محسن رضایی که برای حضور در صحنه سیاسی کشور، از فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استعفا داده بود، بار دیگر برای بازگشت به نیروهای مسلح اعلام آمادگی کرد. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در اصفهان گفت: «بعد از حادثه شهادت احمد کاظمی و یارانش، نامهای به محضر مقام معظم رهبری نوشته و آمادگی خود را برای حضور در نیروهای مسلح اعلام کردم.» به گزارش واحد مرکزی خبر، محسن رضایی در شب خاطرهای که به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار احمد کاظمی و همرزمانش در اصفهان برگزار شد، افزود: «حادثه سقوط هواپیمای حامل فرماندهان ارشد سپاه هشداری است برای تمام نیروهای انقلابی و در این زمینه باید تأمل کرد.» رضایی 18 سال فعالیت سیاسی و 18 سال فعالیت نظامی داشته است و از سن 15 سالگی وارد مسائل سیاسی شده و در سن 18 سالگی در دوران شاه به زندان افتاده است. پس از 10 سال کار سیاسی به دلیل شورشها و اشغال کشور به فعالیت نظامی مشغول شده و پس از 18 سال فعالیت نظامی مجددا وارد عرصه سیاست شده و دوره جدید فعالیت خویش را آغاز نمود و گویی پس از دوران سیاستورزیاش که با اخذ دکترای اقتصاد آغاز شد دوباره عزم بازگشت به نظامیگری دارد. پس از پیروزی انقلاب، هفت گروه از گروهها اسلامی با کمک افرادی مثل شهید بروجردی در کنار هم جمع شدند و سازمان مجاهدین انقلاب را برای دفاع از انقلاب اسلامی به وجود آوردند که یکی از آنها گروه منصورون بود که رضایی در آن عضویت داشت. بعد از مدتی از شورای مرکزی سازمان استعفا داد و به سپاه پاسداران پیوست. با وجود آنکه مسوولیت دفتر سیاسی سپاه به وی پیشنهاد شد ولی سازمان اطلاعات سپاه را به وجود آورد که با کمک آن کودتا و شورش منافقین را سرکوب کرد. سپس از سازمان اطلاعات سپاه خارج شد و با اعلان آمادگیای که برای فرماندهی سپاه از خود نشان داد، حضرت امام(ره) او را به فرماندهی سپاه منصوب کرد. به محض آنکه فرمانده سپاه شد، عملیات موفق ایران در سال دوم جنگ آغاز شد و ایران توانست تمامی سرزمینهای خود را آزاد کند. وی نه تنها جوانترین مسوول بلکه جوانترین ژنرال نظامی شد. پس از جنگ تقاضای استعفا از سپاه داشت اما به دلیل رحلت حضرت امام(ره) تا سال 1373 سکوت کرد. شورشهای کردستان و اشرار بلوچستان را خاموش کرد. در این سال کتبا تقاضای استعفا کد ولی رهبری به او فرمودند که صبر کنید. سه سال بعد، رهبر معظم انقلاب در جلسهای خصوصی، پس از استماع استدلال ایشان قانع شدند و در دهم خرداد سال 1376 با استعفای وی موافقت نمودند. از آن پس به تحصیل روی آورد. از رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت به رشته اقتصاد در دانشگاه تهران تغییر رشته داد. تا آن زمان لیسانس را گرفته بود. با شروع دوره دکتری از فرماندهی سپاه کناره میگیرد و به اخذ درجه دکتری نائل میآید، پس از خروج از سپاه دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول می شود. طی هشت سال توانست ریاست کمیسیون اقتصادکلان آن نهاد را بر عهده گیرد. در تبیین چشمانداز 20 ساله ایران، تدوین سیاستهای کلی اقتصادی و سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و اصلاح قانون سرمایهگذاری خارجی نقش اساسی را بر عهده میگیرد. پس از انصراف از کاندیداتوری ریاست جمهوری سال 84، بیشتر به بیان وحدت نیروهای ارزشی پرداخت و احتمال انشعاب ارزشیها از محافظهکاران را مطرح کرد.