تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۴۰۸۱۲

پایان میلیتاریسم پ.ک.ک

مقدمه: حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ. ک. ک با اعلام آتش بس یک طرفه جنگ 22 ساله خود علیه دولت ترکیه را پایان داد. طبق اعلام رهبران این حزب آنها قصد دارند تا از طریق روند سیاسی مناقشات خود با دولت آنکارا را حل و فصل کنند. سیدعلی قائم مقامی، کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با جام جم براین باور است که به رسمیت شناختن هویت قوم کرد از سوی دولت ترکیه بزرگ‌ترین هدف پ.ک.ک به شمار می‌رود.

*اعلام آتش بس یک طرفه از سوی حزب پ. ک.ک را چگونه ارزیابی می‌کنید و این موضوع تا چه اندازه بر تحولات امنیتی ترکیه موثر خواهد بود؟
**اعلام آتش بس از سوی پ. ک. ک. از ابعاد مختلف قابل ارزیابی است. این حزب سعی دارد با اعلام آتش بس، ضمن آزاد کردن نیروهای ترکیه از صحنه سیاسی این کشور، امکان حضور آنها را در کشورهای منطقه فراهم کند. به هر حال شواهد نشان می‌دهد پ. ک. ک. تحت نفوذ امریکا و اسرائیل قرار دارد. قرائن حاکی از آن است که تل آویو در منطقه نفوذ بسیار شدید اطلاعاتی – امنیتی دارد و حتی در حال سازماندهی و آموزش نیروهای کرد در ترکیه است. حزب پ. ک. ک دارای یک نیروی ویژه عملیاتی است که به نام تاک شناخته می‌شود که حدودا 600 نفر را در خود جای داده است. هدف دیگر حزب پ. ک. ک این است تا با ورود به روند سیاسی در ترکیه، قدرت تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند که این موضوع را با حفظ سلاح دنبال می‌کنند.
این موضوع مطابق با میل امریکا نیز هست. با توجه به نفوذ امریکا در این حزب، واشنگتن قصد دارد از طریق پ. ک. ک فشار بیشتری بر گروههای کرد بارزانی – طالبانی وارد کند تا از سیطره نفوذ امریکا خارج نشوند.
*پایان فعالیت نظامی پ. ک. ک تا چه اندازه بر امنیت عراق تاثیرگذار خواهد بود‌؟
**حزب پ.ک.ک در عراق دارای دفاتر متعددی هست که درصدد گسترش نفوذ در مناطق مختلف این کشور است . آرامش نظامی در منطقه باعث فراهم شدن تمهیدات لازم برای بسط نفوذ پ. ک. ک در عراق می‌شود. بی‌تردید دست کشیدن پ. ک. ک از حملات مسلحانه با دستاوردهای امنیتی برای بغداد نیز همراه خواهد بود.
*با توجه به این که آتش بس با حفظ سلاح پ. ک. ک صورت می‌گیرد، روند پایان خشونت‌ها تا چه اندازه شکننده است؟
**در اعلامیه حزب پ.ک.ک آمده است آتش بس با حفظ سلاح صورت می‌گیرد. در این اعلامیه تاکید شده است تا موقعی که ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه بر روی نیروهای پ. ک. ک تیراندازی نکنند، آنها نیز از سلاح استفاده نخواهند کرد. عبدالله اوجالان در پیام خود برای برقراری آتش بس خطاب به نیروهای پ.ک.ک گفته است که اسلحه ها را نابود نکنید بلکه آنها را دفن کنید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات