روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به تنها ماندن آمریکا و انگلیس در پیشبرد ایده تحریم ایران، با ذکر جملاتی از مقامات ارشد شماری از کشورهای مخالف تحریم نوشته است که این جملات نشان میدهد قطعنامه صادره علیه تهران عملا بیاثر شده و این همان چیزی است که محمود احمدینژاد در ماه آوریل آن را پیشبینی کرده بود. به نوشته این روزنامه آمریکایی، رفتار روسیه، چین و فرانسه در مخالفت با تحریم ایران باعث بیاهمیت شدن تهدیدها علیه دولت تهران شده است. این نشریه تندرو سپس این پرسش را مطرح میکند که اگر اعضای دائم شورای امنیت قصد ندارند ایران را تحریم کنند پس چرا تهران را تهدید به تحریم میکنند و با تعیین ضربالاجل، اعتبار خود را به خطر میاندازند؟ ممکن است پاسخ این باشد که دیپلماسی سازمان ملل به جای اینکه عامی بازدارنده در مقابل ایران باشد، به یک عامل بازدارنده د برابر تلاشهای آمریکا تبدیل شود زیرا برنامه هستهای آن کشور تحت پوشش دیپلماتیک در حال پیشرفت است. وال استریت ژورنال میافزاید: نتیجهگیری که به سختی میتوان در برابر آن مقاومت کرد این است که تلاشهایی که توسط سازمان ملل صورت میگیرد این است که آمریکا را متقاعد کنیم همانگونه که آموخت با پاکستان هستهای زندگی کند، زندگی کردن با ایران اتمی را هم بیاموزد. البته یکی از نتایج دستیابی ایران به تکنولوژی هستهای کشاندن دیگر کشورهای اسلامی به این سمت است به گونهای که اخیرا جمال مبارک فرزند حسنی مبارک رئیسجمهوری مصر طرح خود را برای راهاندازی برنامه هستهای ارائه کرد. با پیوستن عربستان و ترکیه به این سمت هم باید دید آیا نظام بینالملل واقعا آمادگی زندگی کردن با پنج یا شش قدرت هستهای در خاورمیانه را دارد؟