رضا زارع
از آنجا که عمده ویژگیهای رفتاری بهائیت با ویژگیهای رفتاری اسرائیلیها همخوانی داشت، با تشکیل دولت اسرائیل و تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفا، این فرقه کاملا در خدمت اسرائیل قرار گرفت و فعالیتهای آنها بر اساس خواستههای اسرائیلیها تنظیم شد. در این میان بهائیها از حمایت آمریکا و انگلستان نیز برخوردار بودند. از سوی دیگر، فعالیت بهائیان به خصوص در ارتباط با اسلامزدایی سازگاری زیادی با روحیه محمدرضا پهلوی داشت. مجموعه این مسائل سبب شد که بهائیت برای حفظ موجودیت و تحقق اهداف خود در عصر محمدرضا شاه که برای آنها به منزله دوران طلایی بود، در زمینه گسترش روابط ایران و اسرائیل که کاملا در راستای منافع آنها بود و به فعالیت قابل توجهی بپردازند.
تشکیلات مرکزی بهائیت در شهر حیفا و در کنار قبر عباس افندی قرار دارد. تشکیلات و موسسات بهائیان در هر نقطهای از جهان زیر نظر هیات نه نفره بیتالعدل اعظم قرار دارد. در یکی از نشریات فرقه آمده است: با نهایت افتخار و مسرت، بسط و گسترش روابط بهائیت با اولیای امور دولت اسرائیل را به اطلاع بهائیان میرسانیم. در ملاقات با بن گورین _نخستوزیر اسرائیل_ احساسات صمیمانه بهائیان را برای پیشرفت دولت مزبور به او ابراز نمودند و او در جواب گفته است: «از ابتدای تاسیس حکومت اسرائیل، بهائیان همواره روابط صمیمانهای با دولت اسرائیل داشتهاند.» 1
در عصر پهلوی ،بهائیان با تمام وجود خود را در اختیار اسرائیلیها قرار داده بودند؛ به گونهای که توانستند اعتماد بیش از حد اسرائیلیها را کسب کنند و اسرائیلیها نیز در برابر خوش خدمتی آنها رفتار ویژهای داشتند. در یکی از اسناد، به نقل از یکی از بهائیان به نام فریدون رامشفر که مسافرتی به اسرائیلی داشته، درباره نحوه برخورد اسرائیلیها با بهائیان آمده است: ... دولت اسرائیل آنقدر نسبت به بهائیان خوشبین است که در فرودگاه خود، احیا (بهائیان) را بازرسی نمیکند. به طوری که وقتی رئیس کاروان به پلیس اظهار میدارد اینها بهائی هستند، حتی یک چمدان را باز نمیکنند ولی بقیه مسافرین و حتی کلیمیها را بازرسی میکنند به طوریکه یک کلیمی اعتراض کرده بود که چرا بهائیان را بازرسی نمیکنید و ما را که اینجا موطن ماست، مورد بررسی قرار میدهید!؟ 2
بهائیان در کنار عناصر فراماسون و صهیونیست، در دوران محمدرضا شاه نقش مهمی در اجرای نظرات و سیاستهای خود داشتند. در این دوران با توجه به نفوذ بیشتر آمریکا و اسرائیل، تلاش فراوانی برای رسمیت بخشیدن به فرقه بهائیت میشد؛ زیرا آنها نقش موثری در تثبیت رژیم سلطنتی و حکومت شاه داشتند؛ به گونهای که بسیاری از نزدیکان شاه و خاندان پهلوی وعده زیادی از کارگزاران و متولیان پستهای حساس و کلیدی کشور بهایی بودند.3
بهائیت در تمام دوران سلطنت پهلوی و در مقاطع حساس، به رغم ادعاهای غیر سیاسی بودن هماهنگ با سیاستهای مورد نظر رژیم و در جهت تثبیت موقعیت آن تلاش کرد. تایید انقلاب سفید شاه، همکاری با ساواک، جلب حمایت دولتهای بزرگ از شاه و سلطنت او به وسیله اسرائیل و عضویت در حزب رستاخیز، قسمتی از مواضع سیاسی فرقه مزبور بود.
بهائیان در جنگ اعراب و اسرائیل، همواره از اسرائیل جانبداری کرده، علیه مسلمانان به تبلیغ میپرداختند و حتی برای کمک به ارتش اسرائیل به جمعاوری پول میپرداختند. در همین ارتباط، در یکی از اسناد پس از جنگ ۶روزه اعراب و اسرائیل درسال1346 آمده است:... مبلغی در حدود ۱۲۰ میلیون تومان به وسیله بهائیان ایران جمعاوری گردید و تصمیم دارند این مبلغ را در ظاهر به بیتالعدل در حیفا ارسال نمایند ولی منظور اصلی آنها از ارسال این مبلغ کمک به ارتش اسرائیل میباشد. مقدار قابل ملاحظهای از این پول به وسیله حبیب ثابت، تعهد و پرداخت شده است...4
درسال 1347در یکی از کمیسیونهای فرقه مزبور، فردی به نام عباس اقدسی سخنگوی کمیسیون ضمن ابزار خرسندی از پیروزی اسرائیل در جنگهای با اعراب گفت: دولت اسرائیل در جنگ سال46.47 قهرمان جهان شناخته شد، ما جامعه بهائیت، فعالیت این قوم عزیز یهود را ستایش میکنیم. پیشرفت و ترقی ما بهائیان این است که در هر اداره ایران و تمام وزارتخانهها یک جاسوس داریم و هفتهای یک بار، طرحهای تهیه شده، به وسیله دول به عرض شاهنشاه میرسید. گزارشهایی در زمینه آن طرحها به محافل روحانی بهایی میرسید.مثلا در پیمان کار، کادر بهائیان ایران هر روز گزارش خود را در زمینه ارتش ایران و این که چگونه چتربازان را آموزش میدهند، به محفل روحانی بهائیان تسلیم مینمایند.5
اسرائیل پس از اطمینان از نفوذ گسترده بهائیت در ارکان رژیم پهلوی و به منظور بهرهبرداری سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی بیشتر از آنها، در کشورهای جهان و بویژه ایران، بهائیت را به صورت آشکار به عنوان یک مذهب به رسمیت شناخت. در یکی از اسناد ساواک در این باره چنین آمده است: اسرائیل مذهب بهائیها را به عنوان یک مذهب رسمی در سال1974به رسمیت شناخته است. دولت اسرائیل با اجرای برنامه تحبیب از افراد مزبور میکوشد از اقلیت فوقالذکر در سایر کشورهای جهان بویژه ایران بهرهبرداری سیاسی، اطلاعاتی و اقتصادی بنماید.6
بنابراین، اسرائیل با حمایت همه جانبه از فرقه ضاله بهائیت و نفوذ دادن آنها در پستهای کلیدی هیات حاکمه رژیم شاه بویژه در دربار، دولت و ارتش، درجهت اغراض و اهداف خود و ضربهزدن به فرهنگ اسلام و مسلمین بویژه به مردم فلسطین، به عنوان یک ابزار نهایت بهرهبرداری را در جنبههای مختلف به عمل میآورد. در واقع، میتوان گفت یکی از عوامل موثر در بسط و گسترش روابط ایران و اسرائیل، بهائیان بودند که نقش مهمی را در این زمینه ایفا کردند.