تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۳  ، 
کد خبر : ۴۳۲۳۵
خواست جامعه جهانی از آمریکا

گوانتانامو باید تعطیل شود.


گروه بین‌المللی: به دنبال خودکشی سه زندانی در زندان گوانتانامو در سواحل کوبا. بار دیگر فشارها علیه آمریکا برای تعطیلی این زندان افزایش یافت و مقامات و سازمانهای حقوق بشری خواستار تعطیلی آن شدند.
به گزارش رویترز، گفته می‌شود دو سعودی و یک یمنی با استفاده از لباس‌ها ملحفه‌هایشان در سلول‌هایی در زندان گوانتانامو که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. خود را حلق‌آویز کردند.
این 3 تن، نخستین زندانیانی هستند که از زمان انتقال مظنونین القاعده و اسیران طالبان به گوانتانامو توسط آمریکا در سال2002، در این زندان جان خود را از دست می‌دهند.
حامیان حقوق زندانیان. دولت بوش را عامل مرگ این زندانیان،‌ دولت بوش را عامل مرگ این زندانیان دانسته و گفتند، این افراد تحت شرایطی قرار داشتند که عملا و پیشا‌‌‌پیش مرگ آنان را رقم زده بود.
به دنبال این واقعه، چندین کشور از واشنگتن مصرانه خواسته‌اند که این زندان را تعطیل کند.
گزارش دیگری از آسوشیتدپرس حاکی است، وکیل تسخیری یک زندانی استرالیایی که هم اکنون بیش از 4 سال است که در گونتانامو زندانی است، گفت خودکشی اخیر این 3 زندانی نشانگر شدت ناامیدی و سرخوردگی زندانیان این باز‌‌‌داشگاه است.
مایکل موری که یک سرگرد یگان تفنگداران آمریکایی است و از سوی پنتاگون برای این وکالت در نظر گرفته شده، همچنین اذعان کرد که نگاهداشتن زندانیان به طور انفرادی برای مدت زمان طولانی در زندان آمریکا در کوبا، عامل این خودکشی‌ها بوده است.
در همین حال فعالان حقوق بشر اظهار داشته‌اند که خودکشی سه نفر از زندانیان گوانتانامو نشان می‌دهد دول بوش باید شرایط محاکمه زندانیان گوانتانامو یا آزادی آنها را فراهم سازد.
عفو بین‌الملل نیز خاطر نشان ساخته است که خودکشی‌های به وقوع پیوسته نتایج فاجعه‌بار سالها بازداشت خودسرانه و بدون محدودیت است و این زندان را سند محکومیت سابقه حقوق بشری دولت آمریکا خوانده است.
باربارا اولشانسکی، از اعضای مرکز حقوق قانون اساسی نیز گفت که زندانیان به دلیل آگاهی از این موضوع که عدالت درباره آنها اجرا نمی‌شود دچار یاس شدیدی شده‌اند و اکنون آنها بدون این که حتی پایشان به دادگاه برسند جان خود را از دست می‌دهند.
آنگلا مرکل، صدراعظم المان، اندرس فوگ راسموسن، نخست وزیر دانمارک و تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس ازجمله افرادی هستند که خواستار تعطیلی گونتانامو شده‌اند.
احساس یاس در گوانتانامو
مانفرد نوواک، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور شکنجه روز یکشنبه با اعلام اینکه زندانیان گوانتانامو دچار یاس و نومیدی کامل هستند، از اتحادیه اروپا خواست برای تعطیلی این زندان جورج‌‌بوش، رئیس‌جمهور آمریکا را تحت فشار قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، نوواک در یک مصاحبه تلفنی گفت: اقدام به خودکشی در میان زندانیان گوانتانامو نشانگر یاس و نومیدی آنان است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا مرگ سه زندانی اخیر در گوانتنامو می‌تواند در اثر اعمال شکنجه باشد گفت، این مساله هیچ پایه و اساسی ندارد و اضافه کرد که اقدام به حلق‌آویز کردن، در تمامی زندانهای جهان یک مساله کاملا شایع است و به رغم وجود وسایل کنترل شدید نمی‌توان از این گونه اقدامات جلوگیری کرد.
به گفته او خودکشی خیلی سریع انجام می‌شود و دوربین‌ها قادر به کنترل شبانه‌روزی زندانیان نیستند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین در پاسخ به این پرسش که مرگ سه زندانی در نتیجه خودکشی آنان، تا چه اندازه می‌تواند در تعطیلی زندان گوانتانامو موثر باشد، گفت فشار بر آمریکا برای تعطیلی این زندان به دلیل اصرار سازمان ملل و اتحادیه اروپایی روز به روز بیشتر می‌شود.
درخواست اتحادیه اروپا
پس از انتشار گزارش خودکشی سه زندانی باز‌داشگاه آمریکایی گوانتانامو در کوبا. اتحادیه اروپایی روز دوشنبه بار دیگر خواستار تعطیلی این باز‌داشگاه شد.
بنیتا فره‌رو والدنر، کمیسر اتحادیه اروپایی در امور خارجی پیش از آغاز به کار نشست وزرای امور خارجه این اتحادیه در لوکزمبورگ به خبرنگاران گفت: ما نمی‌دانیم چه اتفاقی افتاده است اما آنچه را که به خوبی از آن اطلاع داریم و باید مکرر بیان کنیم، این است که زندان) گوانتانامو باید بسته شود. این مناسبتی برای تاکید بر این موضوع است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات