گروه بینالملل
ابراز نگرانی و مخالفت گسترده با اظهارات اخیر ژاک شیراک رییسجمهوری فرانسه مبنی بر استفاده از سلاح اتمی علیه دولتهای ملل متحد، وزارت خارجه فرانسه را به ابراز واکنش مبهم و دوپهلو واداشته است. ژان باتیست ماتئی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفت: هدف، دکترین هستهای فرانسه، حمله به کشور خاصی نیست. وی افزود: دکترین هستهای فرانسه، حمله به کشور خاصی نیست. وی افزود: دکترین هستهای فرانسه، فقط بازدارنده است. ماتئی با این سخنان مبهم سعی کرده است دولت پاریس را از موج انتقادات گسترده شرکای اروپایی فرانسه و دیگر کشورهای جهان برهاند. ژاک شیراک عالیترین مقام سیاس و نظامی فرانسه است و اظهارات او قطعا حساب شده است. این اظهارت ماهیت سیاست دولتهای هستهای اروپا را در برخورد دوگانه با سلاحهای هستهای نشان میدهد. شدیدترین مخالفتها با سخنان شیراک نیز در داخل فرانسه و کشورهای اروپایی صورت گرفته است. روزنامه ال پائیس چاپ اسپانیا، اظهارات شیراک، فرد سبک مغزی است که هنوز تصور میکند در عصر ناپلئون زندگی میکند. محمد البرادعی مدیر کل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: باید به آنچه که دیگران را به آن نصیحت میکنید عمل کنید. البته پیش از ژاک شیراک، جورج بوش رییسجمهوری آمریکا استفاده از سلاحهای هستهای در دکترین حملات پیشدستانه را مطرح کرده بود.
سخنان ژاک شیراک حاوی سه نکته مهم است. اول اینکه عدم تعهد کشورهای هستهای را به پیمان منع تولید و تکثیر سلاحهای هستهای (انپیتی) نشان میدهد. به موجب این پیمان پنج عضو باشگاه هستهای جهان متعهد به انهدام سلاحهای هستهای خود شدهاند. تاکنون کشورهای آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه پنج عضو باشگاه هستهای سعی میکردند از تهدید آشکار هستهای مخالفان خود خودداری کنند. اما جورج بوش و سپس ژاک شیراک این تابو را شکستند. نکته دیگی که در مورد سخنان ژاک شیراک میتوان مطرح کرد، استفاده از سلاح هستهای در مبارزه با تروریسم است. همه صاحبنظران بر این نکته اشتراک نظر دارند که تاکنون تعریف روشن و شفافی از تروریسم ارایه نشده است. دولتهای غربی هنوز در مرز میان مقاومت یک ملت مانند ملت فلسطین در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی را با حمله به مرد غیرنظامی بیپناه در یک شهر مشخص نکردهاند. در دیدگاه دولتهای غربی، گروههای فلسطینی که در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی مقاومت میکنند و تروریست هستند و حامیان آنها نیز حامی تروریست محسوب میشوند. تروریسمی که بوش و شیراک میخواهند علیه آنها از بمب هستهای استفاده کند، هدفی نامشخص است. تروریسم دشمن بدون مرز برای دولتهای غربی است که هر جا منافعشان اقتضاء کند با برچسب تروریم و یا حامی تروریسم، مخالفان خود را مورد حملات سیاسی قرار می دهند و اکنون این تهدیدات به استفاده از سلاح هستهای رسیده است. سخنان ژاک شیراک به اندازه کافی گویای این واقعیت است که خطر سلاح هستهای از جانب کشورهایی نیست که به دنبال استفاده از انرژی هستهای در زمینه صلحآمیز است، بلکه کشورهای سازنده سلاح اتمی هستند که با ذخیرهسازی اینگونه تسلیحات مرگبار، صلح و آرامش جهانی را تهدید میکنند.