* اهداف سفر البرادعی به ایران چیست؟
** ایران همانطور که رسماً اعلام کرده عضو انپیتی بوده و همکاریهایش را نیز با آژانس بر همان اساس ادامه میدهد و طبیعی است در موقعیتی که شورای امنیت یکدورهای را برای همکاریهای مجدد و بیشتر اعلام کرده است، البرادعی هم در پی وظایف خود سفر به ایران را درخواست کرده که بهدلیل جایگاه بینالمللی وی جمهوری اسلامی ایران با این سفر موافقت کرده است و بهطورکلی این سفر در راستای تداوم همکاری ایران با آژانس انجام میشود.
* فکر میکنید خواستههای البرادعی از ایران در این سفر چه خواهد بود؟
** همکاریهای ایران و آژانس درحقیقت محور کار البرادعی خواهد بود، چون وی مسوول آژانس است و چون هیات آژانس هم به ایران آمده و بازدیدها را انجام میدهد طبیعتاً البرادعی خود هم که در تهران حاضر باشد این امکان را پیدا میکند تا با مقامات جمهوری اسلامی ایران مذاکره کند و راههای همکاری بیشتر را مورد بحث و گفتوگو قرار دهد.
* آیا همزمانی سفر البرادعی با بازرسان آژانس پیام خاصی را میرساند؟
** خیر، آژانس درحقیقت دورهای مذاکرات خود را انجام میداده است و چون در این دوره شورای امنیت زمانی را برای همکاریهای مجدد و بیشتر اعلام کرده است طبیعی است که البرادعی برای اینکه در این زمینه مامور تهیه گزارشی است ترجیح داده در این دوره کار خود را انجام دهد.
* اعلام شده که البرادعی برای اعلام موارد پایبندی تهران به تعهدات خود در مقابل آژانس به ایران میآید، نظر شما در این باره چیست؟
** البرادعی و آژانس بارها این مساله را اعلام کردهاند و همکاریهای ایران همیشه فراتر از میزانی بوده که در چارچوب قوانین بینالملل ایران به آن متعهد بوده و سعی کرده که هم سوءتفاهم و سوءبرداشت و سوءالقا را که از سوی مخالفین ایران ازجمله آمریکا صورت میگیرد همیشه مرتفع کند.
* اما بارها در گزارشهای مختلف دیده شده که البرادعی مطرح کرده حق مسلم ایران استفاده از انرژی صلحآمیز هستهای است اما در کنار آن مطرح میشود ابهاماتی هم هست که باید رفع شود. آیا فکر میکنید اینبار ابهامات رفع شود؟
** آژانس گاهی که مذاکراتش فنی است، گزارشاتی داشته که سعی کرده رعایت اعتدال را داشته و به واقعیت نزدیک باشد اما هرگاه که مواضع سیاسی و فشارها وجود داشته، گزارشی میآید که سعی دارد نوعی ابهام غیرمعقولی را سامان دهد که معلوم است بیشتر یک کار سیاسی است اما سفر فعلی البرادعی بهخاطر مساله خاصی نیست که بخواهد رفع ابهام کند. این سفر بهطورکلی نحوه همکاریها و گسترش آنها با ایران را مدنظر دارد.
* گفته شده سفر البرادعی برای تکمیل موارد اطلاعاتی گزارش وی به شورای امنیت صورت میگیرد. وی در این سفر چه اطلاعاتی را از ایران میخواهد؟
** این مساله را آقای البرادعی خود بعداً مطرح میکند.
* آیا این سفر به منزله حفظ مرجعیت آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره پرونده هستهای است؟
** طبیعتاً اینگونه هست، چون کشورهایی مثل چین، روسیه و اعضای شورای امنیت هم دائم در این مورد اظهارنظر کردهاند که بحث پرونده هستهای ایران باید در آژانس بسته شود و شورای امنیت هم باید مقوم اقدامات آژانس باشد.
* فکر میکنید به این نتیجه برسیم و آیا این سفر برای گرفتن نتیجه نهایی انجام میشود؟
** طبیعتاً گسترش روابط خود نتیجه است و درحقیقت اگر البرادعی در این سفر موفق شود که در این زمینه ایفای نقش مثبت داشته باشد اقدام بسیار مهمی است و توقع جهانیان این است که وی از حیثیت آژانس و از توانایی آن در حل مسائل بینالمللی دفاع کند.
* باتوجه به اینکه بارها این رفتوآمدها صورت گرفته و همکاریهای گستردهای هم از سوی ایران با آژانس انجام شده است و حدود 1700 نفر- روز بازرسی از مراکز هستهای انجام شده، چرا آژانس همچنان در اعلامنظر پیرامون صلحآمیز بودن ماهیت برنامههای هستهای تعلل میورزد؟
** در مورد صلحآمیز بودن فعالیتها تابهحال هیچ تردیدی از سوی آژانس اعلام نشده است و آژانس رسماً اعلام کرده که هیچ موردی از انحراف در پرونده ایران دیده نشده است و سوالات و مسائل نیز مورد بحث و گفتوگو بوده است اما زمانیکه آژانس ناچار است که از حیطه خود خارج شود و در حد ارکان تصمیمگیری قرار میگیرد با محدودیتهایی مواجه میشود که مسائل مربوط به پادمان و پروتکل از اینجا تصویب میشود و این نقطهضعفی است که در سیستم اداره جهان وجود دارد که نمیتوان آن را از جانب شخص البرادعی دید.
* شما فکر میکنید که تفاوت گزارش البرادعی به شورای امنیت با گزارشهای پیشین وی به شورای حکام در چیست؟
** درحقیقت آنچه که برای البرادعی مهم میباشد این است که بتواند پرونده را در چارچوب آژانس مدیریت کند و طبیعتاً هدف وی این است که در این مرحله توفیق این مساله را پیدا کند. تنها راهحلی که وجود دارد این است که پرونده در چارچوب آژانس حلوفصل شود و حقوق حقه ملی ایرانیان پذیرفته شود، بهنظر میآید که تلاشها میتواند به این سمتوسو هدایت شود و از حالت مواضع دوطرفه دور شوند و به سمت تفاهم حرکت شود.