این خبر را به نقل از شهر فردا میخوانید: سازمانهای غیردولتی (N.G.O) در کنار نمایندگان سازمانهای دولتی، بخش خصوصی و شوراها گردهم آمدند تا با حضور و مشارکت فعال در همایشی به منظور جمعبندی و ارایه دیدگاههای کارشناسی به تقویت همکاری دو جانبه این نهادها در انجام وظایف شوراهای شهری و روستایی مدد رسانند.
این سازمانها با صدور بیانیهای اهداف شورای هماندیشی را حساسسازی افکار عمومی در مورد نقش و جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا. حساس کردن رایدهندگان و کاندیداها نسبت به وظایف و جایگاه شوراها. برجسته کردن مطالبات و انتظارات نهادهای مدنی و سازمانهای غیردولتی از شوراها. طلب کردن برنامههای مدون و قابل اجرا از کاندیداها و دیدهبانی و پیگیری مطالبات، پس از شروع به کار شوراها ذکر کردهاند.
شورای هماندیشی سازمانهای غیردولتی در این بیانیه که پس از همایش اخیر تدوین شده ضروریترین محورهای همکاری سازمانهای غیردولتی و شوراها را بدین شرح اعلام کرده است:
1- توسعه مشارکت همه جانبه همه ایرانیان براساس حق برابر شهروندی در نظام تصمیمسازی، تصمیمگیری و مدیریت اجرایی کشور (شهری، روستایی، عشایری فارغ از جنسیت، قومیت، مذهب، زبان و...).
2- لحاظ کردن نگرش جنسیتی در تمام بخشهای برنامهریزی، تصمیمگیری و مدیریتها.
3- لحاظ کردن استراتژی توسعه پایدار در تدوین طرحهای جامع شهری و طرحهای هادی روستایی.
4- تدوین چشمانداز کوتاه و بلندمدت توسعه شهر و روستا بر مبنای طرحهای جامع مصوب شهری و روستایی.
5- تشکیل کمیسیونهای ویژه در حوزههای مختلف فعالیتهای سازمانهای غیردولتی در شوراهای شهر و روستا به منظور بهرهمندی از نظرات کارشناسی، تخصصی و مشاورهای و کمکهای فنی در آن حوزهها و ارتباط مستمر بین شوراها و نمایندگان نهادها.
6- پیاده کردن استانداردها و شاخصهای مدیریت هماهنگ شهری شامل: امنیت، رفاه، آموزش، بهداشت، محیط زیست سالم، بهرهمندی از فضاهای مناسب از جمله: معماری شهری، مبلمان شهری، پارکها، معابر، ساخت و سازها و...
7- گسترش و بسط امکانات آموزشی و فرهنگی مرتبط با حوزههای مختلف فعالیت سازمانهای غیردولتی در کلیه محلات شهری و روستایی.
8- مشارکت سازمانهای غیردولتی در شکلگیری شورایاریها(مشارکت از پایین به بالا).
9- مشارکت موثر نهادهای مدنی در تدوین طرحهای جامع شهری و طرحهای هادی روستایی.
10- طراحی سیستم نظرسنجی، از شهروندان و نهادهای مدنی در مورد طرحهای مصوب شهری و روستایی.
11- لحاظ نمودن اصول حکومتمدارای مطلوب و افزایش پاسخگویی مدیریت شهری (شوراها و شهرداریها) به شهروندان.
12- پذیرش حق نظارت، نقد و ارزیابی مستمر و پویای شهروندان و سازمانهای مدنی در حیطه وظایف شوراها.
13- توجه به نقش شهروندان در رفع معضلات زیستمحیطی به عنوان اصلیترین ذینفعان.
14- برگزاری کارگاههای آموزشی برای منتخبین شوراهای اسلامی شهر و روستا به منظور آشنایی با نیازهای حوزههای تخصصی سازمانهای غیردولتی.
15- فراهمسازی زمینه اشتغال و کارآفرینی با دسترسی برابر برای کلیه شهروندان.
16- حمایت از توسعه و گسترش ورزش همگانی و ایجاد تسهیلات لازم جهت دسترسی آسان و برابر برای همه شهروندان به فضاها و امکانات ورزشی.
17- اجرای قانون پسماندها و بهرهمندی از نیروی تخصصی سازمانهای غیردولتی در جهت اجرای صحیح قانون مذکور.
18- شناسایی آسیبهای اجتماعی و الویتبندی رفع این معضلات از طریق شهروندان و سازمانهای غیردولتی.
19- انتشار بولتن خبری قابل دسترس برای اطلاع کلیه شهروندان با امکان انعکاس دیدگاههای سازمانهای غیردولتی در بولتن خبری و در رادیو.
20- ایجاد بانک اطلاعات، وب سایت و...
این شورا راهکارهای پیشنهادی برای 20 محور مذکور را نیز اعلام کرده است:
1- جلب مشارکت موثر شهروندان، متخصصان و مشاوران مستقل و نهادهای مدنی از جمله انجمنهای محلهای در محلات و سازمانهای غیردولتی در سطح شهر، در تدوین و اجرای پروژههای مربوط به فقرزدایی، خدمات شهری، توانمندسازی محلهای، بهبود فضاهای شهری، حفظ محیط زیست، زیباسازی، اداره شهر و محله و....
2- احداث مراکز مشارکتها و نظارتهای مردمی در فضاهای عمومی همچون پارکها و فضاهای سبز، جهت ساماندهی مشکلات محله و شهر از طریق نظارت مستقیم شهروندان بر اداره امور محله و شهر.
3- توسعه انجمنهای داوطلب و نهادهای محلهای براساس ماده 71 قانون شوراها جهت تعمیق و استمرار مشارکتهای مردمی در محله و شهر.
4- زمینهسازی برای ایجاد نظام هماهنگ و یکپارچه مدیریت شهری و جلب نظرات شهروندان، کارشناسان و متخصصان غیردولتی در تدوین طرحهای جامع و تفصیلی شهری و روستایی، جهت وارد نمودن خواست و اراده شهروندان به عنوان اصلیترین مخاطبان شهری و روستایی.
5- گسترش همکاریهای سازمانهای غیردولتی و انجمنهای محلی با شورایاریها به مثابه مهمترین میانجیهای جامعه مدنی و شوراها.
6- واگذاری پروژههای زیست محیطی، کاهش آسیبهای اجتماعی و کارآفرینی به سازمانهای غیردولتی در شوراها به منظور بهرهمندی از تواناییهای کارشناسانه، تخصصی و مشاورهای این سازمانها.
7- تخصیص سهمیه مناسب به زنان در سطوح مختلف مدیریت شهری (محله، ناحیه، منطقه و شهر) به منظور استفاده مناسب از قابلیتها و توانمندیهای زنان در اداره، برنامهریزی، نظام مدیریت، تصمیمگیری و اجرا.
8- توسعه حمل و نقل عمومی، خطوط اتوبوسرانی و خطوط ریلی و نگهداری، بازسازی و بهینه نمودن ناوگان حمل و نقل در استفاده از سیستم مناسب سوخت جهت کاهش آلودگیهای زیست محیطی و ترافیک از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی.
9- ایمنسازی شهرها در مقابل خطرات طبیعی و غیرطبیعی از جمله سیل، زلزله و آتشسوزی و طراحی نظامنامه اطلاعات و آمار برای بهبود ایمنی در سطح شهرها.
10- برنامهریزی کارشناسانه در طراحی فضاهای عمومی متناسب با هویت شهروندی با تاکید بر اوقات فراغت در زمینههای تفریحی، ورزشی، آموزشی، رفاهی، با لحاظ کردن ویژهگیهای گروههای خاص، در امکان دسترسی برابر.
11- احیا و نوسازی محلات فرسوده و قدیمی شهرها به منظور ارتقاء کیفیت زندگی ساکنان از طریق تجهیز آنها به خدمات و زیرساختهای مورد نیاز با مشارکت مردم و با حداقل جابهجایی و هزینههای اجتماعی.
12- حفظ و ارتقاء کیفیت زندگی در محلات شهری از طریق کوچک نمودن مناطق 22گانه شهرداری به منظور مدیریت کارآمد و بهینه حفظ تناسب جمعیت با خدمات و زیرساختهای شهری جهت جلوگیری از توسعهیی رویه و خارج از قانون برنامهریزی شهری و کنترل ساخت و سازهای شهری و تراکم جمعیتی و افزایش فضاهای خدماتی.
13- ایجاد، بسط و گسترش مراکز رشد و پارکهای فناوری در مناطق 22گانه شهر تهران و دیگر مناطق شهری و روستایی.
14- تبدیل شهرداریها به سازمانهای مدیریتی، خدماتی و امداد و نجات با هدف ارایه خدمات بهتر به شهروندان و نه کسب درآمد بیشتر، بلکه از طریق کاهش عوارض و مالیات ساخت و ساز و افزایش عوارض متناسب با سطح بهرهگیری سازمانهای دولتی از خدمات شهری.
15- تشکیل کانونهای کمکرسانی به بازنشستگان، معلولان، جانبازان، از کار افتادگان و زنان سرپرست خانوار در هر محله.
16- برگزاری کلیه جلسات شوراها به شکل علنی و اطلاعرسانی مستقیم به شهروندان از طریق رادیو، ارایه گزارش دورهای از نحوه فعالیتهای شورا و نحوه هزینه کردن بودجههای مصوب، ایجاد بانک اطلاعات و وب سایت، انتشار بولتن خبری قابل دسترس برای اطلاع کلیه شهروندان با امکان انعکاس دیدگاههای سازمانهای غیردولتی در بولتن و رادیو.
شورای هم اندیشی سازمانهای غیردولتی در پایان این بیانیه حق پیگیری و تحقق این مطالبات را برای خود محفوظ دانسته و از تشکیل کمیته پیگیری مطالبات سازمانهای غیردولتی را از منتخبین شوراهای شهر و روستا خبر داده است.