تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱  ، 
کد خبر : ۴۳۶۲۵

نباید به امید روسیه با آمریکا بجنگیم


عزت‌الله سحابی با اشاره به موضع عدم همراهی آلمان در تحریم‌های احتمالی خاطرنشان کرد: تحریم علیه ایران از این نقطه ضعف‌ها هم دارد و هنوز هم در مورد صدور قطعنامه سوم هم نتوانسته‌اند به توافق برسند، اما همین اروپا از آمریکا برای ما دشمن‌تر است، روسیه از اروپا بدتر؛ اینها می‌خواهند جیب ملت ما را بچاپند. ما نباید به امید روسیه با آمریکا بجنگیم.

عزت‌الله سحابی، عضو شورای فعالان ملی و مذهبی در گفت‌و‌گو با فارس درباره بیانیه برخی افراد مبنی بر پذیرش تعلیق غنی‌سازی افزود: ما قبول داریم که غنی‌سازی هسته‌ای حق ایران است، اما تاکنون دوبار است که علیه ایران قطعنامه صادر کرده‌اند و اکنون در آستانه صدور قطعنامه دیگری هستیم. وی افزود: صدور دو قطعنامه علیه ایران تاکنون بیش از هزار میلیارد دلار هزینه برای ایران به بار آورده است و احمدی‌نژاد که این قطعنامه‌ها را کاغذپاره می‌خوانند نفس‌شان از جای گرم درمی‌آید. عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران با اشاره به شرایط دوران ملی شدن صنعت نفت در زمان مصدق خاطرنشان کرد: مصدق عملاً حرکت تهاجمی نداشت و در شورای امنیت از ایران دفاع کرد و از یازده عضو شورای امنیت همه سفرا به ایران رأی دادند و تنها آمریکا و انگلیس رأی ندادند. وی افزود: ما وقتی صحبت از تعلیق می‌کنیم می‌گوییم تعلیق غنی‌سازی در برابر تعلیق تحریم. زمانی می‌گفتیم تعلیق در برابر حمله نظامی، ولی امروز خطر حمله نظامی وجود ندارد، ولی آنها با این تحریم‌هایشان پدر ملت ایران را درمی‌آورند. عزت‌الله سحابی در ادامه با اشاره به موضع عدم همراهی آلمان در تحریم‌های احتمالی خاطرنشان کرد: تحریم علیه ایران از این نقطه ضعف‌ها هم دارد و هنوز هم در مورد صدور قطعنامه سوم هم نتوانسته‌اند به توافق برسند، اما همین اروپا از آمریکا برای ما دشمن‌تر است، روسیه از اروپا بدتر؛ اینها می‌خواهند جیب ملت ما را بچاپند. ما نباید به امید روسیه با آمریکا بجنگیم. وی تصریح کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته سوءظن بین‌المللی را برانگیخته بود، آنها می‌گویند که از سال 2003 فعالیت‌های مخفیانه هسته‌ای داشته و از آن پس این فعالیت‌ها را کنار گذاشته اما همین فعالیت‌های مخفیانه کشورهای دیگر را به برنامه هسته‌ای ما مظنون کرده و باید برای این مسأله بهایی بپردازد و غنی‌سازی را تعلیق کند. سحابی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه در زمان دولت مصدق هم ایران با تحریم مواجه شد ولی دولت از تصمیم خود برای ملی کردن نفت صرفنظر نکرد، گفت: مصدق توانست شرایط داخلی کشور را از نظر اقتصادی متعادل کند و صادرات غیرنفتی را با واردات متعادل کرد. این شیوه با سیاست‌های احمدی‌نژاد متفاوت است در زمان مصدق او با خارج درگیری داشت، آنها ما را تحریم کرده بودند ولی مصدق تحریم‌‌ها شکست و ایتالیایی‌ها آمدند از ایران نفت خریدند و کارخانه‌هایی به ما فروختند و البته این سیاست‌ها با کودتای 28 مرداد ادامه پیدا نکرد. وی تصریح کرد: پول نفت که وارد کشور می‌شود باعث افزایش تورم می‌شود و تنها از این شرایط تجار و بازرگانان هستند که سود می‌برند، باید به این مسائل هم توجه داشت و این همه به مسأله هسته‌ای نپردازید.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات