علی زمانی
*درآستانه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ما شاهد فعالیت زیاد دو جناح برای شرکت در این انتخابات هستیم چرا جناحهای مختلف برای پیروزی در انتخابات از هماکنون مشغول فعالیت شدهاند؟
**شاید یک دلیل آن عملکرد مثبت شوراها در دور دوم آن است. بر همگان ثابت شده است که تا چه میزان عملکرد مثبت یا منفی شورا میتواند در صحنه سیاسی کشور اثر بگذارد. لذا فعال شدن همه جناحها در این انتخابات به دلیل عملکرد مثبت دوره دوم شوراها است. این فعالیتها انشاءالله میتواند به حضور حداکثری مردم در انتخابات بینجامد. مقام معظم رهبری همیشه تاکید کردهاند که فضای انتخابات باید یک رقابت سالم باشد تا امکان حضور حداکثری مردم را فراهم کند.
*در هفتههای گذشته بحثی در رسانهها مطرح بود مبنی بر اینکه حامیان احمدینژاد، به طور سازمان یافتهای با تاسیس سایتها و بنگاههای خبری مختلف هستند. گفتند دو انتخابات شوراها و خبرگان برای جناح موسوم به «اصولگرا»، به عنوان «گام چهارم» مطرح است، به همین دلیل ساز و کاری که در انتخابات ریاست جمهوری به کار گرفته شد و موجب پیروزی احمدینژاد شد این بار هم...
**اولا که در بحث انتخابات ریاست جمهوری، چه در دور اول و چه در دور دوم، مساله مشخص بود. در آن زمان هم اگر تخریبی علیه نامزدی صورت میگرفت به هیچوجه از سوی هواداران دکتر احمدینژاد نبود. اما شما در دور دوم انتخابات دیدید که چه تخریبهای سهمگین و وحشتناکی علیه ایشان به راه افتاد. یعنی تمام آن کسانی که در دور اول همدیگر را تخریب میکردند حالا در دور دوم با هم همسو شدند علیه آقای دکتر احمدینژاد.
*الان چی؟
**الان هم شما وقتی فضای رسانهای، روزنامهها، سایتها و... را رصد میکنید، میبینید که یک هجمه تخریبی شدیدی مانند زمان انتخابات علیه طیف حامیان دولت بوجود آمدهاست که یکی از نشانههای آن تخریب که از خیلی وقت پیش مطرح شدهاستناد به فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمایش ایشان کاملا درست است. ایشان در همه انتخابات گوشزد میکنند که دولت نباید در انتخابات دخالت کند و بخواهد تاثیری بر نتیجه انتخابات بگذارد. دولت مسئول برگزاری انتخابات سالم است. حالا یک عدهای آمدهاند از این فرمایش مقام معظم رهبری اینطور شبهه ایجاد کردهاند که اصلاً کسانی که حامیان دولت هستند نباید در صحنه انتخابات ظاهر شوند. یعنی دارند برخورد حذفی میکنند. اگر کسانی حامی یک تفکر هستند این مساله جدا از وجود دولت است. اینها اجازه حضور در صحنه انتخابات را دارند. اما یک عدهای اصلاً میخواهند با برخورد حذفی حامیان این تفکر را از صحنه انتخابات حذف کنند.
*در همین راستا برخی منتقدان به فعالیتهای همانند قبل از سوم تیر روی آوردهاند شنیدهاید؟
**نه من نشنیدم.
در رابطه با نقش پررنگ نیروهای نظامی در جریان انتخابات و... اینها از همان حرفهایی است که در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری هم میزدند.
*کی میزد؟
**معمولا همیشه آن طیفهایی که از قبل پیشبینی میکنند ممکن است در انتخابات برنده نباشند،از قبل دلایل توجیهی باخت خودشان را تهیه میکنند.
*اصلاحطلبان؟
**حالا هر طیفی.
*کی؟
**هر کس چنین حرفهایی را میزند. کسانی که چنین انگهایی میزنند و این شبهات را ایجاد میکنند.
*اخیرا بخشی از جناح موسوم به «اصولگرا»، صریحاً اعلام کرده، «حامیان احمدینژاد» مانع اصلی وحدت در این جناح هستند. این موضعگیری نسبت به جریان متبوع شما از سوی طیف دیگری از همفکران شما در فضای سیاسی فعلی کشور به چه معناست؟
**همهاز «وحدت استقبال» میکنند ولیکن «وحدت» یک سری شرط و شروط دارد و همه باید به شرایط وحدت تن بدهند.
*خب شروط «حامیان آقای احمدینژاد» برای وحدت با «اصولگرایان» چیست؟
**شرطی ندارند.
*پس چی؟
**اینکه ادعا میکنند که حامیان آقای دکتر احمدینژاد تن به وحدت نمیدهند، آیا آنها خودشان نماینده همه طیفهای اصولگرایان هستند؟ اینها جای بحث دارد.
*شما «آنها» را نماینده کدام طیف از «اصولگرایان» میدانید؟
**متاسفانه آنها گروهی با اهداف خاصی هستند که خودشان را نماینده همه اصولگرایان میدانند.
*چه نوع «اهداف خاصی»؟
**از خودشان سئوال کنید.
*خب این موضوع اختلافات که الان از موضع «حامیان احمدینژاد» مطرح است به چه شکل تعریف میشود؟
**ما با کسیاختلافی نداریم. فقط صحبت ما این است که اصلاً مساله، مساله دولت یا شخص آقای دکتر احمدینژاد هم نیست.
*مساله چیست؟
**مساله این است که مردم به یک نگاه نو، تفکر نو و رویکردی نو در عرصه نظام اعتماد کردند.
*چه «تفکر نویی»؟
**تفکر و رویکردی که حرفهای نویی دارد.
این حرفهای نو هم برگرفته از همان ایدهها و آرمانهای امام راحل و منویات مقام معظم رهبری است. همان چیزی است که در طول این دو سال اخیر در شورای شهر تهران و شهرداری تهران حاکم بوده و در جایگاه مدیریت به مردم عرضه شده است.
*چه چیزی عرضه شد به مردم؟
**عدالت اجتماعی.
*عدالت اجتماعی؟
**بله، ما در مدیریت نباید عدالت را قربانی توسعه کنیم. توسعه باید همراه با عدالت باشد.
*الان توسعه با عدالت همراه شده است؟
**آن فاصلهای که مدیران با مردم پیدا کرده بودند، آن اشرافی گری و تجمل گرایی که بواسطه آن نوع تفکر بین مدیریت و مردم فاصله ایجاد شده بود از بین رفته است. مدیریت پشت درهای بسته و...
*شعار انتخاباتی اصلی آقای احمدینژاد بهبود معیشت مردم بود چه شد؟
**معیشت مردم به شرطی که با عدالت همراه باشد. ثروت باید به طور یکسان توزیع شود. ما نباید دیگر جایی به نام نقاط برخوردار و محروم داشته باشیم.
*پرسش هم همین است. چه شد؟
**شما اگر انتظار دارید که در طول یکسال بشود همه چیز را متحول کرد...
*نه، حرف از سمت و سوها است... سیستم اقتصادی و سیاسی کشور به چنین سمت و سویی میرود؟
**ببینید، این مسائل وقت میگیرد تاآثاراین تصمیمگیریها خود را نشان دهند.
*نشانهها چیست؟
**همین که بودجههای کشور در استانها توزیع میشود و همه یکجا جمع نمیشود. همین که ما رفتیم به سمت بردن ثروتها در استانها. این اقدامات کمکم آثار خود را نشان میدهند.
*از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، توزیع ثروت به آن شکلی که مدنظر دولت نهم است تنها به تشدید فقر و وخیمتر شدن اوضاع اقتصاد ایران میانجامد. آنها به مسکنهای کوتاهمدت اشاره میکنند که وضعیت را باز هم بحرانیتر میکند...
**اتفاقاً من میخواهم بگویم این اقدامات در بلندمدت نتیجه میدهد.
*چه جوری؟
**مگر همیشه شعار تمرکز زدایی نمیدادند. حالا از همان آقایانی میپرسم که شعار تمرکز زدایی میدادند و هیچوقت هم راهحل برای آن ارائه ندادند و هیچوقت هم در عمل به آن تن ندادند،آیا این روش یکی از روشهایی نیست که به تمرکز زدایی جواب میدهد؟
*شما اشاره کردید که سمت و سوی اقدامات دولت در راستای تحقق عدالت اجتماعی و... است. اصلاح قانون کار و مباحثی که در زمینه خصوصیسازی با شدت بیشتری از دولت رفسنجانی و خاتمی مطرح شده، وضعیت کنونی کارگرانی که ماههاست حقوق نگرفتهاند. وضع کارخانهها و تولید و... این مسائل از نظر حامیان آقای احمدینژاد چطور تحلیل میشود؟
**این را من نمیدانم که کارگران ماههاست حقوق نگرفتهاند و...
*چطور؟
**اینها حرفهای گندهای است که نباید به آنها توجه کرد.
*یعنی غیر مستند است؟
**باید حرف مستدلی مطرح شود که چند تا کارخانه داریم که حقوق ندادهاند. آمار و اعداد آن باید معلوم شود.
در خبرگزاری کار ایران هر روز آمار و ارقامی در این خصوص منتشر میشود...
*باید دید قبلا چطور بوده است؟ قبلا یعنی دوره رفسنجانی و خاتمی؟
**بله، باید ببینید طی هشت سال گذشته تعداد کارخانههایی که تعطیل شدند و کارگران آنها بیکار شدند چقدر بوده است. حالا اینکه حقوقشان عقب افتاده که هیچ،اصلا بیحقوق میشدند!آنها که این حرفها را میزنند در طول این هشت سال خودشان در مسند قدرت و تصمیمگیری اقتصاد ایران بودهاند. در هشت سال دوران مسئولیت آنها چند تا کارخانه تعطیل شد؟ خود آنها زاینده بسیاری از همین فجایع بودند. آنها که برای یک ماه عقب افتادن حقوق یک کارگر دل میسوزانند بیایند پاسخ بدهند.
*حالا اگر حساب آن جماعت «اصلاحطلب» و «کارگزار» را جدا کنیم.پاسخ به نقد کارشناسان اقتصادی چیست؟
**آن منتقدان دلیل و مدرک بیاورند. ما میگوییم فاجعه قبل از دوران آقای احمدینژاد اتفاق افتاده... این دولت وارث آن اقدامات است. شما بروید مصوبات یک سال اخیر دولت را بررسی کنید که چند تا از آنها در مورد همین کارخانههای ورشکسته است که به اسم خصوصیسازی تعطیل شدند و...
*شتاب در تغییر قانون کار در راستای همه آن پیشنهادات صندوق بینالمللی پول و بانک جهانی چطور؟ آنچه که در زمان رفسنجانی و خاتمی به «خصوصیسازی» مشهور شد، در زمان احمدینژاد که با شتاب بیشتری در دستور کار قرار گرفته است...
**ببینید من بطور تخصصی وارد این مسائل نمیشوم. خصوصیسازی جزء سیاستهای نظام است. هر دولتی هم بیاید همینطور است. جزء برنامههای دوم و سوم و چهارم توسعه است. همه دولتهای جمهوری اسلامی باید به خصوصیسازی تن بدهند. اما روشهای اجرای آنها مهم است. به اسم خصوصیسازی در این هشت ساله اختصاصیسازی کردند... کارخانه سر پا را ارزان به ثمن بخس فروختند و آن را اختصاصی کردند. خصوصیسازی یعنی سپردن به دست مردم.
*مردم؟
**بله. این دولت هم به خصوصیسازی متعهد است.
*بخت پیروزی جناح «اصلاحطلب» را تا چه حد قوی میبینید؟
**هنوز اصلاحطلبان نتوانستهاند آن تصویر منفی که از خود در اذهان مردم بوجود آوردند بازسازی کنند.
*این «تصویر منفی» چه جوری بود؟
**وجهه از دست رفته آنها در بین مردم.
*همه 15نفر عضو شورای شهر تهران دوباره برای شرکت در انتخابات ثبت نام کردهاند گمان میکنید چند نفر از آنها دوباره شانس ورود به شورا را پیدا کنند؟
**اینکه چه کسانی ممکن است دوباره بر روی کرسیهای شورای شهر تهران قرار بگیرند روز 25آذر معلوم میشود. با توجه به تجربهای که من در طول چهار سال کار در شورای شهر تهران دارم و درک کردم که شورا چه جای حساس و مهمی است و اینکه حیطه این مسئولیت کاملاً حیطهای تخصصی و کارشناسی است و نیازمند مسئولیتپذیری و دلسوزی است، امیدوارم افرادی که در سومین دور شوراها بر کرسیها مینشینند افراد متخصص و متعهد و کارشناسی باشند.