تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۴  ، 
کد خبر : ۴۵۶۴۶

چرا ایران نمی‌ترسد؟


«چرا تهدید به تحریم ایران را نمی‌ترساند؟» مجله تایم در مقاله‌ای در مقام پاسخ به این پرسش برآمده است و می‌نویسد: «حتی کشورهای غربی که به دنبال تحریم هستند نیز اعتقاد دارند این اقدام به تغییر موضع ایران منجر نخواهد شد.» به نوشته این هفته نامه آمریکایی، شورای امنیت قرار بود سه هفته پیش به بررسی تحریم علیه ایران بپردازد که آزمایش هسته‌ای کره شمالی و مباحث دیپلماتیک درباره تحریم‌ها علیه آن، باعث شد تا پرونده ایران به حاشیه برود. محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای غربی هشدار داده است که تهدید ایران تنها به تندتر شدن مواضع تهران و نه تغییر آنها، منجر خواهد شد. وی از این کشورها خواست به جای تهدید به دنبال مذاکره درباره نگرانی‌های امنیتی ایران باشند. تایم می‌افزاید: هم اکنون نیز نشانه‌هایی از اختلاف درباره تحریم‌های احتمالی علیه ایران در شورای امنیت دیده می‌شود. روسیه و چین انتقاداتی را به حدود و تاثیر تحریم‌های احتمالی وارد می‌دانند و حتی متحدان اروپایی آمریکا، یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز پیش نویس قطعنامه‌ای را برای تحریم ارائه کرده اند که شامل اقدامات شدید تنبیهی مورد نظر آمریکا، از جمله ممنوعیت ادامه همکاری روسیه در ساخت نیروگاه بوشهر نخواهد شد. نویسنده مقاله در ادامه با بیان آنکه رهبران آمریکا امیدوار بودند اعمال تحریم علیه کره شمالی که بیشتر به دنبال جلوگیری از گسترش برنامه هسته‌ای این کشور بود بتواند ایران را از برنامه اتمی خود بازدارد اما پرونده هسته‌ای تهران از اضطرار چندانی برخوردار نیست. حتی آمریکا نیز معترف است طرح دیپلماتیک آنها این است که به دنبال اعمال تحریم‌هایی محدود و بیشتر نمادین هستند تا بتوانند چین و روسیه را همچنان در مسیر خود نگه دارند. البته تنها منافع تجاری مانع حمایت روسیه و چین از تحریم‌ها نشده است بلکه آنها نیز همانند البرادعی معتقدند حل این مساله نیازمند آرام‌تر کردن تنش‌ها میان ایران و غرب است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات