سفر اخیر محمود احمدینژاد به کشورهای بحرین و عربستان اگرچه به منظور شرکت در سومین اجلاس سران اوپک انجام شد، اما با توجه به شرایط کنونی منطقه دارای ابعاد گستردهای است. این موضوع دلیلی شد تا گفتوگویی داشته باشیم با دکتر علی خرم کارشناس مسایل بینالمللی تا جوانب تاثیرگذار سفر رییسجمهور را به این دو کشور عربی مورد بررسی قرار دهیم. خرم در حالی که از این سفر به عنوان حرکتی دیپلماتیک و تاثیرگذار بر شرایط حاضر یاد میکرد، درباره تاثیر این روابط بر ارتقای جایگاه منطقهای ایران گفت: در شرایطی که برخی تشنجها میان ایران و آمریکا به دلیل رفتارهای خصومتآمیز سردمداران واشنگتن به خصوص در بحث پرونده هستهای ایران دیده میشود، این کشور بیش از پیش در تلاش است جایگاه منطقهای ایران را متزلزل کند و نوعی بیاعتمادسازی حول چهره و جایگاه منطقهای ایران به وجود آورد. یعنی آنچنان که تاکنون انجام داده به دنبال تضعیف مناسبات رو به گسترش ایران و همسایگانش به خصوص کشورهای عربی است. از سوی دیگر این کشور با پشتیبانی برخی کشورهای اروپایی چون انگلستان و فرانسه در تلاش است عملیات سیاسی خود علیه ایران را گسترش دهد که در این راه بدون شک به کمک کشورهای همسایه ایران نیاز خواهد داشت. با توجه به شرایط ذکر شده تهران باید روابط بیش از پیش نزدیک و دوستانهتری با همسایگان خود به خصوص کشورهای عربی داشته باشد تا بتوانند با تحرکات دیپلماتیک افکار و تصمیمات خصمانه دشمنان را خنثی کند، آنچنان که تاکنون در این مسیر موفق بوده است. این کارشناس مسائل بینالمللی درباره این سوال که روابط گسترده و رو به رشد ایران با کشورهای منطقه و همسایگان عرب زبان چه تاثیری بر آینده منطقه دارد و تحولات این حوزه استراتژیک را به کدام سمتوسو میبرد چنین توضیح داد: البته باید آگاه بود که آینده منطقه تنها با یک عامل تعیین نمیشود و مستلزم بررسی فاکتورهای متفاوتی است اما روابط صمیمانه ایران با همسایگانش و مذاکرات با آنها میتواند برگ برندهای باشد در مقابل دروغپردازیهای آمریکا درباره ایران. تهران میتواند با استفاده از شفافسازی برنامهها و تصمیماتش برای قدرتهای تاثیرگذار منطقه از شدت تحرکات منفی برخی کشورهای غربی بکاهد و در راستای عکس این تحرکات گام بردارد. این موضوع بدون شک باعث میشود کشورهایی که تاکنون شاهد تبلیغات منفی غرب علیه ایران بودهاند، چهره واقعی کشورمان را بشناسند و به دروغپردازیهای آمریکا بیاعتماد شوند. وی همچنین درباره نگاه کشورهای منطقه به روابط رو به گسترش ایران با همسایگانش تصریح کرد: این موضوع که هر دولت و ملتی جواب سلام را با سلام علیک میدهند یکی از اصول دیپلماسی بینالمللی است، پس باید دانست که کشورهای منطقه نیز در صورت مشاهده حسن نیت ایران با نگاهی مثبت با این روابط روبهرو خواهند شد چون این موضوع در پایان به سود هر دو طرف خواهد بود. از سوی دیگر روابط ایران با همسایگانش میتواند توطئههای احتمالی که در حال شکلگیری هستند را خنثی کند. خرم در پایان با اشاره به اینکه هماکنون برخی کشورهای منطقه به پایگاهی برای کشورهای فرامنطقهای تبدیل شدهاند، درباره گامهای مثبت عملی در جهت بهبود روابط منطقهای چنین گفت: در چند دهه اخیر شاهد بودهایم که کشورهای مختلف سعی داشتهاند با استفاده از امکانات کشورهای منطقه جایگاهی مستحکم برای خود در خاورمیانه و آسیا دست و پا کنند تا بتوانند یا استفاده از دخالتهایشان به منافع خود دست یابند. در این میان مناسبات کشورهای منطقه بدون شک بهترین سلاحی است که میتواند این دخالت ما را از میان بردارد چون تنها کشورهای منطقه هستند که میتوانند و باید برای تحولات منطقه تقسیم بگیرند نه بیگانگان.