تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۶  ، 
کد خبر : ۴۲۰۶۴
با تکذیب میانجیگری عربستان بین ایران و آمریکا صورت گرفت

اوج‌گیری اتهامات واشنگتن علیه تهران


تنش ایران و آمریکا در خصوص عراق با انتشار اخباری از نتایج صفر علی لاریجانی به عربستان سعودی و نیز ادعاهای جدید مقامات واشنگتن درباره تهران وارد مرحله تازه‌ای شد. روز گذشته رویترز در گزارشی مدعی شد: ایران از عربستان درخواست کرده است به فرونشستن تنش میان جمهوری اسلامی و آمریکا کمک کند. این خبرگزاری به نقل از یک مقام سعودی آورده است: علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نامه‌هایی را از جانب مقامات تهران به ملک عبدالله پادشاه عربستان تسلیم کرد. این مقام که به نامش اشاره‌ای نشده است، ادعا کرد ایران از مقامات سعودی خواسته یک پیام حسن‌نیّت را برای واشنگتن ارسال کنند. این نامه که در زمان بروز تنش بر سر نقش ایران در عراق و برنامه هسته‌ای تهران مطرح شده است، ساعاتی پیش از ورود کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان برای انجام مذاکراتی درباره عراق و تلاش‌ها برای احیای صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها ارائه شد. رایس دیروز مذاکراتی با مقامات سعودی انجام داد که انتظار می‌رود بر محور عراق و بن‌بست غرب و ایران بر سر برنامه هسته‌ای متمرکز باشد. در همین حال لاریجانی نتایج مذاکراتش با مسئولان سعودی را بسیار مثبت ارزیابی کرد. شبکه خبری العالم گزارش داد، وی در پایان سفرش به ریاض تاکید کرد که دیدگاه‌های ایران و عربستان در بسیاری از مسائل به هم نزدیک است. لاریجانی تصریح کرد که در دیدار با ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه و سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان به بررسی آخرین تحولات اوضاع منطقه پرداخته است. وی بررسی راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه، کمک به برقراری امنیت در منطقه و افزایش فضاهای مناسب جهت تقویت مذاهب را از دیگر مسائل مورد بحث در نشست خود با رهبران سعودی دانست. این در حالی است که وزیر خارجه عربستان دیروز در کنفرانس مطبوعاتی با همتای آمریکای خود در ریاض، ایران را همسایه کشورش در منطقه دانست و هرگونه میانجیگری ریاض میان واشنگتن و تهران را تکذیب کرد. به گزارش مهر، سعود الفیصل که پس از دیدار با کاندولیزا رایس در ریاض با خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار داشت: ایران کشور همسایه عربستان است و امیدواریم که بتواند از بروز هرگونه درگیری جلوگیری کند اما ما هیچ‌گونه نقش میانجیگری میان ایران و ایالات متحده آمریکا بازی نمی‌کنیم.
اتهامات متعدد علیه ایران
همزمان با تکذیب درخواست ایران از عربستان مبنی بر میانجیگری در روابط تهران – واشنگتن، وزیر دفاع آمریکا با انتقاد از عملکرد ایران در عراق گفت: تنها زمانی می‌توان به مذاکره فکر کرد که ایران نشان دهد آماده اقدام‌های سازنده در عراق است. رابرت گیتس که برای ملاقات با مقام‌های ناتو به بروکسل سفر کرده است به خبرنگاران گفت: در حال حاضر آنها [ایرانی‌ها] هیچ گام سازنده‌ای در عراق برنمی‌دارند... روشن است که فکر می‌کنند ما در عراق گیر افتاده‌ایم و ابتکار عمل در دست آنها است. از دیگر سو سفیر آمریکا در عراق هم ادعا کرد 5 ایرانی دستگیر شده در عراق نظامی هستند. به گزارش فارس، زلمای خلیل‌زاد گفت: دستگیری دیپلمات‌های ایرانی در اربیل با هماهنگی نوری‌المالکی نخست‌وزیر عراق انجام شد. وی که در نشست خبری مشترک با ژنرال جورج کیسی فرمانده نیروهای چندملیتی در عراق سخن می‌گفت دیپلمات‌های ایرانی در اربیل را جاسوس نامید و مدعی شد افراد دستگیر شده دیپلمات نبوده‌اند، بلکه از اعضای نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده‌اند که نقش مستقیمی در انتقال اسلحه به عناصر تندرویی داشته‌اند که نیروهای آمریکایی در عراق را هدف قرار می‌دهند. خلیل‌زاد اعلام کرد: تمام شبکه‌های ایرانی و سوری و نیز میلیشیاهای مسلح عراق از هر مذهب و قومی که باشند، درهم کوبیده خواهند شد و تحت پیگیرد قرار می‌گیرند. اتهامات دیگری هم علیه تهران مطرح شده چنانکه یک روزنامه انگلیسی به نقل از مقامات آمریکایی و انگلیسی مدعی شد ایران درصدد حملات علیه نیروهای انگلیسی مستقر در جنوب عراق است. روزنامه «دیلی تلگراف» به نقل از سرهنگ دوم «جاستین ماکیجوسکی» افسر فرمانده 1200 نیروی انگلیسی در بصره ادعا کرد: ما می‌دانیم برخی عناصر تندرو در بصره از حمایت ایران برخوردارند و تسلیحات و فناوری ساخت وسایل انفجاری دست‌ساز را به منظور ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه از کشور از ایران دریافت می‌کنند. در عین حال یک مقام ارشد آمریکایی که نامش ذکر نشده و در اردوگاه انگلیسی‌ها مستقر است به این روزنامه گفت: درباره نقش بی‌ثبات کننده ایران در جنوب عراق نگرانی وجود دارد. وی مدعی شد: نشانه‌هایی که ما دریافت می‌کنیم حاکی از آن است شبه‌نظامیان که موشک‌هایی را به سوی این اردوگاه پرتاب می‌کنند، از حمایت گروه‌های ایرانی برخوردارند، این مساله هنگامی که ما تلاش داریم صلح و ثبات ایجاد کنیم، بسیار مشکل‌ساز است. روزنامه تایمز، دیگر روزنامه انگلیسی هم خبر داد نیروی دریایی سلطنتی انگلیس برای کمک به آمریکا دو ناو مین‌روب به خلیج فارس اعزام کرد تا تلاش آمریکا برای ممانعت از قدرت فزاینده ایران در منطقه را تقویت کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم با نقل اظهارات بازرسان فدرال آمریکا به کاروان اتهام زنندگان علیه ایران پیوست و ادعا کرد: ارتش آمریکا تجهیزات ممنوعه را به واسطه‌های ایران و چین فروخته است که از نقص های امنیتی وزارت دفاع سوءاستفاده کرده‌اند. در این مورد یک واسطه تسلیحاتی پاکستانی که به صدور قطعات موشکی ساخت آمریکا به ایران محکوم شده بود، پس از آزادی از زندان تجارتش را از سرگرفت. این در حالی است که معاون رئیس‌جمهوری عراق هم بدون ارائه مدرکی ایران را به دخالت در عراق متهم کرد و گفت: ایران به بزرگ‌ترین بازیگر فعال در عرصه عراق تبدیل شده است و آثار و ردپای آن در هر جایی از عراق پیدا است. طارق‌الهاشمی در سفر به لندن و در جمع خبرنگاران با اشاره به ربودن 5 دیپلمات ایرانی توسط نیروهای آمریکایی در اربیل افزود: بازداشت مسئولان ایرانی در بغداد و اربیل در ماه‌های گذشته ثابت کرد عراق تحت نفوذ کشورهای همسایه است و همین امر مسائل را برای عراقی‌ها سخت و دشوار می‌کند.
وی مدعی شد: همسایه شرقی ما (ایران) نقشی فاجعه‌آمیز در عراق ایفا می‌کند. ما به موضعی قاطع و سخت از سوی مجامع بین‌المللی برای جلوگیری از اقدامات کشورهایی که در عراق به مشکلات دامن می‌زنند، نیاز داریم.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات