بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۵ - ۱۶:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۹۱۲۸۱

شکایت ایران از آمریکا به دیوان داوری لاهه

ایران به‌دلیل تجاوز به تأسیسات هسته‌ای، تحریم و تهدید به توسل به زور، از آمریکا در دیوان لاهه شکایت کرد.

دولت جمهوری اسلامی ایران با طرح دعوی در دیوان داوری لاهه، از ایالات متحده آمریکا به‌دلیل «تجاوز نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران»، «اعمال تحریم‌های اقتصادی» و «تهدید به توسل به زور» شکایت کرد.

این دادخواست بر اساس مفاد بیانیه‌های ۱۹۸۱ الجزایر و به‌دلیل نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه علیه ایران، اسفندماه سال ۱۴۰۴ در دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده ثبت شده است.

جمهوری اسلامی ایران در دادخواست خود که تحت عنوان پرونده الف‌ـ‌۳۴ در دیوان داوری به ثبت رسیده است، با استناد به بند اول بیانیه الجزایر، ضمن تبیین و تشریح مصادیق نقض تعهد آمریکا در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه و همچنین اعمال تحریم‌های اقتصادی و تهدید توسل به زور، از دیوان درخواست نموده است ایالات متحده آمریکا را به نقض بند اول بیانیه محکوم نماید و آن دولت را ملزم نماید فوراً به مداخلات مستقیم و غیرمستقیم خود در امور داخلی ایران پایان دهد؛ و ضمن ارائه تضمین عدم‌تکرار اعمال متخلفانه مزبور، خسارات وارده به ایران را نیز به‌طور کامل جبران نماید.

گفتنی است بر اساس بند اول بیانیه الجزایر، دولت آمریکا متعهد شده است که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، سیاسی یا نظامی، در امور داخلی ایران مداخله ننماید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات