محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و از همراهان امام خمینی در نجف اشرف در همایشی در مشهد به بیان خاطرات خود از امام پرداخته است. دعایی که از نزدیکترین همراهان امام بوده در بیان خاطرات خود به طور مفصل به موضوع دکتر شریعتی پرداخته و در ضمن آن به نامه آیتالله مصباح یزدی درباره شریعتی و موضوع امام خمینی در این باره اشاره کرده است. مدیر مسئول روزنامه اطلاعات گفته است: در جریان نگرانی از شخصیت شریعتی افرادی از جمله آیتالله مصباح یزدی که از شاگردان عالم فهمیده و خوب امام و با یک سری تعصبات و متعهد و پایبند عمیق نسبت به مبانی بود نامهای نوشت. من حامل این نامه بودم. در آن موقع امام تعبیر ماندگاری کردند که این بزرگوار به عالم و آدم بدبین هستند ما در شرایطی نیستیم که نسبت به دانشگاهیان و روشنفکران با بدبینی نگاه کنیم. مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اشاره به ورود حضرت امام به عراق گفت: امام در زمان عبدالرحمن عارف که از ناسیونالیستهای عرب و طرفدار جمال عبدالناصر بود وارد عراق شد و ایشان به عنوان شخصیتی که میخواهد در عراق مقیم شود مورد استقبال وزیر مشاور در امور جوانان وقت عراق قرار گرفت ولی امام استقبال را نپذیرفت. دعایی هم چنین با بیان اینکه حرکت سیاسی خارج از کشور حضرت امام در نجف با تاکتیک مبارزاتی ایشان در نجف آغاز شد به اقدامات ایادی شاه برای انزوا و برخورد با امام (ره) اشاره کرد. وی به مراجع تقلید عظام آیتالله حکیم آیتالله خویی و آیتالله شاهرودی به عنوان مراجع مسلم آن دوره در نجف اشاره کرد و گفت: این سه بزرگوار در مرتبه علمی قرار داشتند به علاوه مراجع دیگری چون سیدعبدالله شیرازی که در رتبه بعد قرار میگرفتند بودند. دعایی با اشاره به رقابت میان علاقمندان و طرفداران این مراجع گفت: این طرفداران گشایش کانون جدید را به ضرر مرجع خود میدانستند. دعایی که به عنوان نماینده حضرت امام و مقام معظم رهبری در روزنامه و موسسه اطلاعات و مدیر مسئول این روزنامه فعالیت میکند اظهار داشت: یکی از روشهای قابل توجه امام در این دوره گریزانی ایشان از مقام و نام و بیت پروری و کانون محوری بود و برای خود حریم خاصی ایجاد نکردند. وی با بیان این که کانونهای پیرامونی در این دوره اقدام به بروز احساسات کردند گفت: امام برای این که آنها را مطمئن کنند که داعیه اینکه از جمله مراجع مطرح باشند و حضورشان برای علمای دیگر تنگی ایجاد کند ندارند از پذیرفتن درس به مدت شش ماه خودداری کردند و به جز تشرف به حرم اقدام دیگری انجام نمیدادند. دعایی هم چنین گفت: یکی از کانونهایی که نشان دهنده اقبال به مراجع است نماز جماعت بود که ایشان در سالهای اول از برگزاری نماز جماعت هم به غیر از در منزلشان خوددای کردند. وی با اشاره به شهریه پرداختی مراجع به طلاب نیز گفت: امام در یکسال اولی که در نجف بودند نه شهریهای پرداخت کردند و نه نماز جماعتی خارج از منزل اقامه نمودند. وی در بخشی دیگری از سخنانش با اشاره به مصلحت ندانستن مبارزات مسلحانه از سوی حضرت امام گفت: جنبش حرکت چریکهای فدایی خلق به عنوان گروههای مارکسیستی که سر خورده از فعالیت مارکسیستها بودند مستقلاً وارد میدان شدند و عدهای نیز که سر خورده از فعالیتهای نهضت آزادی و روحانیت بودن با یک حرکت جدید تحت عنوان مجاهدین خلق ایران فعالیتشان را شروع کردند. مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با اشاره به هسته اولیه مجاهدین خلق ایران گفت: این حرکت در آغاز جدید و امیدوار کننده بود و آقایانی که آن زمان در زندان بودند و بسیاری از شخصیتهای فعلی نظام از آن دفاع کردند. وی از آیتالله طالقانی و آیتالله مطهری نام برد و افزود: این علاقمندی به حرکت سرنوشتسازی بود که با اهداف اسلامی آغاز شده بود. حجتالاسلام دعایی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به حرکت نو شریعتی که تناسب با شرایط زمان آغاز شده بود گفت: برای این که نظرات امام درباره شریعتی در جایی ثبت شود این موضوعات را میگویم. روزی خدمت امام بودم ایشان فرمودند از تهران فردی هزینه پرداخت کرده و آمده نظر من را نسبت به دو شخصیت عوض نکند کتاب حجاب مطهری را گذاشته و گفته این کتاب جنوب تهران را بیحجاب کرده و اسلام شناسی شریعتی را نشان داده و گفته این کتاب جوانان را از دین منحرف کرده است. وی افزود: نسبت به اسلامشناسی ( مشهد ) دکتر شریعتی امام خواستار قسمتهای که آن فرد معتقد بود باعث انحراف جوانان است شده بودند و پس از آن گفته بودند برخی قولهای شاذو نادر هست ولی این قولهای نادر باعث انحراف نمیشود. وی افزود: این حرکت ابتدایی بود که امام در مورد شریعتی اظهار نظر کرد. دعایی با بیان این که حضرت امام تمام آثار دکتر شریعتی را مطالعه کردند گفت: ایشان در فرصت مغتنمی که در نجف بودن ساعاتی را به مطالعات متفرقه اختصاص میدادند. مدیر مسئول روزنامه اطلاعات ادامه داد: در جریان نگرانی از شخصیت شریعتی افرادی از جمله آیتالله مصباح یزدی که از شاگردان عالم فهمیده و خوب امام و با یک سری تعصبات و متعهد و پایبند عمیق نسبت به مبانی بود نامهای نوشت. من حامل این نامه بودم. در آن موقع امام تعبیر ماندگاری کردند که این بزرگوار به عالم و آدم بدبین هستند ما در شرایطی نیستیم که نسبت به دانشگاهیان و روشنفکران با بدبینی نگاه کنیم. وی افزود: امام پاسخ آقای مصباح را در سخنرانیای در نجف اشرف دادند و اعلام کردند توصیهام به دوستان این است که اگر یک وقت بنا شد تحولی در کشور صورت بگیرد و نظامی تاسیس شود ما طلبهها نمیتوانیم اداره کنیم و طبیعتاً باید عناصر دانشگاهی باشند که مسئولیتها را بر عهده بگیرند چرا این عناصر دانشگاهی باشند که مسئولیتها را بر عهده بگیرند چرا این عناصر را دور و فاصله ایجاد میکنید. دعایی تاثر حضرت امام در قبال شنیدن خبر در گذشت شریعتی را این گونه بازگو کرد که: امام فرمودند به سه دلیل متاسفم، یکی این که در دوران فعالیتهای تبلیغی و ارشادی ایشان عدهای توجه ایشان را به خودشان جلب کردند و درگیری با آنان، ایشان را مجبور به پاسخ دادن کرد تاسف دوم این است که ایشان خودشان را مجبور کردند در پاسخگویی به افرادی که در حاشیه صحبتهای ایشان قرار داشتند و برخی روحانیون و بازاریها بودند که ای کاش ایشان توجهش به آنها جلب نمیشد و تاسف سوم امام از این جهت بود که عمر ایشان کوتاه بود و توفیق این را نیافتند که آن چه را احتیاج به تجدید نظر داشت تصحیح کنند.