تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۶۳۷۶۶

وزیر سابق اردنی: پاسخ ایران به اسرائیل باید دردناک و سخت باشد

وزیر سابق اردنی در یادداشتی نوشت، لازم است پاسخ ایران به اسرائیل، دردناک و سخت باشد هر چند در عین حال باید محدود نیز باشد.
محمد ابورمان وزیر پیشین فرهنگ و جوانان اردن (۲۰۱۹-۲۰۱۸) و استاد علوم سیاسی دانشگاه اردن و عضو مرکز مطالعات سیاست و جامعه این کشور، در یادداشتی با عنوان «ایران چطور می اندیشد؟» درباره پاسخ احتمالی ایران به اسرائیل نوشت: هنوز تا این لحظه پاسخ احتمالی ایران در هاله‌ای از ابهام راهبردی است.وزیر پیشین فرهنگ اردن در روزنامه العربی الجدید نوشت، برخی به این ابهام از زاویه امور نظامی نگاه می‌کنند. بنابراین هر پاسخی به اسرائیل (در واکنش به ترور هنیه، میهمان ایران در تهران) لازم است دردناک و سخت باشد اما در عین حال محدود تا بهانه برای توسعه دامنه جنگ درست نکند. این همان چیزی است که سران ایران از ابتدا از آن اجتناب کرده‌اند و این همان قواعدی است که تلاش شده با آمریکا از ابتدای جنگ (غزه) رعایت شود.
کارشناس اردنی نوشت: درست است که حساب و کتابهای نظامی مهم است و البته حساس و پیچیده اما در مقابل از حساب و کتابهای سیاسی و راهبردی تهران جدا نیست. هنوز ابعاد عملیات نظامی احتمالی در تهران در دست بررسی است و ماهیت و اثرات آن بر منافع راهبردی و سیاسی ایران در حال بحث است. ایران نمیخواهد وارد یک نبرد نظامی منطقه‌ای پردامنه‌ای شود که چه بسا آمریکا و حتی بریتانیا نیز بخشی از آن هستند و این، به بنیامین نتانیاهو بهانه می دهد تا به تاسیسات اتمی ایران حمله کند. این تحلیلگر اردنی در بخشی دیگر از یادداشت خود اشاره کرد: گمان نمی‌رود در هر حال، ایران از اجرای اقدامی علیه اسرائیل، عقب‌نشینی کند چرا که ادبیات رهبر عالی ایران و سپاه پاسداران و حتی متحد آنان، سید حسن نصرالله، مسئله را تا حد آبروی ایران بالا برده و از طرفی پاسخ ندادن یا پاسخ ضعیف دادن، موجب از بین رفتن وجهه کل کشور و مفهوم بازدارندگی منطقه‌ای آن خواهد شد؛ امری که ایران طی دو دهه گذشته برای بنا و تقویت آن بتدریج تلاش کرده است. این کارشناس سیاسی اردنی با توجه به احتمالات مختلف و اینکه متحدان منطقه‌ای ایران به جای تهران پاسخ دهند، را گزینه ای ضعیف و به ضرر وجهه ایران تحلیل کرد و نوشت، از طرفی دیگر، این اقدام سبب می‌شود متحدان ایران نیز در کشورهای خود مورد انتقاد قرار بگیرند. این کار سبب تضعیف جایگاه ایران می شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات