حنیف غفاری
“جورج واکر بوش” رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در اظهارات اخیر خود نسبت به ناتوانی آمریکا نسبت به رویارویی با حوادث طبیعی اقرار کرده است. بوش این اظهارنظر را پس از گذشت یک سال از وقوع توفانهای سهمگین “کاترینا” و “ریتا” بیان کرده است. وقوع دو توفان فوق الذکر در سال گذشته اوج عجز و ناتوانی دولت پرادعای آمریکا در مواجهه با حوادث طبیعی را به نمایش گذاشت. این توفانها بیش از هزار کشته و دهها هزار نفر آواره در برداشته است. ولی بوش و همراهانش کمک به شهروندان آسیب دیده به عنوان اصلی ترین وظیفه خود را فراموش کرده و بیشتر در پی ایجاد اخلال و نا امنی در دیگر نقاط جهان می باشند! در حالی که هنوز عواقب و تبعات توفان های کاترینا و ریتا در مناطق آسیب دیده برطرف نشده است، رامسفلد، چنی و رایس ترجیح می دهند که حل این مسئله را به دست “زمان” بسپارند. شاید سپری شدن زمان باعث فراموشی شهروندان آمریکایی نسبت به ناهماهنگی دولت بوش شود...
البته مقامات کاخ سفید نتیجه این طرز تفکر خود را در قالب نظرسنجی های مختلف دریافت کرده اند. هم اکنون حدود 80 درصد از شهروندان آمریکایی دولت کنونی را در راستای حل معضلات اقتصادی و اجتماعی داخل کشور ناکارآمد می دانند و خواهان سپری شدن هرچه زودتر دوران ریاست جمهوری بوش پسر هستند. از سوی دیگر با بر هم ریختن تعادل میان سیاست داخلی و سیاست خارجی آمریکا در اثر اهمال کاری ها و بلندپروازی های نومحافظه کاران هم اکنون جایگاه شهروندان این کشور در نزد سیاستمداران افراطی حزب جمهوری خواه نامشخص است. به نظر می رسد در طول دو سال باقیمانده باید در انتظار تشدید چالش ها میان دولت بوش و شهروندان آمریکایی باشیم. مسلما در چنین شرایطی فضا برای مانور دموکرات ها و مخالفان درون حزبی جمهوری خواهان بیش از پیش فراهم خواهد شد. مخالفانی که پس از 8 سال دیگر تحمل انزوا از قدرت را نخواهند داشت.