تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۸۷ - ۱۱:۴۳  ، 
کد خبر : ۴۴۲۲۴

آغاز داووس 2008


کاوه شجاعی

سی‌وهشتمین اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد با حضور بیش از دو هزار سیاستمدار، بازرگان و محقق و نماینده گروه‌های مدنی از 90 کشور جهان، در تفریحگاه زمستانی داووس سوئیس آغاز شد. به گزارش سی‌ان‌ان از سوئیس‌، انتظار می‌رود بحران اخیر بازارهای بورس جهان موضوع اصلی مورد بحث در داووس امسال باشد.

این نشست پنج روزه در طول سال‌های اخیر به فرصتی کم‌نظیر برای مذاکرات خصوصی و نیمه‌خصوصی سیاستمداران و تاجران تبدیل شده و حال آنها در این دوره تلاش خواهند کرد که جلوی کاهش رشد اقتصادی جهان را بگیرند.

بازارهای جهان، از آسیا گرفته تا اروپا، دیروز هم روز سخت رکود را پشت‌سر گذاشتند و به نظر می‌رسد تلاش‌های جورج بوش رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با بحران بورس در کشورش نتیجه نداده است.

افزایش قیمت نفت، کاهش ارز دلار، بالا رفتن بهای غذا، عدم‌توازن تجاری و حمایت سفت و سخت چندین کشور بزرگ از تولیدات داخلی، که باعث بر هم زدن تعادل بازار می‌شود، از دیگر موضوعات مورد بحث سران جهان در داووس خواهد بود. بحث بر سر پرونده اتمی ایران هم با حضور نمایندگانی از کشورمان در نشست جهانی اقتصاد ادامه خواهد یافت.

سی‌ان‌ان دیروز گزارش داد: یکی از مهم‌ترین سوالات داووس امسال در مورد نقش آمریکا در اقتصاد جهان خواهد بود: «اگر آمریکا عطسه کند، جهان سرما خواهد خورد؟»

در اجلاس‌های گذشته بازیگرانی نظیر آنجلینا جولی و شارون استون حضور داشتند و امسال بونو و اما تامپسون از شرکت‌کنندگان مشهور و محبوب داووس خواهند بود. 27 رئیس‌ دولت و 113 وزیر کابینه در داووس امسال شرکت خواهند کرد.

پرویز مشرف، حامد کرزای، آلوارو اوریبه و عمران یارالدین روسای جمهوری کشورهای پاکستان، افغانستان، کلمبیا و نیجریه در اجلاس سخنرانی خواهند کرد. شیمون پرز از رژیم اسرائیل نیز در اجلاس حضور خواهد داشت. بن‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل، بیل گیتس بنیانگذار مایکروسافت و گوردون براون و تونی بلر نخست‌وزیر فعلی و پیشین بریتانیا هم در داووس شرکت خواهند کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا هم سعی خواهد کرد موضوع صلح اعراب و اسرائیل را در اجلاس امسال مطرح کند، اگرچه موضوعات اقتصادی بدون شک در دستور جلسه مهم‌ترین نشست‌های داووس قرار خواهد گرفت.

در داووس امسال مثل سال‌های گذشته، تنها موضوعات جدی اقتصادی و سیاسی مورد بحث قرار نمی‌گیرد و افراد ثروتمند، قدرتمند، زیرک و مشهور جهان با آغاز شب سرد کوهستانی آلپ، در نشست‌هایی در هر حوزه از «هنر عشق» گرفته تا چگونگی دستیابی به شادی شرکت می‌کنند. در شب افتتاحیه این نشست‌های پنج روزه، به‌عنوان مثال حدود 2500 نفر در نشست «حل معماهای ذهن» شرکت کردند و از آخرین یافته‌های عصب‌شناسان برجسته جهان بهره بردند.

داووس امسال که از دیروز آغاز شد تا 28 ژانویه ادامه خواهد داشت. اولین دوره داووس، سال 1971 با نام «سمپوزیوم داووس» آغاز شد و از آن سال به صورت مرتب این اجلاس برگزار می‌شود.

سی‌ان‌ان در پایان نتیجه می‌گیرد: در داووس شاید تصمیم‌های مهمی گرفته نشود، اما همین مذاکرات باعث خواهد شد که هر سیاستمدار در راه بازگشت به کشورش طور دیگری فکر کند. این شاید دستاورد کمی نباشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات