به عقیده برخی تحلیلگران، تغییر سیاست روسیه در برابر برنامه هستهای ایران به علت آزمایش هستهای کرهشمالی بعید به نظر میرسد و البته مقایسه بین برنامه هستهای صلحآمیز تهران و برنامه تسلیحاتی اتمی پیونگ یانگ نیز به علت تفاوتهای آشکار میان آنها کاری بسیار دشوار است. شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی بدون توجه به صلحآمیز بودن برنامه هستهای ایران و تسلیحاتی بودن برنامه کرهشمالی نوشت: تأثیر برنامه هستهای کرهشمالی میتواند تا فراتر از شرق آسیا هم کشیده شود. به ویژه این امر ممکن است نتایج مهمی برای ایران داشته باشد. به گزارش خبرگزاری مهر، «لیونل بینر» نویسنده این تحلیل خاطر نشان میکند: کارشناسان میگویند که آزمایش هستهای کرهشمالی در وهله اول به عنوان یک مسأله گمراه کننده به کار میرود که ممکن است بحثهای با ایران را به حاشیه بکشاند. «جان ولفستال» کارشناس مسایل منع گسترش سالحهای هستهای در مرکز مطالعات استراتژیک و بینالملل نیز این گونه ابزار عقیده کرد: هر روزی که در سازمان ملل صرف گفتگو در مورد کرهشمالی میشود، زمانی است که نمیتواند در مورد ایران صرف شود. در ادامه این تحلیل آمده است: کارشناسان میگویند که ایرانیها بیتردید به نوع اقدام شورای امنیت در پاسخ به آزمایش هستهای کرهشمالی توجه میکنند. ولفستال در این باره مدعی شد: اگر ما یک واکنش منفی محکم داشته باشیم و کرهشمالی تنبیه شود، این مسأله ممکن است بر تصور ایرانیها تأثیر بگذارد. «وی تکیه» عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا هم در این باره ادعا کرد: به علت آزمایش هستهای کرهشمالی، ایران ممکن است اینگونه محاسبه کند که تصمیم جامعه بینالمللی برای مقابله با آن کاهش یافته است. برخی کارشناسان هم میگویند که آزمایش هستهای کرهشمالی، موضع ایران را در مذاکره تقویت میکند. یکی از تحلیلگران گروه بینالمللی مدیریت بحران در این باره میگوید: ایرانیها میتوانند به طور صحیحی به این حقیقت اشاره کنند که در مقایسه با کرهشمالی رفتار آنها شرافتمندانهتر بوده است. در حالی که کرهشمالی از انپیتی خارج شده است. برخی هم میگویند که اقدام خشن علیه پیونگ یانگ ممکن است ایران را تقویت کند و آن را به طرف راه کرهشمالی سوق دهد و از این رو برنامه هستهای خود را تقویت کند تا در برابر تهدید نظامی آتی به گونهای بهتر قدرت بازدارندگی داشته باشد. همچنین به گفته برخی تحلیلگران، ممکن است ایران از انپیتی خارج شود. یکی از کارشناسان «آسیا تایمز» مینویسد: چین مسلماً از اقدامهای کرهشمالی را به عنوان دو رابطه جدا از هم نگاه میکند. چین دارای معاملات نفتی و گاز طبیعی پر سود با ایران است و نمیخواهد روابط اقتصادی خود را با ایران به خطر بیندازد. در بخش دیگری از این تحلیل درباره موضع روسیه نسبت به ایران و کرهشمالی آمده است: بعید است که روسیه سیاست خود را در قبال ایران به علت کرهشمالی تغییر دهد. روسیه خواهان یک راه حل چند جانبه برای هر دو بحران است. تحلیلگر گروه بینالمللی مدیریت بحران در این باره گفت: روسیه قاطعانه گفته است که تحریمهای بیحاصل هستند و برای رسیدن به راه حلهای صلحآمیز مناسب نیستند. روسیه به این مسأله اشاره خواهد کرد که مورد ایران در سطح بسیار پایینتری نسبت به کره شمالی قرار دارد و ممکن است بگوید که اگر شورای امنیت یک نگرش مقابلهای را اتخاذ کند، سپس ممکن است که ایران به سوی بیرون کشیدن از انپیتی سوق داده شود. کارشناس گروه بینالمللی بحران افزود: چین برای کره شمالی همان چیز است که روسیه برای ایران. در پایان این تحلیل آمده است: با وجود آنکه «جرج بوش» رئیسجمهوری آمریکا این دو را در گروه «محور شرارت» قرار داده است، اما آنها شرکای نزدیکی نیستند. کارشناسان میگویند که مقایسه بین گفتگوهای هستهای این دو کشور کاری دشوار است. کرهشمالی از انپیتی خارج شده و برنامه آن بر پلوتونیوم متمرکز است، اما محور برنامه هستهای ایران بر اورانیوم متمرکز شده است. تفاوت دیگر این است که ایران میگوید برنامه آن در چارچوب قانونی انپیتی و با اهداف صلحآمیز است. آمریکا در چارچوب گفتگوهای شش جانبه با کره شمالی مذاکره کرده، اما در مورد ایران از انجام چنین کاری خودداری کرده است.