بین الملل >>  آمریکاواروپا >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۶۳۶۱۹

تکاپوی واشنگتن وکشورهای عربی برای جلوگیری از جنگ تمام عیار در منطقه

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به تلاش آمریکا و کشورهای عربی برای جلوگیری از گسترش تنش در منطقه نوشت: در حالی که (رژیم) اسرائیل خود را برای حمله آماده می کند مقامات واشنگتن از اقدامات بنیامین نتانیاهو خشمگین هستند و معلوم نیست واشنگتن چگونه می تواند خشونت در منطقه را کنترل کند.

این روزنامه آمریکایی شرایط کنونی در منطقه را حساس توصیف کرد و نوشت: این شرایط می تواند توافق آتش بس را که از مدت ها انتظار آن می رفت از مسیر اصلی خود خارج کند. این امر همچنین محدودیت نفوذ آمریکا بر نزدیک ترین متحد خود در منطقه رژیم صهیونیستی را نشان می دهد.

این گزارش با اشاره به جلسه روز دوشنبه بایدن و کامالا هریس معاون او با مشاوران ارشد آنها در اتاق وضعیت در کاخ سفید برای بررسی تنش ها درمنطقه نوشت: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا رهبری تلاش ها برای فشار غیرمستقیم بر ایران را برعهده دارد و از مقامات قاهره، عراق، و سایر پایتخت های عربی خواسته است برای خوشیتنداری تهران و متحدانش، فشار وارد کنند.

واشنگتن پست نوشت: حتی اگر واشنگتن بنیامین نتانیاهو نخست وزیر (رژیم) اسرائیل را از تشدید تنش ها بازدارد، معلوم نیست که متحدان عربی آمریکا بتوانند جلوی ضد حملات احتمالی را بگیرند. حمله هماهنگ ایران و حزب الله که دارای زرادخانه موشکی گسترده ای هستند، می توانند شبکه دفاع هوایی (رژیم) اسرائیل را در هم بکوبد.

این روزنامه آمریکایی افزود: مذاکرات لوید آستین وزیر دفاع آمریکا با یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در روز سه شنبه نشانه دیگری از ادامه سرمایه گذاری واشنگتن در امنیت رژیم اسرائیل است. گالانت دیدار مایکل کوریلا فرمانده سنتکام از رژیم اسرائیل را در روز دوشنبه نشانه «حمایت واشنگتن از این رژیم» توصیف کرد.

اما به گفته مقامات آگاه از مواضع کاخ سفید که به دلیل حساسیت موضوع خواستند نامشان فاش نشود، در پشت پرده، اختلافات فزاینده ای بین واشنگتن و تل آویو بروز کرده است. مقامات کاخ سفید به شهادت اسماعیل هنیه رهبر حماس با خشم و تعجب واکنش نشان دادند و آن را شکستی برای تلاش های چند ماهه خود در ایجاد آتش بس در غزه قلمداد کردند.

چندین مقام ارشد دولت آمریکا در جریان درگیری ها نتانیاهو را در جلوگیری از مهار تنش گسترده در منطقه مقصر قلمداد کرده اند. رژیم اسرائیل بدون اطلاع آمریکا بارها به فرماندهان حزب الله و ایرانی حمله کرده که خشم مقامات دولت بایدن و شخص رئیس جمهوری آمریکا را برانگیخته است.

فرانک لوونشتاین که در دولت باراک اوباما به عنوان نماینده ویژه در مذاکرات صهیونیست ها و فلسطینی ها خدمت می کرد در این زمینه گفت: نتانیاهو ، آمریکا را در موقعیت دشواری قرار داده است. او تحریک به واکنشی می کند که می تواند ما را به جنگ سوق دهد اما کسی وی را علنا زیر سوال نمی برد زیرا ما در کنار اسرائیل در مقابل ایران ایستاده ایم.

این گزارش با اشاره به تماس ها و دیدارهای برخی مقامات عربی مانند مصر و اردن با همتایان ایرانی خو د به منظور درخواست خویشتنداری و جلوگیری از تشدید تنش ها به نقل از یک مقام عراقی نوشت: بلینکن روز یکشنبه در تماس با محمد السودانی نخست وزیر عراق از وی خواسته است «هر اقدام ممکنی» را انجام داد و از روابط خود با تهران برای تاکید بر اهمیت تنش زدایی استفاده کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات