتند. کمیسیون حقیقت‌یابی، عدالت و آشتی کنیا در سال ۲۰۰۸ برای شنیدن سخنان قربانیان تشکیل شد. برخی از زنان کنیایی در سال ۲۰۰۹ در این کمیسیون اعلام کردند وقتی برای انجام کارهای روزانه خود از خانه بیرون می‌رفتند، از سوی سربازان بریتانیایی شکار می‌شدند. 
در گزارش سال ۲۰۰۹ کمیسیون مذکور، آمده است: «وحشتناک‌ترین موضوع مطرح شده مربوط به سال ۱۹۹۷ است. در این مورد، سربازان بریتانیایی به ۳۰ زن کنیایی به صورت گروهی تجاوز کرده‌اند.»
بر اساس متممی که در سال ۲۰۲۱ به پیمان دفاعی کنیا و بریتانیا الحاق شده، اکنون امکان طرح شکایت و پیگرد قانونی سربازان بریتانیایی در دادگاه‌های کنیا وجود دارد. این به معنای این است که ممکن است برخی از این سربازان روزی در دادگاه محاکمه شوند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات