کارولین بیکر / ترجمه: سارا مظهری
ظهور دوباره تروریسم جهانی: همزمان و در راستای خطر جدید تروریسم در منطقه/ دولت بوش در پشت صحنه بسیاری از عملیات به "اصطلاح" تروریستی که در واقع ساخته و پرداخته این دولت است، قرار دارد. عملیاتی که ظاهرا منافع آمریکا و انگلیس را در معرض خطر قرار داده و به وسیله شبکه تبهکارانه که تحت رهبری بوش و چنی قرار دارد اجرا میشود. این "به اصطلاح" "جنگ علیه تروریسم" در حقیقت فصل جدیدی از خشونتها را رقم زده و به آن دامن میزند. بر اساس گفتههای مقامات بالای امنیتی آمریکا و انگلیس که خواستهاند نام آنها درج نشود، این عملیات به مساله ایران ارتباط دارد. من هم بر همین عقیدهام. "القاعده" نیروهای تازهای را سازمان داده و بار دیگر توانایی و قصد آن را دارد که حملات تروریستی و کشتار جمعی دیگری را در سطح جهان طراحی و اجرا کند. در افغانستان که از زمان اشغال این کشور توسط آمریکا "صنعت" دوباره راهاندازی شده کاشت هرویین قدرت یافته و از بطن آن، طالبان و القاعده که هر دو به نوعی با نیروهای امنیتی ـ نظامی آمریکا همکاری میکنند. "بازگشتهاند" اتفاقات بسیار قابل توجه و شایسته تحلیل موشکافانهتری روی میدهد. خبرنگار نیویورک تایمز کارلوتا گال گزارش میدهد. ظهور دوباره طالبان و شدت یافتن دستاندرکارهای القاعده در افغانستان، از طریق پاکستان صورت میگیرد. نیروهای امنیتی ISI پاکستان که خبرنگار نیویورک تایمز طی تهیه گزارش خود مورد حمله آنها قرار گرفته است در پشت صحنه فعال هستند. کارلوتاگال بر نکته بسیار حساسی دست گذاشته است. او مینویسد: "مردم عادی پاکستان ازISI وحشت دارند که این امر بر دلایل موجه و قانعکنندهای استوار است ICI ." در واقع شاخهای فرعی از سازمان سیا است و مستقیما به قلب عملیات نظامی و امنیتی انگلستان و آمریکا در سطح خاورمیانه مرتبط است. روزنامهنگار وال استریت جورنال دانیل پرل در سال 2002 میلادی طی بازرسیهای ICI و کشف ارتباط موجود بین ICI و CIA کشته شد... اشاره به فیلم (سگکشی:) داگلاس فیت مسوول طرح "آمریکا در قرن جدید (PROTECT FOR NEW AMERICAN CENTURY) " جسورانه و بیپروا اطلاعات امنیتی شک بر انگیزی را که به جنگ عراق انجامید، از جمله "آمادهسازی قبلی اسناد و مدارک جعلی" برای ارتباط دادن دولت عراق به القاعده را فاش میکند. از دیدگاه او، هر چه میزان صدمات وارده، بر دولت بوش زیادتر باشد احتمال به صحنه در آوردن سناریویی اغفالکننده (نظیر فیلم WAG THE DOG) افزایش خواهد یافت. برای مثال "یازده سپتامبر بعدی (11/9 (THE NEXT " این برنامه ریزیها توسط کاخ سفید و به ویژه کارل روو رهبری میشود. واشنگتن تا حد امکان و در ظاهر سخنی راجع به اهمیت شرایط ایران اظهار نمیکند: سکوت ظاهری و غیرعادی کاخ سفید در مورد برنامهریزیهای مربوط به ایران، سوء مدیریت عراق از جانب آمریکا تلاشهای عاجزانه این دولت برای کنترل آینده سیاسی عراق و عدم وجود یک برنامه ریزی پویا برای این کشور، از نکات اصلی موضعگیریهای سیاسی و مشاجرات داخلی آمریکا به شمار میآید. راهکارهای کنونی دولت بوش به شدت زیر سوال برده شده است. آمریکا در حالی که اهداف دراز مدت ژئواستراتژیکی که در پس برنامههای خود برای حمله به ایران دارد را دنبال میکند، در زمینه سیاست داخلی با شکست روبهرو شده است. در عرصه رقابت سیاسی این کشور، فراکسیون نئولیبرالها و یا دموکراتها دستاوردهای سیاسی جدیدی را پیگیری میکنند و اهداف خود را مشخص کردهاند. از سوی دیگر دولت بوش با مشکلات و آبروریزیهای احتمالی دیگری که میتواند پیامدهای بسیار منفی همراه داشته باشد روبهرو است،این نکته به ویژه در مورد افشاگریهای مربوط به چنی، لیلی و سایر جنایات دولت بوش صدق میکند. شخص رییس جمهور آمریکا جرج بوش مستقیما در این محاکمات زیر سوال قرار گرفته است که این ضربهای دیگر بر چهره دولت او به شمار میآید. در گزارشی که به تازگی انتشار یافته رییس کل بازرسان پنتاگون اداره برنامهریزی ویژه این کشور را مورد انتقاد شدید قرار داده است. "اداره برنامهریزیهای ویژه" توسط نومحافظهکاران اداره مدیریت و رهبری میشود. در مورد آن چه به ایران مربوط است شکافی عمیق بین با نفوذترین سیاستمداران دموکرات به وجود آمده اما آنها جمعا پیرو سیاست "جنگ علیه تروریسم" دولت هستند و این نکته سرانجام ایران را رقم خواهد زد. دلیلی قانعکنندهـ که میتواند به دروغ ساخته و ارایه گردد به تنهایی میتواند همه دموکراتها را در جبهه بوش قرار دهد تا از حمله به ایران حمایت کنند. نفت ایران: بر اساس گفتههای مایکل کلاو مقابله با ایران باید به عنوان فصلی از جنگ انرژیها تلقی شود. بر اساس آمارهای به دست آمده در ایران ذخایر انرژی این کشور در چند دهه آینده دوام خواهد داشت. دولت بوش از معاملات ایران در بخش انرژی با سرمایهگذاران خارجی بسیار خشمگین و از روابط خوب ایران با روسیه و چین ناراضی است. همچنان با از بین رفتن خون نژاد امپراطوری انگلیس و آمریکا (نفت)، ذخایر انرژی قطره قطره کاهش مییابد و اهمیت استراتژیک ایران به عنوان یک هدف نمایانتر میشود. بسیاری از شکاکان سالهاست تکرار میکنند دولت بوش هرگز به ایران حمله نخواهد کرد. این دیدگاه هر چند عاقلانه و منطقی به نظر میرسد و بر این اساس استوار است که بوش و زیردستانش آن قدر دیوانه نیستند که خود را درگیر یک جنگ تمامعیار هستهای کنند. اما شواهدی به کنگره ارایه شده است که خلاف این پیشفرض را نشان میدهد. رابرت گیتس اعلام کرده است برنامه پنتاگون جنگی گسترده علیه ایران، روسیه و چین است. (این جمله که در واقع میتواند به عنوان) بیانیهای درباره جنگ جهانی (تلقی شود) به این نتیجهگیری منجر میگردد که رهبران ارشد آمریکا و انگلیس آماده آغاز جنگی پایانناپذیرند. عقلانیت کجاست.... رییسجمهور روسیه ولادیمر پوتین در انتقادی شدید از دولت بوش به آنها در مورد استفاده نامحدود و نامجاز از "نیروهای نظامی" و "انجام عملیات یکجانبه" و غیرقانونی اعتراض کرده است. ایالات متحده آمریکا، گامها را از مرزهای طبیعی خود فراتر گذاشته است.