محمدعلی ابطحی مشاور رئیسجمهور سابق ایران در یادداشتی که در سایت شخصیاش منتشر شده به برخی از اشتباهات مهم دوات اشاره کرده است. وی در بخشی از این یادداشت نوشته است: "دورانی که آقای احمدینژاد رئیسجمهور شد کشور ما از یکی از نادرترین فرصتهای اقتصادی برخوردار بود. صندوق ذخیره پر پول، فروش بیسابقه و طولانی مدت نفت با قیمت غیرقابل باور بالای 60 دلار، حذف شدن موانع سیاسی جهانی مثل از بین رفتن طالبان در افغانستان و صدام در عراق و نبود خرابکاریهای منافقین به عنوان دشمنان تأثیرگذار، و دهها پارامتر دیگر فرصت تاریخی و طلائیای بود که احمدینژاد در مقایسه با فروش نفت 9 دلاری در بیش از یک سال از دولت آقای خاتمی، میتوانست از آن برای حل مشکلات مردم به خوبی استفاده کند و به خوبی هم میتوانست با برنامهریزی علمی وضع اقتصادی مردم را دگرگون کند و پول نفت را سر سفره مردم بیاورد. متأسفانه به دلیل عدم توجه به برنامهریزیهای علمی و زیربنائی و با دادن شعارهای گران قیمت بینالمللی که با تبعات طبیعی آن شعارها این سرمایههای اقتصادی هزینه آن شعارها میشود، باعث شد تا ریسک سرمایهگذاری در ایران بالا رود و تحریمهای عملی صورت گیرد و سرمایه کشور برای خرید نیازهای روزمره با اضافه شدن واسطهها و عدم امکان استفاده از ظرفیتهای جهانی چند برابر شود. معنای دیگر این رفتار که بیشتر در مواضع سیاسی رئیسجمهور نشات میگرفت باعث هدر رفتن میلیاردی سرمایههای ملی کشور شد؛ و پول نفت 60 دلاری که مال مردم بود عملا صرف این گران شدن ارتباط با جهان میشد. در حالی که صرفهجویی واقعی بیتالمال در حفظ کلان آن بود نه در حذف میوه و یا پذیرایی و یا مواردی از این قبیل که همه آنها که کارهای خوبی هم بودند، در برابر این هزینههای بیدلیل صفر بود. باز هم نتیجه این سیاست و رفتار این بود که مردم دچار تحول اقتصادی نشوند و شعارهای اقتصادی خود آقای رئیسجمهور عملی نگردد.