دکتر یدالله جوانی/ رئیس اداره سیاسی سپاه
رزمایش پیامبر اعظم(ص) ـ 2 در روزهای اخیر از جمله خبرسازترین رخدادهای نظامی ـ سیاسی برای رسانههای خبری دنیا بوده است.
رسانههای جهان هر کدام به تناسب گرایش و وابستگیهای خود به قدرتها، به تجزیه و تحلیل این رزمایش میپردازند و در خصوص اهداف آن تفسیری ارائه میکنند.
آزمایش تجهیزات و جنگافزارهای بسیار پیشرفته بویژه موشکهای شهاب 2 و 3 با کلاهکهای خوشهای در این رزمایش، توجه تمامی محافل سیاسی ـ نظامی دنیا را به خود جلب کرد و واکنش قدرتهای عمده جهان را در پی داشت.
هر چند تحلیلهای گوناگونی درباره اهداف جمهوری اسلامی ایران از برپایی این رزمایش ارائه شده، لیکن باید بر این نکته تاکید داشت که هدف اصلی جمهوری اسلامی نمایش قدرت ملی در سطح بازدارندگی نظامی برای تمامی جهانیان است.
همگان میدانند ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی طی سالیان اخیر بارها جمهوری اسلامی ایران را به اقدام نظامی تهدید کردهاند. جمهوری اسلامی ایران در جهت تامین منافع ملی و حفظ امنیت ملی با تکیه بر توان داخلی، راهبردهای مناسب برای مقابله با تهدیدات خارجی را از سالیان بسیار دور تدوین کرده و برای پیادهسازی آن، متناسب با موقعیت ژئوپلتیکی خود و همچنین مختصات دشمنان فرامنطقهای، اقدامات لازم را به عمل آورده است.
آنچه امسال و در 3 رزمایش پیامبر اعظم(ص) ـ 1 در فروردین، ضربت ذوالفقار در شهریور و در نهایت رزمایش در حال اجرای پیامبر اعظم(ص)-2 از توان دفاعی نیروهای مسلح کشورمان پدیدار شد، چیزی جز آشکار ساختن بخشی از قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر استراتژی بازدارندگی نظامی نبود.
جمهوری اسلامی با اجرای این رزمایشها و آزمایش تجهیزات پیشرفته و با قابلیتهای بالا، نظریات بازدارندگی را که عمدتا بازدارندگی را معادل داشت سلاح هستهای میدانند، دگرگون و متحول کرده و اکنون ایران اسلامی را بدون پشتوانه سلاح هستهای در سطح بازدارندگی نظامی قرار داده است.
اکنون تمامی پایگاهها و منافع حیاتی آمریکا و متحدان آن در شعاع 2000 کیلومتری مرزهای ایران، در برد موشکها رادارگریز و غیرقابل کنترل ایران قرار دارند. بنابراین رزمایش در حال اجرای پیامبر اعظم(ص)-2 تجلی قدرت بازدارندگی نظامی ایران در برابر هر تهدید فرامنطقهای و از جمله تهدید ایالات متحده است. امیدواریم سردمداران کاخ سفید پیام آشکار این رزمایش را بخوبی دریافت کنند.
دریافت پیام اصلی این رزمایش از سوی دشمنان و پایبندی آنان به لوازم این پیام، تامینکننده ثبات منطقه، جهان و بویژه تضمینکننده امنیت جریان انرژی در آبراه استراتژیک خلیج فارس خواهد بود. در غیر این صورت هر نوع اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی با ماهیت نظامی، دفاع همةجانبه جمهوری اسلامی ایران را در پی خواهد داشت و به طور قطع بازنده این عرصه متجاوزان خواهند بود و این واقعیتی است که بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران با توجه به توانمندیهای دفاعی جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید دارند.
از آن جمله میتوان به اظهارات ویلیام بیلی، عضو ارشد مرکز تحقیقات جهانیسازی اشاره کرد که میگوید: «ایران لقمهای نیست که براحتی از حلقوم آمریکا پایین برود. این لقمه ممکن است گلوگیر شود و برای همیشه به برتریهای نظامی، سیاسی و اقتصادی آمریکا در قرن 21 پایان دهد.»