*هدف رژیم صهیونیستی از شدت بخشیدن به حملات خدو به مناطق فلسطینی چیست؟
**مهمترین هدف این رژیم تغییر واقعیتهای سیاسی موجود در فضای داخل فلسطین است که تغییر دولت حماس نقطه فراز آن محسوب میشود. بحث عملیات اخیر و به اسارت گرفتن سرباز صهیونیستی یک بهانه بیش نیست. مطبوعات رژیم صهیونیستی دو هفته قبل از یک طرح نظامی خبر دادند که اسرائیل با جابهجاییهای نظامی درصدد انجام یک عملیات است که ظرف روزهای گذشته شاهد آن بودیم.
رژیم صهیونیستی در سرزمین اشغالی با دو چالش عمده روبه روست. اولین چالش معطوف به موضع جمعیت است. افزایش جمعیت مردم فلسطین و ایجاد نوعی توازن جمعیتی است در حال حاضر 000/200/1 نفر در سرزمینهای اشغالی سال 1948، در کرانه باختری حدود2 میلیون نفر و در نوار غزه 000/500/1 نفر ساکن هستند که رقمی نزدیک به4 میلیون فلسطینی را در مقابل 5میلیون صهیونیست تشکیل میدهد. همچنان که نزدیک به 5 میلیون نفر آواره فلسطینی نیز در خارج از فلسطین حضور دارند. این موضوع که در آینده کفه جمعیتی به نفع فلسطین سنگین خواهد شد. رژیم تلآویو را بشدت نگران کرده است که شیمون پرز در کتاب خاورمیانه جدید خود به آن اشاره کرده است.
دومین چالش، موضوع مقاومت در فلسطین است. از زمانی که فرآیند تصمیمگیری در فلسطین از خارج به داخل منتقل شد و با آغاز انتفاضه دوم، رژیم صهیونیست سعی کرده است تصمیمگیری را از مردم فلسطین به جنبش ساف انتقال دهد که این مساله در قرارداد اسلو اتفاق افتاد. اساسا دولت خودگردان فلسطین یکی از نتایج اسلو میباشد. یک کشور فاقد مرز، حاکمیت و هرگونه کنترل در بنادر، معابر و گذرگاههای مرزی است. دولت خودگردان فلسطین نیز در یک چارچوب کاملا سیاسی و امنیتی و به دور از شاخصهای اقتدارملی، تعریف شده بود. با پیروزی حماس این دولت تعریف شده، تغییر یافت. به عبارت دیگر، این دولت که یک نقش سیاسی ـ امنیتی داشته به عنوان نقش مکمل رژیم صهیونیستی عمل میکرده که هماینک این دولت به دست جریان اصلی مقاومت یعنی جنبش حماس افتاده است. پیروزی حماس، معادلات رژیم صهیونیستی را برهم زد و این رژیم را با بحران جدی روبهرو کرد. در شرایط کنونی، اگر اسرائیل بخواهد دولت حماس را ساقط کند. به دلیل منفور بودن این رژیم نزد مردم فلسطین، مشروعیت جریان مقامت و در راس آن حماس فزونی خواهد یافت و اگر هم در این زمینه اقدامی نکند. دولت مقاومت، رژیم صهیونیستی را با خطرات جدی مواجه میکند. با عنایت به دستگیری وزرای دولت حماس و نمایندگان پارلمان وابسته به این جنبش، هدف اصلی اسرائیل، به زیر کشیدن حماس از ساختار فلسطین است.
*مهمترین وظیفه شورای امنیت تامین صلح و امنیت بینالمللی است. حال که امنیت در خاورمیانه به خطر افتاده، چرا این شورا اقدامی در جهت تصویب قطعنامه الزامآور مطابق با بند 7منشور به عمل نمیآورد؟
**این که سازمان ملل بویژه شورای امنیت به عنوان متولی ایجاد صلح و امنیت بینالمللی، در این بحران دخالت نمیکند به دلیل حمایت ایالات متحده به عنوان یک قدرت فراقانونی عمل میکند. اسرائیل بسیاری از قطعنامههای مصوب شورای امنیت مانند قطعنامههای 181، 194، 242، 338 که مربوط به بازگشت آوارگان، نکرده با وجود گذشت نزدیک به 60 سال از عمر برخی از قطعنامهها از اجرای آن خودداری میکند و جامعه جهانی اسرائیل را در معرض کیفر قرار نمیدهد.