*اهداف سفر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به انگلیس را چگونه ارزیابی میکنید؟
**سفر رابرت گیتس به لندن، نخستین سفر مهم وزیر دفاع آمریکا پس از تغییراتی است که در کابینه جورجبوش اتفاق افتاد. طبیعی است که با توجه به سیاستهای جدید بوش در موضوع عراق و کل منطقه خاورمیانه، این سفر میتواند حائز اهمیت باشد، از این جهت که اساسا لندن، متحد نظامی واشنگتن در جهان بوده و رایزنی با مقامات دولت بلر با توجه به راهبرد جدید بوش و اعلام آمادگی لندن مبنی بر همکاری با واشنگتن، در خور توجه است. بهویژه آنکه هر دو کشور درخصوص موضوع عراق و افزایش نیرو و تامین امنیت سربازان نیروهای ائتلاف با فشار افکار عمومی از یکسو و افزایش تلفات نظامی از سوی دیگر روبهرو هستند.بنابراین اعلام راهبرد جدید، رایزنی درخصوص این مساله و هماهنگی بیشتر در زمینه عراق و اوضاع منطقه، اتخاد تاکتیکهای جدید نظامی و همچنین اعلام اتحاد و همکاری جدید میان دو کشور آمریکا و انگلیس میتواند از جمله اهداف این سفر به شمار رود.
*با توجه به تاکید جورجبوش، رئیسجمهوری آمریکا بر استمرار راهبردهای گذشته در عراق، آیا این سفر با هدف تجدید زمینههای همگرایی با متحد دیرینه واشنگتن صورت گرفته است؟
**یکی از مسائلی که در سیاست بینالمللی آمریکا بهویژه پس از انتخابات و شکست جمهوریخواهان اهمیت یافته، تاثیر این شکست بر سیاستهای آن سوی آتلانتیکی متحدین اروپایی است. به ویژه آنکه لندن و شخص بلر در محافل داخلی هم در درون حزب کارگر و هم احزاب مخالف از جمله حزب محافظهکار، تحت فشار شدید و مخالفتهای روزافزون هستند و این حرکت جورجبوش یعنی اعزام وزیر دفاع خود به انگلیس، قطعا اتحاد و اعلام همراهی مجدد و جلب مساعدت و نظر مقامات لندن نسبت به ادامه سیاست آمریکا درخصوص عراق، لبنان، فلسطین و همچنین رویکرد دو کشور در قبال ایران و سوریه خواهد بود.
از بعد داخلی سفر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا به لندن میتواند تنش میان جمهوریخواهان و دموکراتها را با توجه به اقدامات جدید بوش افزایش دهد، زیرا حزب دموکرات پیش از انتخابات درخصوص هرگونه رویکرد تغییرناپذیر آمریکا در قبال عراق مخالفت کرده بودند و خواهان اتخاذ سیاستهای جدید و تغییرات اساسی در قبال منطقه و بهویژه عراق بودهاند. از سوی دیگر حزب دموکرات اساسا با انتخاب رابرت گیتس که از جمله عوامل و طراحان اشغال عراق بوده مخالف بودند. به نظر میرسد هرگونه اقدام در جهت تشدید روند نظامیگری در سیاست خارجی به شکل فعلی میتواند انتقاد دموکراتها در کنگره را با شدت بیشتری برانگیزد.
*شواهد حاکی از آن است که در راهبردهای آمریکا و اروپا درخصوص موضوع عراق یک تفاوت ماهوی وجود دارد. با توجه به همگرایی انگلیس با آمریکا به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا، آیا این سیاست لندن باعث نقض تلاشهای اتحادیه اروپا برای نهادینه کردن روندهای همسو خصوصا در عرصه سیاست خارجی نخواهد شد؟
**به چند دلیل سیاستهای انگلیس موجبات شکاف میان اتحادیه اروپا را فراهم کرده که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره کرد:
1) انگلیس به طور سنتی خواهان نقش برتریجویانه و پدرسالارانه در اروپای جدید است.
2) انگلیس بیش از سایر کشورهای اروپایی به اتحاد با آمریکا و یا اتحاد فراآتلانتیکی معتقد بوده و از سوی دیگر با مخالفت خود با قانون اساسی اتحادیه اروپا و حتی پول واحد اروپایی، همچنان بهعنوان یک عضو مانعتراش در اتحادیه اروپا مورد انتقاد سایر اعضا بوده و بهطور طبیعی میتوان سیاستهای اروپا در قبال بحرانهای بینالمللی و منطقهای و خاورمیانه را ملهم از رویکرد فرمانبردارانه لندن از واشنگتن دانست.