تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۶۴۳۶۳

نقش کمک های آمریکایی در جنایات رژیم صهیونیستی

کمک های مالی و نظامی ایالات متحده در تداوم جنگ افروزی و جلوگیری از فروپاشی رژیم صهیونیستی به ویژه در جنگ غزه نقش برجسته ای داشته است.

حمایت از اسرائیل یکی از اصول پایدار سیاست هر دو حزب بزرگ آمریکا بوده است. در نوشتار پیش‌رو به بررسی دقیق میزان و سطح حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی می پردازیم. اولین کشوری که در سال 1948 پس از تأسیس رژیم جعلی اسرائیل، اقدام به شناسایی موجودیت آن کرد، آمریکا بود. همچنین آمریکا در طول 75 سالی که از عمر رژیم اسرائیل اصلی ترین حامی آن در جهان بوده است؛ قطع نظر از کمک‌های مستقیم مالی، نظامی، سیاسی و رسانه ای آمریکا به اسرائیل، واشنگتن برای حمایت از اسرائیل اقدامات سلبی، نظیر وضع تحریم علیه دیگر کشورها و تصویب قوانینی برای جلوگیری از تضعیف اسرائیل را نیز در دستور کار قرار داده است.

اسرائیل در دوره پس از جنگ جهانی دوم صدها میلیارد دلار کمک خارجی از ایالات متحده دریافت کرده است، سطح حمایتی که عوامل متعددی را نشان می‌دهد، از جمله تعهد ایالات متحده به امنیت اسرائیل و منافع مشترک دو طرف در زمینه سیاست خارجی.

اگرچه آمریکا و اسرائیل تا کنون پیمان دفاعی متقابل منعقد نکرده اند، اما همانطور که ایالات متحده با متحدانی مانند ژاپن و دیگر اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از طریق بستن پیمان رسمی متحد شده، اما رژیم صهیونیستی نیز در میان «متحدان اصلی غیر عضو ناتو» به حساب می‌آید و دسترسی ویژه‌ای به پیشرفته‌ترین پلتفرم‌ها و فناوری‌های نظامی ایالات متحده دارد.

در این میان کمک‌های نظامی مستمر ایالات متحده به اسرائیل در بحبوحه جنگ 10 ماهه اخیر که تا کنون بیش از 40 هزار فلسطینی را به کام مرگ فرستاده (1.7 درصد جمعیت) و بیش از 90 هزار تن را مجروح ساخته (4 درصد کل جمعیت)  اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.

جنایا اسرائیل در نوار غزه به سطحی رسیده که صدای محافل و نهادهای قانونی غربی را نیز درآورده و احتمال صدور احکام بین المللی علیه رژیم صهیونیستی دائر بر ارتکاب به نسل کشی، جنایت جنگی و نیز صدور حکم بازداشت برخی از سران این رژیم به شدت زیاد شده است. با این وجود حمایت های آمریکا از اسرائیل در حوزه های مختلف افزایش یافته است.

میزان دقیق کمک های آمریکا به اسرائیل

اسرائیل از زمان تأسیس خود با دریافت حدود 351 میلیارد دلار (با واحد فرض کردن ارزش دلار) در مجموع کمک های اقتصادی و نظامی، بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی انبوه ایالات متحده بوده است. ایالات متحده همچنین بسته های کمک های خارجی بزرگی را به دیگر کشورهای خاورمیانه، به ویژه مصر و عراق، اختصاص داده ولی اسرائیل با اختلافی فاحش نسبت به این کشورها در صدر جدول قرار گرفته است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , کشور آمریکا ,

در طول 10 ماهی که از جنگ می گذرد نیز کمک‌های اقتصادی و نظامی آمریکا به اسرائیل به شدت قابل توجه بوده و نسبت این کمک ها را بیش از پیش به سود اسرائیل یک طرفه ساخته است. میزان کمک های آمریکا در طول جنگ غزه به اسرائیل حدود 60 میلیارد دلار بوده است.

این رقم دو برابر میزان عواید ناشی از فروش نفت ایران در یک سال و نزدیک به 12 % تولید ناخالص داخلی اسرائیل در سال  2022 است. در واقع کمک های اقتصادی آمریکا به اسرائیل را باید یکی از اصلی‌ترین دلایل جلوگیری از فروپاشی اقتصادی رژیم اسرائیل در جریان این جنگ دانست.

همچنین امروز وزارت جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرده که مجموع کمک ‌های تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل در جریان جنگ غزه، از 50 هزار تن بیشتر شده است. آمریکا تا کنون در مجموع با 500 هواپیمای ترابری و 107 کشتی بیش از 50 هزار تن انواع تسلیحات را تنها در جریان جنگ غزه در اختیار اسرائیل قرار داده است.

به گفته این وزارتخانه، عمده کمک های نظامی آمریکا به اسرائیل از ابتدای جنگ شامل «وسایل نقلیه زرهی، مهمات، تجهیزات حفاظت فردی و تجهیزات پزشکی» بوده است. ایالات متحده مدعی است این این محموله ها «برای حفظ قابلیت های عملیاتی ارتش اسرائیل در طول جنگ جاری بسیار مهم است.»

ایالات متحده از سال 1971 تا 2007 کمک های اقتصادی قابل توجهی به اسرائیل ارائه کرد، اما تقریباً تمام کمک های ایالات متحده امروز صرف حمایت از ارتش اسرائیل می شود. ایالات متحده به طور موقت از طریق یک یادداشت تفاهم  موافقت کرده است که سالانه 3.8 میلیارد دلار تا سال 2028 به اسرائیل کمک کند.

کمک های مالی و نظامی آمریکا به اسرائیل در طول 75 سال گذشته، در تداوم حیات این رژیم نقش حیاتی ایفا کرده است. همانطور که شاهدیم در جنگ 10 ماهه جاری نیز کمک حدوداً 60 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل، در پیشبرد ماشین جنگی ارتش صهیونیستی و نیز حفظ تاب آوری اقتصادی اسرائیل به شدت موثر بوده است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات