حامد رشیدى
ورود چندین میلیارد دلار خسارت اقتصادى بر پیکره صهیونیسم به هیچ عنوان براى اولمرت و حامیان وى در کاخ سفید قابل درک نبود. کشته و زخمى شدن بسیارى از افسران و نیروهاى زبده ارتش اسرائیل حقیقتى بود که شیمون پرز و اولمرت نمىتوانستند آن را باور کنند.
در هر صورت کاندولیزارایس با هدف آنالیز و تجزیه و تحلیل اوضاع خارومیانه و تزریق استراتژىهاى تازه بر کالبد بیمارى صهیونیسم وارد منطقه شد. اما مواجهه با حقیقتى به نام قدرت و اراده حزبالله ملکه جنگ را در کانون جنگ و فتنه یعنى “تلآویو” میخکوب ساخت. برهم ریختن کلمات و واژگان و بازى با عبارات و الفاظ نتوانست رایس را از مخمصه ایجاد شده برهاند و وى نهایتا سختترین سفر دوران تصدىگرى خود در دولت منفور بوش را به صورت مفتضحانهاى ناتمام گذاشت...
هم اکنون “رایس” به واشنگتن بازگشته است و دادههاى نامنظم خود در خصوص حزبالله را بر روى میز تئوریسینهاى نومحافظهکار قرار داده است. از این افراد که توان باور قدرت حزبالله را ندارند سعى دارند به صورتى کاذب اوضاع موجود در تلآویو را چندان بحرانى وسخت جلوه ندهند اما اغلب تئوریسنهاى آمریکایى نسبت به دوراهى ایجاد شده در مقابل تلآویو و واشنگتن با دیدهاى غمبار مىنگرند! هر دو راه موجود در مقابل صهیونیسم و کاخ سفید به شکستى سخت براى بوش و اولمرت منجر خواهد شد.
ادامه نبرد با حزبالله براى تلآویو و واشنگتن بسیار هزینهبر است و از سوى دیگر ضربات متداوم و سهمگین سید حسن نصرالله و رزمندگان مقاومت “تلآویو” را در معرض نابودى کامل قرار داده است. ادامه جنگ با حزبالله براى آمریکا و اسرائیل حکم امضاى شکستى سخت و از پیش تعیین شده است.
از سوى دیگر توقف درگیرىها با حزبالله نیز براى مقامات آمریکایى و صهیونیستى حکم کابوسى دیگر را دارد. هم اکنون “رژیم اشغالگر قدس” در مقابل همگان تحقیر شده است و حزبالله لبنان قدرت تلآویو را مقابل چشم همگان به چالشى سخت کشیده است. بنابراین توقف درگیرىها نیز براى واشنگتن و تلآویو حکم پذیرش شکستى سخت را دارد که عواقب و تبعات آن لحظهاى بوش و اولمرت را آرام نمىگذارد...
رقم خوردن نخستین شکست کاخ سفید و رژیم اشغالگر قدس در هزاره سوم در حالى به دست تواناى رزمندگان مقاومت اسلامى در حال وقوع است که رایس، چنی، رامسفلد، پرل و جان بولتون خود را در یک قدمى پرتگاه عمیقى به نام “سقوط” مشاهده مىکنند.
حتى حمایت انگلستان و کشورهاى اروپایى از کشتار در قانا و دیگر شهرهاى لبنان و نیز سکوت شوراى امنیت سازمان ملل متحد به هیچ عنوان نتوانسته است به اراده محکم و آهنین رزمندگان حزبالله تاثیرگذار باشد.
مطابق آخرین نظرسنجىهاى صورت گرفته از شبکه الجزیره حدود 87 درصد از مردم لبنان به وجود سید حسن نصرالله در کشور خود افتخار مىکنند. محبوبیت رهبر حزبالله هر لحظه در میان مسلمانان واعراب خاورمیانه رو به افزایش است. “امیل لحود” و دیگر اعضاى دولت لبنان نیز پس از کشتار “قانا” اجازه ورود رایس را به کشور خود ندادند و طرح اعزام نیروهاى خارجى به لبنان را نیز کاملا مردود شمردند.
“امیل لحود” در تازهترین اظهارات خود “در سایه نبود توازن قواى نظامى با اسرائیل، وجود مقاومت در لبنان را ضرورى خوانده است. “رایس” در بازگشت از سفر نافرجام خود به خاورمیانه تحفهاى به جز شکست و ناامیدى را براى بوش و نومحافظه کاران به ارمغان نبرد. تحفهاى که حامیان اسرائیل در کاخ سفید انتظار دریافت آن را از ملکه جنگ نداشتند.