بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۶۱۷۰۹

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

رسانه‌های مطرح جهان عرب به صورت گسترده و به دقت، لحظه به لحظه نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران را مخابره می‌کنند.

در حالی که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در ایران همچنان ادامه دارد، رسانه‌های مطرح جهان عرب با دقت نتایج اولیه را پوشش داده و به گمانی زنی در خصوص کشیده شدن انتخابات به دور دوم می‌پردازند. هر کدام از این رسانه‌ها با پوشش لحظه به لحظه نتایج انتخابات از پیشتازی یکی از نامزدها خبر می‌دهند؛ این در حالی است که نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری هنوز اعلام نشده است.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

سایت شبکه المیادین درباره نتایج انتخابات نوشت: تاکنون بخشی از آرا انتخابات ریاست جمهوری ایران شمارش شده و به نظر می‌رسد این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. بعد از شمارش بیش از ۱۲ میلیون رأی، مسعود پزشکیان ۴۱ درصد از آرا و سعید جلیلی ۳۹ درصد از آرا را به خود اختصاص داده‌اند. قالیباف و پورمحمدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

در همین خصوص البناء لبنان گزارش داد: ایران روز جمعه شاهد برگزاری دور نخست انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری بعد از شهادت سید ابراهیم رئیسی بود. این در حالی است که نتایج اولیه انتخابات از احتمال کشیده شدن آن به دور دوم حاکی است چرا که بر اساس قانون اساسی، هر یک از نامزدها باید بیش از ۵۰ درصد از آرا را کسب کند.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

روسیا الیوم نیز با پوشش نتایج انتخابات نوشت: بعد از شمارش ۱۲ میلیون رأی در حال حاضر مسعود پزشکیان با اختلاف کمی از سعید جلیلی جلو افتاده است. وزارت کشور ایران اعلام کرده است که قالیباف و پورمحمدی در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

شبکه الجزیره در این باره نوشت: نتایج اولیه شمارش آرا در ایران نشان می‌دهد که نامزد اصلاح طلبان یعنی مسعود پزشکیان پیشتاز است. این در حالی است که سعید جلیلی نامزد اصولگرایان در رتبه بعدی قرار دارد. در حال حاضر بیش از ۱۲ میلیون رأی انداخته شده به صندوق‌ها شمارش شده است.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

سایت شبکه العربیه نیز گزارش داد: نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران از پیشتازی ۲ نامزد اصلاح طلب یعنی مسعود پزشکیان و اصولگرا یعنی سعید جلیلی حکایت دارد. در حالی که پیشتر وزارت کشور اعلام کرده بود جلیلی پیشتاز است اما با شمارش آرای بیشتر مشخص شد که در حال حاضر پزشکیان در رتبه نخست قرار دارد.

در حالی که شمارش آرا هنوز ادامه دارد سایت شبکه العربیه مدعی مشارکت ۴۰ درصدی شهروندان ایرانی در این انتخابات شد.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

الشرق درباره نتایج انتخابات نوشت: وزارت کشور ایران از پیشتازی سعید جلیلی بعد از شمارش بخشی از آرا انتخابات ریاست جمهوری ایران خبر داده است. در این انتخابات چهار نامزد برای تصدی پست ریاست جمهوری به رقابت با یکدیگر پرداختند و ۲ نامزد به نام‌های قاضی زاده هاشمی و زاکانی پیشتر انصراف خود را از ادامه رقابت‌های انتخاباتی اعلام کردند. سعید جلیلی مدرک دکترای علوم سیاسی دارد و به مدت پنج سال از سوی رهبر انقلاب به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی انتخاب شد و فعالیت کرد.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

سایت آمریکایی الحره نیز در این خصوص نوشت: تلویزیون ایران از پیشتازی تنها نامزد اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور یعنی مسعود پزشکیان خبر داد.

پزشکیان ۶۹ ساله در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران بیشترین سن را دارد. کمپین انتخاباتی وی به صورت گسترده از سوی اصلاح طلبان حمایت می‌شد.

نگاه رسانه‌های عربی به ایران دوخته شده است

سایت عربی ۲۱ نیز در این خصوص نوشت: بررسی نتایج اولیه انتخابات ریاست جمهوری ایران حاکی از آن است که این انتخابات به احتمال زیاد به دور دوم کشیده خواهد شد چرا که هیچکدام از نامزدهای پیشتاز نتوانسته‌اند بیش از ۵۰ درصد از آرا را از آنِ خود کنند. در حال حاضر بر اساس نتایج اعلام شده، مسعود پزشکیان در رتبه نخست و سعید جلیلی در جایگاه بعدی قرار دارند. روز گذشته روند اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری ایران سه مرتبه تمدید شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات