مقدمه:

«خاویر مورنو» و «آنخلس اسپینوسا» خبرنگاران روزنامه اسپانیایی «ال‌پاییس»، که چندی پیش در تهران‌با دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مصاحبه کردند، پس از بازگشت به کشورشان‌مطلبی با عنوان «ملت ایران آماده رودرویی با دشمن در هر شرایطی است»، در ارتباط با مصاحبه خودنوشتند.‌ روزنامه ال‌پاییس، با بیان اینکه این مصاحبه پیش از سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق انجام شد، نوشت: احمدی‌نژاد در هیچ لحظه‌ای عصبانیتی از خود بروز نداد، بلکه با لبخند، کاملا به تمام جزئیات‌مصاحبه توجه داشت. حتی در ترجمه اظهارات خود، برغم این که به زبان اسپانیایی آشنایی ندارد، درلحظه‌ای از این مصاحبه اظهارات مترجم را که از کلمه «اروپایی‌ها» استفاده کرده بود، تصحیح و اعلام‌کرد که وی به «کشورهای غربی اشاره کرده است».‌ ال‌پاییس، با بیان این که در این مصاحبه حدود 10 تن از دستیاران دکتر احمدی‌نژاد حضور داشتند، افزود: رئیس‌جمهوری ایران در مورد اینکه کشورش به‌خاطر برنامه اتمی، نقشش در عراق و فقدان روابط با آمریکا، در کانون بحث‌های بین‌المللی قراردارد، گفت که ما سلطه رژیم حاکم بر جهان را نمی‌پذیریم، به همین دلیل برای برقراری روابط با آمریکا، شروطی داریم.‌ متن گزارش روزنامه ال‌پاییس در پی از نظر خوانندگان گرامی روزنامه اطلاعات می‌گذرد:‌

"> ایران زندگی بدون آمریکا را آموخته است‌
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۷۲۹۴
تحلیل روزنامه اسپانیایی «ال‌پاییس» پس از مصاحبه خبرنگارانش با دکتر احمدی‌نژاد

ایران زندگی بدون آمریکا را آموخته است‌

مقدمه:

«خاویر مورنو» و «آنخلس اسپینوسا» خبرنگاران روزنامه اسپانیایی «ال‌پاییس»، که چندی پیش در تهران‌با دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران مصاحبه کردند، پس از بازگشت به کشورشان‌مطلبی با عنوان «ملت ایران آماده رودرویی با دشمن در هر شرایطی است»، در ارتباط با مصاحبه خودنوشتند.‌ روزنامه ال‌پاییس، با بیان اینکه این مصاحبه پیش از سفر رئیس‌جمهوری ایران به عراق انجام شد، نوشت: احمدی‌نژاد در هیچ لحظه‌ای عصبانیتی از خود بروز نداد، بلکه با لبخند، کاملا به تمام جزئیات‌مصاحبه توجه داشت. حتی در ترجمه اظهارات خود، برغم این که به زبان اسپانیایی آشنایی ندارد، درلحظه‌ای از این مصاحبه اظهارات مترجم را که از کلمه «اروپایی‌ها» استفاده کرده بود، تصحیح و اعلام‌کرد که وی به «کشورهای غربی اشاره کرده است».‌ ال‌پاییس، با بیان این که در این مصاحبه حدود 10 تن از دستیاران دکتر احمدی‌نژاد حضور داشتند، افزود: رئیس‌جمهوری ایران در مورد اینکه کشورش به‌خاطر برنامه اتمی، نقشش در عراق و فقدان روابط با آمریکا، در کانون بحث‌های بین‌المللی قراردارد، گفت که ما سلطه رژیم حاکم بر جهان را نمی‌پذیریم، به همین دلیل برای برقراری روابط با آمریکا، شروطی داریم.‌ متن گزارش روزنامه ال‌پاییس در پی از نظر خوانندگان گرامی روزنامه اطلاعات می‌گذرد:‌


به نوشته ال‌پاییس؛ رئیس‌جمهوری ایران تصریح کرد: آنها (آمریکا) بودند که پیوندها را با ما قطع کردند، آنها تصور می‌کردند که به این صورت ما را تنبیه می‌کنند، اما این امر برای ما منفعت داشت چون (به‌لطف اتخاذ آن تصمیم) ایران توانست رشد کند.‌

ما به داشتن روابط با تمام کشورهای جهان بجز رژیم غاصب صهیونیستی، تمایل داریم.‌

به نوشته ال‌پاییس، احمدی‌نژاد درباره تغییر «مستاجر کاخ سفید» و تاثیر احتمالی آن در عادی شدن‌روابط ایران و آمریکا، گفت: این امر به عملکرد و رفتار رئیس‌جمهوری جدید آمریکا بستگی دارد. اگر اوطرز فکر را در مورد منطقه و مردم ایران تغییر دهد، آن موقع شاید عادی شدن روابط عملی باشد.‌

ال‌پاییس، در مورد اینکه احمدی‌نژاد انتخاب کدامیک از سه نامزد پست ریاست جمهوری آمریکا راترجیح می‌دهد، به‌نقل از وی نوشت: انتخاب، اوباما به سمت ریاست جمهوری آمریکا، به‌خاطر وجودقدرت‌های پنهانی در این کشور، به‌نظر غیر ممکن می‌رسد.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ رئیس‌جمهوری ایران اظهار داشت: برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در انتخابات‌آمریکا به پیروزی برسد، مهم این است که کسی که پیروز می‌شود، بر شرایط جهانی و مشکلاتی که‌سیاست آنها ایجاد می‌کند، آشنایی داشته باشد.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعلام آمادگی اوباما برای دیدار با وی، گفت: دو سال و نیم پیش در نیویورک آمادگی خودم را برای صحبت با بوش در برابر خبرنگاران اعلام‌ کردم.‌

به نوشته این روزنامه؛ رئیس‌جمهوری ایران تصریح کرد: ما مشکلی برای گفتگو کردن نداریم، اگر چه به‌نظر من، غیر ممکن است که بگذارند اوباما به پیروزی برسد.‌

رئیس‌جمهوری اظهار داشت: شما به توازن قدرت در آمریکا آشنایی دارید، که مبتنی بر خشونت درسیاست خارجی بوده و رأی مردمی نمایش محض است.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در این مورد که حدود 30 سال پیش با تسخیر سفارت آمریکا در تهران، روابط دو کشور قطع شد و وی که در آن موقع یک دانشجوی جوان بود، چگونه آن دوره را گذراند، گفت:وقتی آن اتفاق رخ داد، با خوشرویی آن را پذیرفتیم، چون 25 سال سلطه آمریکا بر کشور ما برای‌ایرانی‌ها منفعتی نداشت، بر خلاف آن، بر فرهنگ ما و استقلال ما و پیشرفت ما تاثیر منفی داشته است، به این خاطر، قطع روابط را فرصتی تلقی کردیم و اگر به همان راه گذشته ادامه داده بودیم، ایران به جایی‌که امروزه رسیده است، نمی‌رسید.‌

ال‌پاییس، نوشت؛ احمدی‌نژاد، در مورد ادعای برخی از جاسوسان دستگیر شده در سفارت آمریکامبنی براینکه وی از جمله دستگیرکنندگان آنها بوده، گفت که تصویری را که آنها به چاپ رساندند، متعلق‌به فردی حدودا 40 ساله بود، در حالی که در آن موقع من فقط 22 سال داشتم و برای من بسیار تعجب‌انگیز بود که سازمانهای جاسوسی آنها چنین اشتباه فاحشی را مرتکب شده بودند.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ رئیس‌جمهوری ایران در خصوص حملات 11 سپتامبر و دخالت سازمان جاسوسی‌آمریکا در آن، اظهارداشت: در این مورد هنوز سئوالات بسیاری بدون پاسخ مانده که حتی آنها را درمقالات و کتاب‌هایی در آمریکا نیز مطرح کرده‌اند.‌

احمدی‌نژاد، افزود: ما بر این عقیده هستیم که بدون ارتباط با بخشی از امور امنیتی آمریکا، رخ دادن آن‌حادثه غیر ممکن بود.‌

وی تصریح کرد: غیر ممکن است که بدون تماس و همکاری سازمان‌های جاسوسی، هواپیماها بتوانندبلند شوند و بر فراز خاک آمریکا پرواز کرده و با برجها برخورد کنند.‌

رئیس‌جمهوری ایران، اضافه کرد: تردیدها در این مورد وقتی بیشتر می‌شود که به بهانه آن رویداد، به‌خاور میانه حمله می‌کنند و هنوز به این حملات ادامه می‌دهند.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا نیازی به دخالت سازمان جاسوسی‌آمریکا در حملات 11 سپتامبر بوده است، تصریح کرد: دست‌کم بخشی از آنها در این امر دخالت‌داشتند، حدود چهار هزار نفر در این واقعه جان خود را از دست دادند، متاسفیم و آن را محکوم می‌کنیم.‌

احمدی‌نژاد تاکید کرد: پس از آن واقعه، با همان بهانه هزاران نفر را در افغانستان و عراق کشتند، به این‌دلیل، بر این عقیده هستیم که انجام تحقیقات بین‌المللی برای مشخص کردن ریشه‌های آن رویداد، اهمیت زیادی دارد، اما تاکنون هیچکس را به جرم آن حملات، محکوم نکرده‌اند.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در خصوص اینکه حذف طالبان و صدام به سود ایران بوده و این‌ متناقض با این نظر است، اظهارداشت: عواقب عملکردهای آنها 100 درصد منفی نیستند، اما صدمات‌آنها صدها برابر بیشتر از حاصل آن عملکردهاست.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ رئیس‌جمهوری ایران با مطرح کردن سئوالاتی تصریح کرد: آیا طالبان را در افغانستان‌از بین برده‌اند؟ تروریستها را از بین برده‌اند؟ آیا آنها اکنون ضعیف‌تر از پنج سال پیش هستند؟ خیر. اکنون‌قوی‌تر هستند، آمریکا به اهداف خود دست پیدا نکرده است. صدام رفت، پس چرا به اشغال عراق ‌ادامه می‌دهند؟ چون هدف اصلی آنها از شر صدام رها شدن نبود.‌

وی افزود: مردم ایران بسیار قدرتمند هستند، همانطور که قطع روابط را به فرصتی مبدل کردند، این‌وقایع را نیز به فرصتی تبدیل کرده‌اند.‌

بنا به این دلایل، نمی‌توان نتیجه گرفت که اشغالگران قصد کمک به ایران را داشته‌اند.‌

به نوشته این روزنامه؛ رئیس‌جمهوری ایران درباره هدفش از سفر تاریخی خود به عراق گفت: ایران وعراق دو کشور همسایه و دوست هستند. ما رابطه تاریخی داریم و فقط برای لحظه کوتاهی با تحریک‌شماری از کشورهای غربی، روابط ما قطع شد.‌

احمدی‌نژاد اظهارداشت: همیشه پیوندهای عمیقی بین دو کشور وجود داشته است، بسیاری از ایرانیها در عراق متولد شده‌اند و ما رابطه خوبی با یکدیگر داریم که باید آن را بیشتر تقویت کنیم.‌

به نوشته این روزنامه؛ رئیس‌جمهوری تصریح کرد که با سفر به عراق، قصد دارد که به عراقی‌ها، انتخاباتشان، اقتدار ملی و استقلال آنها ادای احترام کند.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در مورد پیشنهاد کمک نظامی ایران به دولت عراق برای جایگزینی‌نیروهای آمریکایی، گفت: ایران با عراق رابطه نظامی ندارد و رابطه دو کشور در سطح سیاسی، اقتصادی‌و فرهنگی است.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در مورد ادعای آمریکا مبنی بر دخالت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌در امور داخلی عراق و تحویل سلاح به شورشیان این کشور، اظهارداشت: آمریکا حرف بسیار می‌زند، بخصوص در کشورهایی که با شکست مواجه می‌شود.‌

وی افزود: این یک امر عادی است که مردم علیه اشغالگران کشورشان مبارزه کنند، آمریکایی‌ها اشغالگرهستند و این موضوع را می‌دانند.‌

رئیس‌جمهوری ایران، تاکید کرد: عراقیها به اشغالگران علاقه‌ای ندارند، مساله آمریکا، این است که بافرهنگ منطقه آشنایی ندارد. آنها فکر می‌کنند که تمام مشکلات با توپ و تانک حل می‌شود، اما باید به‌انسان‌ها توجه داشت.‌

بنابراین گزارش؛ احمدی‌نژاد در مقابل اصرار خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه شاید گروهی از نظامیان‌ایرانی، بدون اطلاع رئیس‌جمهوری، در عراق فعالیت داشته باشند، تاکید کرد: اگر ایران بخواهد باآمریکا درگیر شود، شرایط به‌سرعت تغییر خواهد کرد، ایران کشوری بسیار قدرتمند است. ما فکرمی‌کنیم که آمریکا در منطقه شکست خورده است و در جستجوی توجیهی برای افکار عمومی خود است.‌

وی اضافه کرد: آمریکا 160 هزار سرباز در عراق دارد، اما تعداد اندکی موجب عجز آنها شده‌اند. این ‌همانند عکسی است که من را به اسارت‌گیری در لانه جاسوسی ارتباط داده بود.‌

احمدی‌نژاد، در مورد اینکه چه دولتی باید در عراق وجود داشته باشد، گفت: دولتی که از طرف ملت‌انتخاب شده و مستقل باشد، رأی آن دولت برای منطقه مفید خواهد بود.‌

به نوشته این روزنامه؛ احمدی‌نژاد در این مورد که <حتی اگر این دولت متحد با آمریکا باشد>، تصریح‌کرد: ما به تصمیم مردم عراق احترام می‌گذاریم، اما شما می‌دانید که در هر نقطه‌ای از جهان اگر مردم‌آزادی داشته باشند، رای خود را به دولت هوادار آمریکا نمی‌دهند. در صورت وجود آزادی، مردم علیه‌آمریکا رأی می‌دهند. چیزی که باید به‌خاطر آن به آقای بوش تبریک بگوییم.‌

رئیس‌جمهوری ایران در این مورد که دولت کنونی عراق را مردم با آزادی انتخاب کرده‌اند، تصریح کرد:دولت کنونی عراق از طرف ملت این کشور انتخاب شده است، به این خاطر اشغالگران هنوز در آنجا حضور دارند. اگر دولت از طرف آمریکا بر سر کار گذاشته شده بود، آنها تاکنون این کشور را ترک کرده‌بودند.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ رئیس‌جمهوری ایران در پاسخ به این سئوال که دولت عراق همزمان دوست ایران وآمریکاست، آیا این تضاد است یا این که برای شما راه ارتباطی با واشنگتن باز کرده است، گفت: ما بابسیاری از کشورها که همچنین دوست آمریکا هستند، رابطه داریم، مشکلی در این مورد وجود ندارد.‌

به نوشته این روزنامه؛ احمدی‌نژاد درباره اینکه ایران برغم تصویب قطعنامه سوم در شورای امنیت‌سازمان ملل علیه ایران، اصرار به غنی‌سازی دارد و چه راهی برای خروج از این وضعیت باقی مانده‌است، گفت: ما در بن‌بست قرار نداریم. طرف مقابل است که در آن شرایط قرار دارد. آنها با تصویب آن‌قطعنامه‌ها بر پایه اطلاعات غلط، اشتباه کرده‌اند.‌

احمدی‌نژاد، اظهار کرد: اکنون گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، موضع ما را تایید کرده است، چه‌کار می‌خواهند بکنند؟ به عقیده من سه راه دارند: اولین راه که منطقی‌ترین است، این است که اشتباه‌خود را به رسمیت بشناسند. این امر برای همه سودمند است.‌

رئیس‌جمهوری ایران، تصریح کرد: گزینه دوم، سکوت کردن است که به واقع همان راه اول است و راه‌سوم، پوشاندن اشتباه خود با اشتباهی دیگر است. این امر به‌حدی که به آنها آسیب می‌رساند، برای ما مضر نخواهد بود.‌

وی گفت: آنها برای انتخاب آزاد هستند، به این خاطر فکر می‌کنیم که در بن بستی گیر افتاده‌اند، اما ما درچارچوب قانونی گام بر می‌داریم. صدور هر قطعنامه جدیدی، گلوله‌ای بر پیکر سازمان ملل است و از اعتبار آن می‌کاهد، به این جهت، کسانی که این تصمیم را اتخاذ می‌کنند، باید به صورت صحیح عمل‌کنند تا از بی‌اعتباری آن جلوگیری کنند. ما نسبت به این قطعنامه نیز عملکردی مشابه دو قطعنامه قبلی‌داریم.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در مورد اینکه روسیه و چین به عنوان متحدان و کشورهای دوست ایران‌به اتفاق، ، قطعنامه‌ها را تصویب کرده‌اند، گفت: ما روابط خوبی با چین و روسیه داریم، اما از حقوق خوددفاع خواهیم کرد.‌

به نوشته این روزنامه؛ احمدی‌نژاد در خصوص این که ایران از آخرین گزارش آژانس برداشت مثبتی‌داشته، اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که ایران باید فعالیت‌های اتمی گذشته را روشن کند، گفت: این‌بحث دارای جوانب سیاسی و حقوقی است، جنبه حقوقی با صدور این گزارش پایان یافته است. اکنون‌وظیفه آژانس است که آن را بسته اعلام کند.‌

رئیس‌جمهوری تصریح کرد که مسأله ایران پایان یافته است و گزارش آژانس تاکید کرده که برنامه‌هسته‌ای ایران انحراف و مقاصد نظامی نداشته است و کارشناسان آژانس به‌رغم اتهامات آمریکا، هیچ‌سند و مدرکی در این مورد به‌دست نیاورده‌اند.‌

احمدی‌نژاد در رابطه با جنبه سیاسی این موضوع، اظهارداشت: این امر مربوط به دشمنی بعضی ازکشورهای غربی با ایران است. 30 سال است که علیه ما عمل می‌کنند. آنها از صدام حسین علیه ماحمایت کردند. رفتار آنها چیز جدیدی نیست. کشورهای مذکور نسبت به این که آژانس پرونده ایران رابسته است، خرسند نیستند.‌

رئیس‌جمهوری ایران اضافه کرد: وقتی آنها از جلب اعتماد صحبت می‌کردند، دروغ می‌گفتند.‌

برای آنها برنامه اتمی ایران اهمیت ندارد و فقط به‌دنبال بهانه علیه ایران هستند، واضح است که اکنون ‌برای ما نیز فکر آنها اهمیتی ندارد.‌

وی تصریح کرد: ما زندگی بدون آنها را آموخته‌ایم، این مزیتی است که در این تجربه بدست‌آورده‌ایم.‌

نمی‌توانند با ایرانی‌ها این طور رفتار کنند و ایرانیها بخاطر این مسائل، خارج از صحنه بین‌المللی ‌نخواهند ماند. ایران به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و در آینده مجبور به همکاری با ایران هستند، اماشرایط بسیار متفاوت خواهد بود.‌

دو سال و نیم پیش، ایجاد کنسرسیومی را برای اینکه به ما در برنامه اتمی کمک کنند، پیشنهاد کردم، آن‌را نپذیرفتند و اکنون ما خودمان به آن برنامه اتمی دست پیدا کرده‌ایم و دیگر نیازی به آن کنسرسیوم‌نداریم. اگر اکنون شرایط ما را نپذیرند، در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهند شد، بنابراین‌می‌توانند انتخاب کنند و ما به آنها در این مورد آزادی می‌دهیم.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا واهمه ندارد که این رفتار به جنگ‌پیشگیرانه توسط آمریکا یا اسرائیل ختم شود، گفت: چه کسی می‌تواند این کار را بکند؟

به نوشته این روزنامه؛ احمدی‌نژاد در خصوص اینکه شاید اسرائیل به ایران حمله کند، گفت:صهیونیستها هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. حتی خود را هم نمی‌توانند سر پا نگاه دارند. هیچ قدرتی درجهان وجود ندارد که حتی فکر حمله به ایران را بکند. ما 70 میلیون ایرانی متحد هستیم. چه کسی این‌جرا‡ت را می‌تواند به خود بدهد؟ در هر شرایطی ملت ایران آماده رویارویی با دشمن است.‌

ایرانی‌ها می‌دانند چگونه از حقوق خود دفاع کنند، همانطور که مردم اسپانیا بر این امر آگاهی دارند.‌

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سئوال که تعدادی از موشک‌های مورد آزمایش قرار گرفته، فقط برای حمل‌کلاهک‌های هسته‌ای هستند، گفت: در طول تاریخ، ایران همیشه کشوری صلح طلب بوده و به کسی‌تعدی نکرده است. تمام کاری که در حال انجام داریم، برای دفاع از کشور است، زیرا معتقدیم که دوره‌سلاح اتمی سپری شده است.‌

رئیس‌جمهوری اظهارداشت: اگر این سلاح موثر بود، آمریکا با مشکلات کنونی مواجه نمی‌شد و یا این‌که اتحاد جماهیر شوروی ناپدید نشده بود.‌

رئیس جمهور ایران گفت: صهیونیستها دارای بمب اتمی هستند، اما در برابر حماس شکست می‌خورند.نه تنها تصور می‌کنیم که دوره سلاح اتمی به پایان رسیده است، بلکه تمایلی به ساخت آن نداریم، زیرامعتقدیم که خلاف حقوق و شرافت بشریت است.‌

وی اضافه کرد که موشکی را که ایران پرتاب کرده، تحقیقاتی و برای فرستادن ماهواره و حق ایران است، زیرا نیاز به حضور در فضا برای امور مخابراتی دارد.‌

احمدی‌نژاد اظهارداشت: فعالیت‌های ایران بر خلاف سایر کشورها که پنهان‌کاری می‌کنند، به صورت‌شفاف صورت می‌گیرد، با این حال ایران را محکوم می‌کنند.‌

به نوشته ال‌پاییس؛ احمدی‌نژاد در پاسخ به این سئوال که نتوانسته به وعده‌های خود در مورد آوردن‌درآمدهای نفتی بر سر سفره‌های مردم عمل کند و آنها همچنان در صف نان و تاکسی‌ها، از تورم وبیکاری گلایه دارند، اظهار داشت: شما این تصور را داشتید که یک بشکه نفت به خانه مردم ببریم؟ اکنون‌دولت در حال واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به مردم و خصوصی کردن و تلاش برای جلوگیری ازکاهش درآمد مردم است.‌

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات