رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سهشنبه) در دومین نشست خبری خود که به مناسبت دهم و آذر و روز مجلس برگزار شده است؛ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز (سهشنبه) در دومین نشست خبری خود که به مناسبت دهم و آذر و روز مجلس برگزار شده است؛ به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، در ابتدای دومین نشست خبری خود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مجلس، به ویژه آیتالله مدرس و شهید فریدون عباسی گفت: شاکر خداوند بزرگ هستیم و به ملت عزیزمان سر تعظیم فرود میآورم و از آنها قدردانی میکنم. وقتی ملت ایران با تجاوز ظالمانه رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شد، انصافاً با محبت، گذشت و بزرگواری خود، کوتاهیها و نواقص مسئولان را نادیده گرفتند و یکپارچه در دفاع و مقابله با دشمن ایستادند.
قدرت واقعی ایران در قلب مردم و انسجام ملی است
قالیباف گفت: این ملت نشان داد که هسته سخت ما تنها چند میلیون نفر نیست، بلکه ۹۰ میلیون ایرانی منسجم و متحد در برابر دشمن هستند. این شایسته تقدیر و سپاسگزاری است و امروز باید تلاش کنیم با حل مشکلات مردم و خدمت صادقانه، حق این بزرگواری را ادا کنیم.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: دشمن در طراحی تجاوز تروریستی خود غافلگیرمان کرد، اما با درایت مقام معظم رهبری و تدابیر فرماندهان نیروهای مسلح، توانستیم در همان ساعات اولیه مقابله مؤثر داشته باشیم. در عرض چند روز، تسلط کافی بر آسمان و زمین دشمن به دست آمد و دشمن در روزهای ششم و هفتم به دنبال توقف آتشبس بود. این موفقیت نتیجه شجاعت نیروهای مسلح، تدابیر رهبر انقلاب و مقاومت و انسجام ملت بود.
وی همچنین تصریح کرد: قدرت واقعی ما تنها در توان نظامی نیست، بلکه در قلب یکایک مردم و وفاداری آنها به ایران و اسلام است. این پیروزی انسجام ملت و اقتدار کشور را بیش از پیش به جهان نشان داد.
با بهرهوری صحیح میتوان مسائل معیشتی مردم را حل کرد
قالیباف در بخش دیگری از نشست به چالشهای اقتصادی کشور پرداخت و گفت: برای حل ریشهای مشکلات اقتصادی، باید تولید و درآمد ملی افزایش یابد. دو شاخص کلیدی برای این هدف بهرهوری و سرمایهگذاری است. اگر رشد اقتصادی بر پایه این دو عامل حرکت کند، میتوان مسیر توسعه و افزایش ظرفیت اقتصادی کشور را بهطور پایدار فعال کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در زمینه سرمایهگذاری با مشکلاتی مواجه هستیم، اما معتقدم تمرکز بر بهرهوری میتواند بخشی از نیاز به سرمایهگذاری را جبران کند. با مدیریت درست مصرف انرژی، اصلاح بخش معادن و مشارکت کامل مردم، میتوانیم درآمد ارزی کشور را تا دو برابر افزایش دهیم و از هدررفت انرژی جلوگیری کنیم.
وی افزود: با بهرهوری صحیح، میتوان در کوتاهمدت مسائل معیشتی مردم را بهبود بخشید، از جمله تأمین کالاهای اساسی از طریق کالا برگ الکترونیک، مسکن و خدمات درمانی. این اقدامات در میانمدت نیز تا پایان برنامه هفتم، کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار میدهد و در برابر تحریمها و فشارهای خارجی، اقتدار کشور حفظ خواهد شد.
کالابرگ الکترونیک جایگزین کمک نقدی شد
قالیباف در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما در خصوص طرح کالابرگ گفت: موضوع کمک به مردم از طریق کالابرگ الکترونیک در برنامه هفتم و بودجه ۱۴۰۴ تفاوتی اساسی با کمک نقدی دارد. در کمک نقدی، وجهی به حساب مردم واریز میشود، اما به دلیل تورم، مشکل معیشتی واقعی حل نمیشود؛ ارزش آن با گذشت زمان کاهش مییابد.
رئیس قوه مقننه بیان داشت: هدف این است که قدرت خرید مردم حفظ شود و آنها بتوانند کالاهای اساسی را با قیمت ثابت و مشخص تهیه کنند. برای سال ۱۴۰۴، قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی برای مردم تثبیت شده و بیش از ۸ میلیارد دلار برای تأمین آنها اختصاص یافته است.
وی با تاکید بر اینکه مشکل اصلی در زنجیره تأمین است؛ گفت: واردکنندگان محدود، قیمتها را بالا میبرند و رقابت کافی وجود ندارد. پیشنهاد شده است با افزایش تعداد واردکنندگان و رعایت تعهدات ارزی، قیمت کالاها کاهش یابد و مصرفکننده واقعی از مزایای آن بهرهمند شود.
قالیباف عنوان کرد: کالابرگ الکترونیک این امکان را فراهم میکند که مردم از طریق پلتفرمهای آنلاین و فروشگاههای معتبر کشور، کالاها را با قیمت واقعی و بر اساس سهمیه خود تهیه کنند. همچنین، اطلاعات دقیق دهکها و خانوادهها باید ثبت و پایش شود تا فقر مطلق به صفر برسد و کمکها به پنج دهک پایین جامعه به شکل هدفمند تخصیص یابد. امسال بر اساس قانون، ۱۰۲ همت برای کالاهای اساسی با اولویت نیازمندان اختصاص یافته است.
رئیس مجلس ادامه داد: این رویکرد، تفاوت کمک نقدی با کالا برگ الکترونیک را روشن میکند و تضمین میکند که حمایتها واقعاً به بهبود معیشت مردم منجر شود. البته این موضوع جز اولویت رئیس جمهور نیز هست.
فیلترینگ موجود اشتباه است
رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک درباره فیلترینگ گفت: بهعنوان عضو شورای عالی فضای مجازی و خدمتگزار مجلس، معتقدم فیلترینگ موجود اشتباه است. فیلترینگ در زمان بحرانها، حوادث طبیعی یا شرایط جنگی طبیعی و لازم است، اما ادامه دادن این مدل در شرایط عادی کشور درست نیست.
وی افزود: این وضعیت به فضای مجازی آسیب میزند، امنیت شبکه را کاهش میدهد و دسترسی هکرها و دشمنان را بیشتر میکند. با این حال، لغو فیلترینگ بدون حکمرانی نیز امکانپذیر نیست؛ هیچ کشوری بدون حکمرانی، فضای مجازی را بهطور کامل آزاد نگذاشته است.
رئیس مجلس تصریح کرد: حکمرانی تنها امنیتی نیست، بلکه شامل ابعاد اقتصادی، بهداشتی، سلامت، حریم خصوصی، جلوگیری از سرقت و بسیاری موضوعات دیگر میشود.
قالیباف ادامه داد: در شورای عالی فضای مجازی، پس از جلسات تخصصی طولانی، طرحی ۳۲ بندی تصویب شد که دو هدف اصلی دارد: حکمرانی قطعی و روشن در فضای مجازی و ایجاد امکان تبادل و رقابت میان پلتفرمها.
وی افزود: یکی از نتایج این مصوبه، بازگشایی واتساپ بود و موضوع تلگرام نیز در حال بررسی است. هدف این است که در کنار ایجاد حکمرانی مؤثر، پلتفرمها بتوانند رقابت کنند و شبکههای اجتماعی داخلی نیز تقویت شوند. این تصمیم درست است و باید برای اجرای آن تلاش کنیم.
اختلافنظرها نباید مانع حل مشکلات مردم شود
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری ایرنا درخصوص اعتماد عمومی نسبت به حاکمیت، تصریح کرد: اعتماد مردم زمانی جلب میشود که حاکمیت کارآمد باشد. دولت و مجلس باید پیش از هر چیز، حقوق مردم را بشناسند، آن را به رسمیت بشناسند و مردم بتوانند این حقوق را صریح و راحت مطالبه کنند. ما نیز باید هم کارآمد باشیم و هم پاسخگو.
وی با بیان اینکه حل مشکلات مردم نیازمند اتحاد است و اختلافنظرها نباید مانع شود؛ اظهار کرد: در نهایت قانون حرف آخر را میزند و همین پایبندی، فاصله میان دولت و ملت را کاهش میدهد. مجلس، نماینده مردم است و فلسفه وجودی آن، تبدیل خواست مردم به قانون است. در مجلس یازدهم از ابتدا گفتیم به دنبال خیزش اقتصادی هستیم؛ یعنی دولتها در اقدامات اقتصادی دچار کمبود قانون یا وجود قوانین مانع نباشند.
قالیباف یادآور شد: در این دوره، برای اقدامات اقتصادی دولت، قوانین مهم یا تصویب شد یا اصلاح شد؛ از جمله قانون نظام تأمین مالی برای فرصتهای بزرگ سرمایهگذاری، قانون بانک مرکزی برای افزایش اقتدار بانک مرکزی، اصلاح قانون قاچاق کالا و ارز و در مجموع ۲۲ قانون کلیدی در حوزه درآمد، هزینه و رفع موانع اقتصادی تصویب شد.
رییس قوه مقننه با بیان اینکه در کنار قانونگذاری، نظارت نیز وظیفه ماست؛ اعلام کرد: بر همین اساس، برنامه هفتم را طوری تدوین کردیم که اگر فقط در بخش ارزی آن را جدی اجرا کنیم، کشور میتواند درآمد ارزی را دو برابر کند. اما شرط آن تعهد مشترک دولت، مجلس و مردم به اجرای برنامه است.
قاليباف تاکید کرد: امسال برای نخستین بار، ماده ۱۱۸ قانون را جدی اجرا کردیم و بهجای اینکه در پایان سال صرفاً «جوجه را آخر پاییز بشماریم»، ارزیابی واقعی انجام شد. بر همین اساس، اکنون طرح دو فوریتی الزامات بودجه در حال بررسی است تا ساختار بودجه اصلاح شود. از روز یکشنبه نیز جلسات مشترک با دولت آغاز میشود تا لایحه بودجه با توجه به همین نظارت و توافقها تدوین شود.
هدف از استیضاح حل مشکلات مردم است، نه سیاسیکاری
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه فرهیختگان درباره وضعیت استیضاحها و ترمیم کابینه اظهار داشت: دولت و رئیسجمهور بهطور طبیعی وزرا را ارزیابی میکنند و مجلس نیز وظیفه نظارت خود را از طریق تذکر شفاهی و کتبی، سؤال و در نهایت استیضاح انجام میدهد. استیضاح آخرین مرحله است و تنها زمانی انجام میشود که جمعبندی مجلس به این نتیجه برسد. تأکید من این است که در این مسائل نباید رفتار سیاسی داشته باشیم و هدف اصلی باید حل مشکلات مردم باشد.
وی با اشاره به اینکه چهار استیضاح در حال حاضر در مجلس مطرح است، تصریح کرد: به نظر من باید همان روشی را ادامه دهیم که در مجلس یازدهم تجربه شد؛ یعنی اگر به این جمعبندی برسیم که یک وزیر دچار مشکل است یا گزینه بهتری وجود دارد، بهتر است با هماهنگی و توافق دولت تغییر انجام شود، نه اینکه کار به استیضاح برسد. این روش هم منطقیتر است و هم به مصلحت اداره کشور است.
قالیباف افزود: استیضاح روند طولانیای دارد؛ وزیر ظرف ۱۵ روز در صحن بررسی میشود و اگر رأی نیاورد، رئیسجمهور سه ماه فرصت دارد وزیر جدید معرفی کند. معمولاً معرفی وزیر جدید در هفتههای پایانی این مهلت انجام میشود و وزیر جدید نیز چند ماه زمان نیاز دارد تا در وزارتخانه مستقر شود. بنابراین یک استیضاح میتواند تقریباً یک سال از دوره چهار ساله یک وزارتخانه را دچار وقفه و سردرگمی کند.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: تجربه دولت پیشین نشان داد که جابهجایی دو یا سه وزیر و چند معاون رئیسجمهور بدون استیضاح و با تفاهم انجام شد و مشکلات کمتر شد. اکنون نیز دغدغه مشترک دولت و مجلس حل مشکلات مردم است. با این حال، اگر مجلس به این نتیجه برسد که هیچ راهی جز استیضاح باقی نمانده است، طبق قانون این مسیر طی خواهد شد.
مذاکره فقط در شرایط برابر و واقعی انجام میشود
قالیباف، در پاسخ به سوال رسانه المیادین درباره مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آمریکا زیادهخواهی است، اظهار داشت: ما هرگز در برابر آمریکا تسلیم نمیشویم. حتی در روز ۲۳ خرداد که عملیات انجام شد، بعدازظهر در عمان مذاکرات ادامه داشت؛ اما آمریکاییها اهل مذاکره واقعی نیستند. آنها فقط حرف مذاکره میزنند، اما در شرایط برابر و گفتوگوی منصفانه عمل نمیکنند و هدفشان تسلیم طرف مقابل است.
وی افزود: نمونه روشن آن بعد از جنگ است؛ اکنون بحثشان محدود کردن برد موشکی به ۳۰۰ کیلومتر است، در حالی که خودشان آزادانه به سوریه و عراق تجاوز میکنند، آسمان منطقه را نقض میکنند و قوانین بینالمللی را زیر پا میگذارند. انتظار دارند ما درباره محدودیت موشکی مذاکره کنیم! وظیفه ماست که با اقتدار بایستیم.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: با لطف الهی در جنگ پیروز شدیم و نشان دادیم که در میدان اقتدار داریم. اگر هم مذاکرهای باشد، فقط در شرایط برابر و واقعی انجام میشود؛ شکل مذاکره چه مستقیم و چه غیرمستقیم مهم نیست، اصل این است که طرف مقابل باید این واقعیت را بپذیرد. در مذاکرات اخیر نیز ثابت شد که آمریکا توطئهگر است و صداقت ندارد.
دولت و مجلس مصمماند بودجه متوازن و شفاف باشد
رئیس مجلس در پاسخ به سوال پایگاه خبری آخرین خبر مبنی بر عدالت در بودجه با بیان اینکه حرکت بودجه باید بهسمت خروجیمحوری و رعایت کامل تراز عملیاتی باشد؛ اعلام کرد: هیچ تردیدی ندارم که دولت و شخص رئیسجمهور در این مسیر جدی هستند و این روند هم قانونی است و هم لازمه تحول. در برخی موارد، هنگام تهیه بودجه تصمیمی در دولت گرفته میشود، اما در بدنه وزارتخانهها یا در تعامل با نمایندگان و کمیسیونها، پیشنهادهایی مطرح میشود که باعث تغییراتی در بودجه میشود. بیش از ۹۰ درصد این پیشنهادها از سوی بدنه دولت و نمایندگان ارائه میشود و این مسئله فقط مربوط به این مجلس یا مجالس قبل نیست؛ بلکه یک روش غلط و رایج است که باید اصلاح شود.
وی ادامه داد: اکنون دولت و مجلس مصمماند که بودجه ۱۴۰۵ تا حد ممکن متوازن و شفاف باشد. یکی از اقدامات مهم، شفافسازی جریان مالی بودجه است. پیش از این، منابع از خزانه خارج و در چند مرحله میان وزارتخانهها توزیع میشد، اما امروز پول تا پایان کار در خزانه میماند و تنها پس از تأیید اسناد هزینه میشود. این کار به دولت کمک کرده و موجب شده وابستگی به استقراض از بانک مرکزی تا حد زیادی کاهش یابد.
رئیس مجلس گفت: همچنین ساماندهی حسابها انجام شده است؛ تعداد حسابهای دولتی از بیش از ۲۵۰ هزار حساب در بانکهای مختلف به حدود ۶ هزار حساب کاهش یافته است که همگی تحت مدیریت خزانهاند. این اقدام در مجلس گذشته پایهگذاری شد و اکنون در حال تکمیل است.
میان قوه قضاییه و مجلس هماهنگی کامل وجود دارد
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار میزان مبنی بر تفاهمنامه قوه قضاییه و مجلس، عنوان کرد: در استانها و شهرستانها در همه سطوح، نشستهای متعددی برگزار شده و طبق گزارشی که اخیراً دریافت کردهام، حدود ۱۴ نشست استانی برای پیگیری امور شکل گرفته است. یکی از موضوعات مهم نیز قوانین قضایی است. کمیسیون قضایی، که بهنظر من فعالترین کمیسیون مجلس است، اکنون در حال بازنگری آیین دادرسی کیفری است.
قالیباف تاکید کرد: بین قوه قضاییه و مجلس برای این کار آمادگی و هماهنگی کامل وجود دارد و روند همکاری بسیار روانتر از گذشته در حال پیش رفتن است. این تعاملات با رعایت اخلاق و ادب و در چارچوب همکاری مؤثر انجام میشود و شرایط کنونی، بهویژه با حضور ریاست محترم قوه قضاییه، بسیار مناسب است.
استیضاح آخرین مرحله است
رئیس مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران مبنی بر استیضاح وزرا، گفت: من درباره این موضوع توضیحات لازم را دادم اما این روند بسیار زمانبر است و از زمانی که بحث و گفتوگو درباره یک موضوع آغاز میشود، جلسات رسمی و نشستهای مختلف برای شنیدن نظرات و اقناع دو طرف شکل میگیرد. این روند نشان میدهد که استیضاح آخرین مرحله است، زیرا در زمان استیضاح وزیر فرصت دفاع دارد، موافق و مخالف صحبت میکنند و فرآیند رسمی طی میشود.
رئیس مجلس اظهار داشت: تأکید من این است که هر روشی که بتواند بین دولت و مجلس تفاهم ایجاد کند و مشکل مردم را سریعتر حل کند، بهتر از حرکت به سمت استیضاح است. اگر ناکارآمدی جدی وجود داشته باشد، میتوان با هماهنگی موضوع را اصلاح کرد تا نیازی به طی مسیر طولانی و پرهزینه استیضاح نباشد. این الگو را در مجلس یازدهم هم تجربه کردیم و امیدوارم امروز هم همین هماهنگی حفظ شود.
در جنگ مجدد پاسخ ما محکمتر و دقیقتر خواهد بود
رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوال خبرنگار فایننشال درباره تمهیدات نظامی ایران در صورت وقوع جنگ مجدد گفت: در حوزه مسائل نظامی، سه تجربه مهم بهدست آمد؛ هم در تاکتیک و هم در تکنیک. در یک صحنه واقعی جنگ، با وجود قابلیتهای دفاعی دشمن و تسلط هوایی او، ایران توانست موشک را از زیر و بالای سامانه شلیک کند و نشان دهد که دقت و نواخت آتش هر روز حرفهایتر شده است.
وی تأکید کرد: انشاءالله اتفاقی نمیافتد، اگر عقل وجود داشته باشد، زیرا دشمن در جنگ قبلی شکست خورد و به هیچکدام از اهدافش نرسید. امروز اگر رژیم صهیونیستی یا آمریکا اقدامی انجام دهند، پاسخ ما قطعاً محکمتر، مؤثرتر و دقیقتر خواهد بود.
رئیس مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع هستهای و بازسازی سایتها اشاره کرد و با انتقاد از آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی برخلاف قوانین، مراکز هستهای ایران را بمباران کردند و آژانس هیچ اقدام قانونی انجام نداد. وقتی ۱۴ بمب سنگین و دقیق در آنجا زده شده، طبیعتاً بازسازی و ایمنسازی زمانبر است و به تصمیم مسئولان مربوط میشود.