تونی بلر با چاپ مقالهای در نشریه اکونومیست، به توجیه و دفاع از سیاست خود در خلال ده سال گذشته به خصوص در زمینه روابط خارجی پرداخته است. به گزارش بیبیسی، در این مقاله که تحت عنوان "آنچه آموختهام" منتشر شده است، بلر مینویسد که با توجه به نزدیکی ارتباط بین کشورها در جهان امروز، روابط خارجی انگلیس را صرفا موضوعی در حاشیه مسائل مهم داخلی نمیدانسته بلکه آن را بخشی بنیادی از وظایف دولت تلقی کرده است. تونی بلر که قرار است پس از ده سال زمامداری در آخر ماه جاری از سمت خود کنارهگیری کند، فعالیتهای دیپلماتیک دولت خود در خلال این دوره را برشمرده و با تاکید بر لزوم حضور انگلیس در صحنه سیاست بینالمللی، بهخصوص به عنوان عاملی در ایجاد وحدتنظر، به مواردی چون تلاش در زمینه مقابله با گرمایش زمین و مشارکت در عملیات نظامی برای برقراری صلح از جمله در بوسنی، کوزوو، سیرالئون و لیبریا اشاره کرده است. بلر ادامه ارتباط نزدیک با ایالات متحده را برای انگلیس و موفقیت این کشور در صحنه روابط بینالمللی حیاتی دانسته هر چند گفته است که این کشور باید با اروپایی نیرومند و متحد نیز روابطی محکم داشته باشد تونی بلر مینویسد گاه گفته میشود که برکناری حکومتهای صدام و طالبان - یعنی رژیمهای مستبدی که در هر حال نوعی نظم را برقرار کرده بودند ـ وضع عراقیها و افغانها را بدتر کرده و به تروریسم امکان رشد داده است.
وی در پاسخ میگوید این استدلالی وسوسهانگیز اما خطرناک است زیرا به معنی آن است که ما میبایست مردم این دو کشور را در چنگال دیکتاتورها به حال خود رها میکردیم به این خاطر که نیروهای اهریمنی و ارتجاعی با توسل به تروریسم و مبارزه درصدد برخواهند آمد مانع از آن شوند که این ملتها بتوانند روی پای خود بایستند. نخستوزیر انگلیس مینویسد که در عراق برخی عناصر وابسته به ایران به شبهنظامیان سپاه مهدی و برخی گروههای دیگر کمک میکنند و این کمکها، در کنار حضور و نفوذ القاعده، عامل ادامه ناآرامی و جلوگیری از تغییر و تحول مطلوب در شرایط این کشور است(!) به گفته وی، در افغانستان نیز طالبان از عناصری در ایران کمک و از جمله کمک تسلیحاتی دریافت میکنند و به حملات خود ادامه میدهند زیرا معتقدند که اگر به آشوب دامن بزنند و تلفات کافی بر نیروهای غربی وارد آورند، اراده ما متزلزل خواهد شد و از مبارزه علیه تروریسم دست برخواهیم داشت. نخستوزیر انگلیس مینویسد: از خود سوال کنید انگیزه بخشهای از حکومت ایران در جلوگیری از حل و فصل بحران خاورمیانه چه میتواند باشد و درخواهید یافت به چه دلیل خاتمه دادن به مناقشه خاورمیانه چنین اهمیتی دارد(!).