بین الملل >>  بین الملل >> تیتر یک بین الملل
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۶۳۷۸۳

ضرورت تحریم کالای های اسرائیل

تحریم اسرائیل، فرصتی برای ماست تا تفکر، کار، توسعه و تولید داشته باشیم.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل

یک روزنامه لبنانی با برشمردن نتایج پویش تحریم رژیم‌صهیونیستی در کشورهای عربی، تاکید کرد احیای اقتصاد مقاومتی و ملی در کشورهای عربی کلید خورده است.«هنگامی که از فرصت تحریم برای احیای اقتصاد ملی استفاده می‌کنیم»، این عنوان یادداشتی به قلم ساره طالب‌السهیل،نویسنده لبنانی است که روزشنبه درروزنامه البناء این کشور منتشر شده است.

در این یادداشت آمده: جنبش‌های مردمی در همبستگی با مردم غزه برای تحریم محصولات خارجی حامی اسرائیل حق مشروعی است که مردم از آن به‌عنوان یک سلاح اقتصادی وسیاسی ناشی ازاراده آزادخوداستفاده کردند تا حمایت از اسرائیل یعنی رژیم‌صهیونیستی که فلسطینیان رادرمعرض پاکسازی قومی و نسل‌کشی قرارداده، متوقف کنند.به‌عقیده نویسنده، ابزار فشاری که مردم با نخریدن کالاها و شرکت‌های حامی رژیم اسرائیل به‌کار گرفته‌اند،زیان‌های هنگفتی به این شرکت‌ها واردکرده و درعوض صنایع جایگزین ملی در کشورهای عربی و اسلامی که مردم از این سلاح استفاده ‌کردند، احیا شده است.
 
پویش تحریم در طبقی از طلا به‌سوی ما آمد
در ادامه یادداشت آورده شده،‌ بسیاری از آزادگان در جهان غرب نیز که با حق فلسطینیان برای داشتن یک زندگی امن و توقف جنگ و نسل‌کشی اعلام همبستگی کردند به پویش تحریم محصولات شرکت‌های حامی اسرائیل کمک کردند، از همین‌رو تصور این‌که با تحریم اسرائیل سرمایه‌گذاری‌های خارجی در لبنان متوقف شود تصور درستی نیست. طالب السهیل تاکید کرد: به‌واقع تحریم در طبقی از طلا به سوی ما آمده تا فرهنگ مصرف ما را تغییر دهد در‌حالی‌که فرهنگ فعلی به نفع محصولات وارداتی و به زیان محصولات داخلی بوده و تحت تاثیر تبلیغات گسترده، برندهای بین‌المللی را برای شهروندان لبنانی جذاب کرده بود. نویسنده ادامه داد: من معتقدم که تغییر فرهنگ مصرف بخش جدایی‌ناپذیری از حفظ هویت ملی و منبع تجدید حیات اقتصادی ما(اعراب) از طریق خوداتکایی و اعتماد به توانایی‌هایمان برای رقابت و رفع نیازهای مصرف‌کننده محلی درهمه کالاهای مورد نیازاست،آن هم از طریق تولید کالاهای خوب که رضایت مصرف‌کنندگان و خواسته‌های آنها را برآورده می‌کند.

وی تاکید کرد: ما پای خود را در مسیر درست گذاشته‌ایم زیرا بسیاری از محصولات خارجی اکنون جایگزین پیدا کرده‌اند و بسیاری از محصولات داخلی پیشرفته‌تر و با‌کیفیت‌تر شده‌اند. از ابتدای جنگ در غزه، بارها تاکید کردم که با طرد شدن کالاهای خارجی در نتیجه تحریم، محصول داخلی انگیزه‌ای برای توسعه پیدا کرده است در حالی‌که پیش از آن این کالای داخلی بود که طرد شده و کیفیت آن ضعیف مانده بود.
 
نیروهای شرکت‌های خارجی در شرکت‌های داخلی به‌کار گرفته می‌شوند
در ادامه یادداشت با اشاره به این‌که کارخانه‌ها و شرکت‌های عربی این‌بار از شانس خود استفاده کردند، گفت: اکنون توپ در زمین آنهاست تا این شانس خود را بیشتر دریابند وگرنه برای زمان طولانی‌تری زیان می‌بینند و باید منتظر فرصت‌های جدید دیگری باشند. به نوشته البناء از سوی دیگر، شرکت‌های داخلی در کشورهای عربی که دارای وکالت از شرکت‌های مادر بین‌المللی هستند، به مرور زمان مجبور به کاهش اشتغال شده‌اند و با ادامه تحریم‌ها، ممکن است مجبور به تعطیلی شعب خود شوند اما این شرکت‌های داخلی هستند که به‌راحتی می‌توانند ظرفیت عملی و کارگری و تخصص خود را در ارائه محصول ملی و به‌کارگیری کسانی که شغل خود را از دست داده‌اند در کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌های داخلی به‌کار گیرند.

نویسنده با تاکید بر لزوم حمایت شهروندان از محصولات داخلی گفت: در این حالت است که آنها می‌توانند از نظر کیفی با برندهای بین‌المللی رقابت کنند که البته بازار داخلی تا جایی که من می‌دانم کاملا این تحول را درک کرده، آن را پذیرفته و از آن بسیار استقبال می‌کند. طالب السهیل گفت: این تحریم فرصتی طلایی برای احیا، فعال‌سازی و رونق صنایع داخلی است به‌گونه‌ای‌که به پیشرفت اقتصاد ملی و کاهش وابستگی ما به کالاهای وارداتی به نفع تولید ملی کمک کند. ‎در ادامه یادداشت آمده است: تجربیات تازه و موجود، بهبود محصولات داخلی و افزایش تقاضا برای آن را ثابت کرده است، به‌نحوی‌که برای مثال در لبنان مصرف‌کننده کالای بومی پس از تحریم مک‌دونالد به رستوران‌های فایرفلای و برگر‌میکرز و پس از تحریم پپسی و کوکاکولا به نوشیدن سما کولا و سینالکو روی آورده است.

طالب السهیل تاکید کرد: تا کی جامعه‌ای غیرمولد، غیر‌تولیدی و غیرصادراتی باقی بمانیم؟ تا کی ما مردمی باشیم که آنچه دیگران خلق می‌کنند، مصرف کنیم؟ تحریم اسرائیل، فرصتی برای ماست تا تفکر، کار، توسعه و تولید داشته باشیم. نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که شرکت‌های داخلی نباید به افزایش قیمت محصولات خود برای شهروندان مصرف‌کننده متوسل شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات