واشنگتن پست جزو روزنامههای آمریکایی بود که در کنار انتشار خبر مذکور، تحلیلی نیز ارائه داده بود. واشنگتن پست در این تحلیل با عنوان «نامه رئیس جمهوری ایران به بوش» پس از ذکر بخشهایی از مطالب سخنگوی دولت ایران نوشت: در این نامه راهکارهای جدیدی برای خروج از مشکلات بینالمللی و موقعیت شکننده کنونی جهان ارائه شده است. به نوشته این روزنامه، نامه مذکور نخستین نامه یک رئیس جمهوری ایران به همتای آمریکایی خود طی 27 سال گذشته است. واشنگتن پست در ادامه آورده است: با انجام این عمل غیرمعمول، احمدینژاد خواهان نشان دادن باز بودن درهای ایران برای مذاکره مستقیم با آمریکاست که از مدتها پیش با عنوان شیطان بزرگ در این کشور خوانده میشود. خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی با تأکید بر اهمیت اقدام رئیس جمهوری ایران در خبری با عنوان پیشنهاد رئیس جمهوری ایران به بوش برای کاهش تنشهای هستهای نوشت: احمدینژاد که ماه گذشته موفقیت کشورش در دستیابی به چرخه سوخت هستهای را اعلام کرده بود، در نامهای به بوش راهکارهای جدیدی را برای کاهش تنشهای موجود در خصوص برنامه هستهای ایران ابراز کرد. رادیو ملی آمریکا با اعلام این خبر اقدام رئیسجمهوری ایران را گامی جسورانه خواند و افزود: این بالاترین سطح تماس بین مقامهای دو کشور است که برای 27 سال فاقد روابط دیپلماتیک بودهاند.