تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۴۴۵۹۵
همزمان با افزایش وابستگی آمریکا به نفت اوپک رخ داد

تصویب طرح جدید انرژی در مجلس نمایندگان آمریکا


مجلس نمایندگان آمریکا که رهبری آن را دمکرات‌ها در دست دارند، طرح جدید انرژی این کشور را به تصویب رساند. هدف از تصویب این طرح کاهش مصرف سوخت خودروها، کاهش وابستگی آمریکا به واردات نفت خام، بهینه‌سازی روش‌های مصرف انرژی و توسعۀ انرژی‌های پاک اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، براساس این طرح، خودروسازان آمریکایی وظیفه دارند تا سال 2020 میلادی میزان مصرف بنزین خودروهای تولیدی خود را 40 درصد کاهش دهند. از سویی کاخ سفید هشدار داد که این طرح را به دلیل بار مالی سنگین و مخالفت صنایع خودروسازی وتو خواهد کرد. اما نانسی پلوسی، رییس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن تاکید بر این‌که طرح جدید (از طریق کاهش میزان مصرف) موجب بهینه شدن مصرف انرژی می‌شود، گفت: «امیدوارم دولت مانع اجرای این طرح نشود.»

این در حالی است که آمارهای موجود نشان‌دهندۀ افزایش وابستگی آمریکا به نفت اوپک است. براساس گزارش ماه نوامبر اوپک، میزان تقاضا برای نفت خام در منطقۀ آمریکای شمالی (کانادا، مکزیک و ایالات متحده) در سال 2007 به 56/25 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بیش از 20 میلیون بشکه در روز سهم ایالات متحده خواهد بود. در این میان، با وجود ادعاهای دولت بوش برای کاهش وابستگی به واردات نفت، آمارها نشان می‌دهند که وابستگی این کشور به نفت اوپک به بالاترین میزان طی 30 سال گذشته رسیده است.

طی ماه‌های اخیر، کاهش ارزش دلار، افت شدید بازار مسکن و بحران وام در آمریکا نگرانی‌های بسیاری را در خصوص احتمال وقوع رکود اقتصادی در این کشور برانگیخته است. اقتصاددانان آمریکایی میزان رشد اقتصادی این کشور در سال 2007 را معادل 1/2 درصد پیش‌بینی کرده‌اند. این در حالی است که میزان اعتماد مصرف‌کنندگان آمریکا به اقتصاد این کشور به شدت کاهش یافته است. این امر بدان معناست که مردم آمریکا پول کمتری را صرف خرید کالا می‌کنند، دولت آمریکا برای حل بحران مسکن قصد دارد نرخ‌های بهرۀ کوتاه‌مدت این کشور را مجددا کاهش دهد. کاهش نرخ‌های بهرۀ بانکی، اگرچه می‌تواند به رفع بحران مسکن و وام یاری رساند، اما ریسک افزایش تورم را نیز به همراه دارد. در همین حال، کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دهند که مشکلات بیش‌تری گریبان اقتصاد آمریکا را خواهد گرفت. به گزارش جام‌جم به نقل از شبکه خبر بی‌بی‌سی، گزارش میزان بیکاری در آمریکا یکی از دیگر شاخص‌های مهم برای کارشناسان اقتصادی این کشور است، چون می‌تواند نشان‌دهندۀ جهت‌گیری اقتصاد آمریکا در راستای رکود باشد. ژیل موئک، یکی از اقتصاددانان ارشد در بانک آمریکا (Bank of America) در بخشی از مصاحبۀ خود با این شبکه در این خصوص گفت: «اعتماد شهروندان آمریکایی به اقتصاد آمریکا کاهش فراوانی یافته است و از این‌رو با کاهش اعتماد و همچنین کمبود نقدینگی مصرف‌کنندگان، میزان خرید آن‌ها از فروشگاه‌ها نیز کاهش خواهد یافت و این موضوع به افزایش بیکاری و حذف فرصت‌های شغلی در بخش خدمات در آمریکا دامن خواهد زد.»

ژیل موئک افزود: «تاکنون بخش صنعت و تولید از مشکلات اقتصادی آمریکا ضربۀ زیادی خورده است و کارگران بسیاری از این بخش اخراج شده‌اند و اگر بخش خدمات که به میزان خرید مصرف‌کنندگان متکی است، نیز با همین مشکل مواجه شود، آیندۀ روشنی برای اقتصاد آمریکا پیش‌بینی نمی‌شود.»

وی افزود: «انتظار می‌رود مصرف‌کنندگان آمریکایی که در حال حاضر با شوک تورمی ناشی از افزایش بهای سوخت و انواع مواد غذایی در این کشور مواجهند و به‌علاوه اعتماد خود را به اقتصاد آمریکا درپی بروز مشکلات اعتباری و وام‌های مسکن بازپرداخت نشده از دست داده‌اند، میزان خرید و مصرف خود را محدود کنند که این به نوبۀ خود به بخش خدمات در اقتصاد آمریکا ضربۀ شدیدی وارد خواهد آورد.»

ژیل موئک در مورد کاهش نرخ بهرۀ بانک مرکزی آمریکا و همچنین برنامۀ پیشنهادی بوش به منظور مقابله با مشکلات اعتباری و وام‌های مسکن در آمریکا گفت: «گرچه ممکن است این روش‌ها حرکتی در جهت صحیح باشد اما اتخاذ این تدابیر کافی نیست و دست‌کم باید گفت این روش‌ها راه‌حل معجزه‌آمیز برای پایان دادن به مشکلات عمیق اقتصادی اخیر در آمریکا به‌حساب نمی‌آید.»

از سوی دیگر، رویترز از کاهش بهای نفت خام در معاملات روز شنبه خبر داد. براساس گزارش این خبرگزاری، در معاملات بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت‌خام سبک آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) با دو دلار و 73 سنت کاهش به 87 دلار و 46 سنت رسید. در بازار مبادلات نفتی لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با دو دلار و 21 سنت افت بها به قیمت 87 دلار و 76 سنت خرید و فروش شد و بهای سبد نفتی اوپک در سطح 84 دلار و 48 سنت ثابت باقی ماند. در همین حال، برخی کارشناسان انرژی اعلام کردند که بهای نفت خام طی روزهای آینده کاهش خواهد یافت. به گزارش پایگاه اینترنتی بلومبرگ، در نظرسنجی که 46 کارشناس ارشد بین‌المللی در آن شرکت داشتند، 28 نفر (61 درصد) اعلام کردند که بهای نفت خام طی چند روز آینده کاهش خواهد یافت. از این میزان 20 درصد (9 نفر) افزایش و 20 درصد نیز از ثبات قیمت‌ها خبر دادند. کاهش قیمت‌ها پس از دو هفته تردید معامله‌گران نفتی رخ می‌دهد.

این در حالی است که هفتۀ گذشته دو عامل مهم، یعنی تصمیم اوپک در مورد عدم تغییر سقف تولید و کاهش هشت میلیون بشکه‌ای میزان ذخایر نفت‌خام آمریکا برخلاف انتظار، تاثیر چندانی بر حفظ قیمت‌ها در سطوح بالا نداشتند. کارشناسان علت اصلی این امر را کاهش رشد اقتصادی آمریکا (بزرگ‌ترین مصرف‌کنندۀ انرژی جهان) اعلام کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات