صبح صادق >>  جهان >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۶۲۸۲۲

بحران سگ‌های ولگرد

یک لایحه بحث‌برانگیز جدید در ترکیه، گروه‌های مدافع حقوق حیوانات را در مقابل کسانی قرار داده است که خواستار اقداماتی برای ایمن کردن خیابان‌ها از شر سگ‌های ولگرد هستند. حزب حاکم «رجب طیب اردوغان» به تازگی لایحه‌ای را با هدف مدیریت جمعیت زیاد سگ‌های ولگرد این کشور به پارلمان ارائه کرد. منتقدان نگران این هستند که قانون پیشنهادی به محصور شدن سگ‌ها در پناهگاه‌های تنگ و پر ازدحام منجر شود و به طور بالقوه، به کشتن بسیاری از این حیوانات منجر شود. البته این لایحه جدید، به نوعی نسخه‌ای تعدیل شده از طرح اولیه آن است که بنا بر گزارش‌ها خواستار جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، اسکان آنها در پناهگاه‌ها و کشتن آنها در صورت عدم پذیرش از سوی داوطلبان ظرف مدت ۳۰ روز می‌شد. این در حالی است که طرح اولیه هنوز به مجلس ارائه نشده بود که خشم عمومی را برانگیخت. مدافعان حقوق حیوانات استدلال کردند که چنین طرحی به نابودی دسته‌جمعی سگ‌هایی منجر می‌شود که هیچ کس حاضر به نگهداری از آنها نشده است.
گزارشی که «انجمن خیابان‌های امن و دفاع از حق حیات» منتشر کرده، می‌گوید از سال ۲۰۲۲ تاکنون ۶۵ نفر در حملات سگ‌های خیابانی جان خود را از دست داده‌اند. این انجمن سازمانی است که برای حذف سگ‌های ولگرد از خیابان‌ها فعالیت می‌کند. دولت ترکیه اوایل سال جاری میلادی پس از اینکه یک کودک در پی حمله سگ‌ها در آنکارا، پایتخت ترکیه به شدت مجروح شد، وعده داد که با این موضوع مقابله کند. با وجود قوانین موجود مبنی بر گرفتن، عقیم‌سازی و بازگرداندن سگ‌های ولگرد به محل اصلی خود، گروه‌های مدافع حقوق حیوانات ادعا می‌کنند که اجرا نشدن این مقررات در سال‌های اخیر به انفجار جمعیت سگ‌های وحشی منجر شده است.
بریتانیا به تازگی هشداری درباره سگ‌های ولگرد در ترکیه صادر کرده است و به مسافران بریتانیایی هشدار می‌دهد که این سگ‌ها اغلب به صورت گله‌ای جمع‌می‌شوند و ممکن است رفتار تهاجمی از خود نشان دهند. در نتیجه بریتانیا به بازدیدکنندگان خود توصیه کرده است تا جوانب احتیاط را رعایت کرده و از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد خودداری کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات