صبح صادق >>  صفحه آخر >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۶۲۶۳۱

کافئین چقدر؟

پایگاه بصیرت / محبوبه‌سادات رضوی/ گروه جوان

 کافئین یک محرک طبیعی است که بیشتر در گیاهانی مانند چای، قهوه و کاکائو یافت می‌شود. کافئین با تحریک مغز و سیستم عصبی مرکزی، به شما کمک می‌‌کند هوشیار باشید و از بروز خستگی جلوگیری می‌کند. 
پس از مصرف، کافئین به سرعت از روده جذب و وارد جریان خون می‌شود. از آنجا به کبد رفته و به ترکیباتی تقسیم می‌شود که می‌توانند بر عملکرد اندام‌های گوناگون تأثیر بگذارند. این برنامه، در واقع تأثیر اصلی کافئین بر عملکرد مغز است. این عمل با مسدود کردن اثرات آدنوزین، که یک انتقال‌دهنده عصبی است و مغز را به اصطلاح شل می‌کند و سبب می‌شود شما احساس خستگی کنید، کار می‌کند. به طور معمول، سطح آدنوزین در طول روز زیاد شده و سبب می‌شود که شما به طور فزاینده‌ای خسته شوید و احساس خواب‌آلودگی کنید.
کافئین به شما کمک می‌کند با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین در مغز و بدون فعال کردن آنها‌، احساس خواب‌آلودگی نکنید. به این ترتیب، ترشح آدنوزین را مسدود کرده و به کاهش خستگی منجر می‌شود. همچنین کافئین ممکن است سطح آدرنالین خون را افزایش داده و فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی دوپامین و نوراپی نفرین را در مغز افزایش دهد.
این ترکیب بیشتر مغز را تحریک کرده و حالت برانگیختگی، هوشیاری و تمرکز را تقویت می‌کند. افزون بر این، کافئین تمایل دارد که تأثیرات خود را سریع به سرانجام برساند. برای نمونه، مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه می‌تواند حداقل 20 دقیقه طول بکشد تا به جریان خون برسد و حدود 1 ساعت برای رسیدن به اثربخشی کامل زمان نیاز دارد. اما باید بدانید مداومت در استفاده از کافئین و قهوه هم تأیید نمی‌شود و برای استفاده از آن باید شرایط جسمی را در نظر بگیرید و استراحت کافی نیز داشته باشید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات