داود هرمیداس باوند با اشاره به نشست اخیر شورای حکام گفت: گزارش آژانس در نشست شورای حکام، بر تعدیل و کاهش شدت تحریمها علیه ایران میتواند موثر باشد. داود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه در گفتگو با ایسنا با اشاره به اجلاس اخیر شورای حکام و ارائه گزارش مثبت آژانس از روند فعالیت هستهای ایران گفت: در کنار بیانیه کشورهای غیرمتعهد در حمایت از برنامه هستهای ایران و توافق آن با آژانش، گزارش البرادعی از یک سو بر همکاری تفاهم ایران و آژانس اشاره داشت و از سوی دیگر بر ادامه روند غنیسازی و عدم تعلیق فعالیتهای هستهای ایران. وی ادامه داد: با توجه به بیانیه اتحادیه اروپا و شورای حکام که که به طور کلی این توافقات صورت گرفته بین ایران و آژانس را کافی نمیدانند، به نظر میرسد شورای امنیت در جلسه آتی خود که به زودی تشکیل میشود به بخش دوم گزارش آژانس مبنی بر عدم تعلیق فعالیتها از سوی ایران بیشتر توجه خواهد کرد.
هرمیداس باوند با اشاره به مواضع غیرهمسوی چین و روسیه با آمریکا، انگلیس و فرانسه و مخالفت با تشدید تحریمها علیه ایران گفت: انتظار میرود که مواضع این کشورها، همچنین گزارش آژانس از روند مسأله هستهای ایران و اظهارات البرادعی تا حدی سبب تعدیل پیش نویس قطعنامهای شود که توسط انگلیس از قبل تهیه شده بود، همچنین ضربالاجلی تا ماه دسامبر به ایران داده شود. این استاد دانشگاه با اشاره به وضعیت کنونی پرونده هستهای کشورمان ادامه داد: پیشنویس میشود شرایط در جهت تعدیل یا تأخیر فراهم آید. وی با بیان اینکه چند احتمال وجود دارد، افزود: یا شورای امنیت ایده تایم اوت میپذیرد ولی زمانش را کاهش میدهد و یا به منظور اینکه بر سر صدور قطعنامه به توافقی برسند سعی میکنند آن را تعدیل و ملایمتر کنند. هرمیداس باوند گفت: به هر حال با توجه به اینکه آمریکاییها بر صدور قطعنامه سوم تاکید دارند این قطعنامه، کمی تعدیل یافته تر صادر خواهد شد و احتمالا چین و روسیه به آن رأی ممتنع خواهند داد. این استاد دانشگاه ابراز عقیده کرد: بهتر است ایران روند کنونی اقداماتش را ادامه و اجازه دهد آژانس بینالمللی انرژی اتمی موضوع را پیش ببرد، با توجه به این نکته که تهدید به قطع همکاریها اشتباه است.