بین الملل >>  بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۶۳۵۶۹

«جده» چهارشنبه میزبان نشست اضطراری وزرای خارجه OIC در پی ترور شهید هنیه

شهر جده روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه شاهد حضور وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی (OIC) در پی ترور شهید اسماعیل هنیه و در پاسخ به درخواست ایران است.
بامداد چهارشنبه دهم مرداد ماه اسماعیل هنیه رئیس فقید دفتر سیاسی حماس و مهمان مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران به همراه محافظش در اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. این رژیم همچنین با این اقدام تروریستی، حاکمیت و تمامیت سرزمینی ایران را نقض کرد.اقدامی که از سوی کشورهای اسلامی قویا محکوم شد و جمهوری اسلامی ایران نیز صریحا اعلام کرد که براساس ماده ۵۲ منشور ملل متحد به این اقدام متجاوزانه پاسخی محکم و پشیمان کننده خواهد داد.
 
پس از این اقدام علی باقری سرپرست دستگاه دیپلماسی رایزنی‌هایی تلفنی را با تعدادی از وزرای خارجه و همچنین با دبیرکل سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، او در گفت‌وگو با وزرای خارجه کشورهای اسلامی خواستار برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی (OIC) شد که با استقبال آنها روبرو شد. نشستی که قرار است فردا (چهارشنبه) ۱۷ مرداد ماه در مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی و در سطح وزرای خارجه در جده برگزار شود.علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه قرار است در این نشست شرکت کند و آنگونه که ناصر کنعانی روز دوشنبه اعلام کرد قاعدتا در حاشیه چنین نشست‌هایی گفت‌وگوها و دیدارهای دوجانبه نیز برگزار خواهد شد.البته ایران همچنین در پی ترور شهید هنیه خواستار نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل هم شده بود که چهارشنبه شب دهم مرداد ماه به وقت تهران در مقر شورای امنیت در نیویورک برگزار شد. سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای هم در این باره اعلام کرد که این سازمان روز چهارشنبه نشستی اضطراری برای بررسی جنایات اسرائیل علیه مردم فلسطین از جمله جنایت ترور اسماعیل هنیه برگزار خواهد کرد.
 
این سازمان در بیانیه‌ خود اعلام کرد: برای بررسی تداوم جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ملت فلسطین از جمله ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و تجاوز به حاکمیت ایران، سازمان همکاری اسلامی نشستی اضطراری در سطح وزرای خارجه در تاریخ چهارشنبه ۷ آگوست ۲۰۲۴ (۱۷ مرداد ۱۴۰۳) در مقر دبیرخانه این سازمان در جده برگزار می‌کند.در این بیانیه آمده است: این نشست در حالی برگزار می‌شود که جنایات رژیم اشغالگر اسرائیل علیه ملت فلسطین به ویژه ساکنان نوار غزه ادامه دارد و تاکنون منجر به شهادت بیش از ۴۰ هزار نفر و مجروح شدن ۹۱ هزار شهروند فلسطینی شده است که اکثر آنها زن و کودک هستند و افزون بر آن مناطق غیرنظامی از جمله ۴۳ هزار باب منزل و همچنین زیرساخت‌ها، امکانات بهداشتی و آموزشی، مساجد و عبادتگاه‌ها و اماکن تاریخی هدف قرار گرفته‌اند و قریب به ۲ میلیون فلسطینی از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه دوشنبه ۱۵ مرداد در نشست هفتگی با خبرنگاران در این باره گفت: به عنوان یکی از اقدامات سیاسی و حقوقی، دستگاه دیپلماسی به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد برگزاری جلسه فوری و اضطراری شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی را مطرح کرد که این پیشنهاد در گفت‌وگوها و تماس‌های تلفنی با مقامات ذیربط از جمله دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای اسلامی مورد پیگیری و اهتمام قرار داده شد. وی افزود: خوشبختانه این درخواست مورد موافقت کشورهای مختلف اسلامی قرار گرفت و با توافق و برنامه‌ریزی انجام شده، این نشست ان‌شاءالله روز چهارشنبه در جده در مقر دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی به منظور بررسی اقدام جنایت‌کارانه رژیم غاصب صهیونیستی در ترور شهید شیخ اسماعیل هنیه برگزار خواهد شد.
 
از ابتدای حملات رژیم صهیونیستی به غزه در مهر ماه سال گذشته (۱۴۰۲) سازمان همکاری اسلامی شاهد برگزاری دو نشست فوق العاده در سطح وزرای خارجه در جده (۲۶ مهر ماه و ۱۵ اسفند ۱۴۰۲) و به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران بود که شهید حسین امیرعبداللهیان وزیر فقید امور خارجه در رأس هیأتی در این نشست شرکت کرد.«توقف فوری نسل‌کشی و جنایات جنگی»، «آتش‌بس دائم»، «توقف فوری جنگ» و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل به خارج از نوار غزه از جمله پیشنهاداتی بود که وزیر امور خارجه ایران در نشست فوق‌العاده وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی در ۱۵ اسفند مطرح کرد.
 
همچنین نشستی هم به پیشنهاد ایران و دیگر کشورها در سطح سران در ۲۰ آبان ۱۴۰۲ در ریاض برگزار شد که شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در آن نشست شرکت و سخنرانی کرد و گفت: امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است، امروز همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرار گرفته‌اند.رئیس جمهور شهید همچنین ۱۰ پیشنهاد برای حل بحران غزه در این نشست مطرح کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات