گروه سیاسی: آیتالله صانعی حمله به سفارتخانهها را کار درستی ندانست اما تصریح کرد که جلوگیری از بروز احساسات مردم نیز کار مشکلی است. با این حال این فقیه تاکید کرد برای رهایی دین از قید افراطیگری و خشونتطلبی باید قدرت تبلیغاتی رهبران مذهبی و سیاستمداران آزاداندیش افزایش یابد. پیش از این برخی از دانشجویان بسیجی و افراد معترض در اعتراض به هتک حرمت پیامبر اسلام و چاپ کاریکاتورهایی که در تعرض به ساحت پیامبر در برخی نشریات اروپایی به چاپ رسیده بود، مقابل چندین سفارتخانه تجمع کردند و به برخی از آنها نیز همچون سفارت دانمارک، نروژ، فرانسه و انگلیس نیز حمله کردند. در این میان حمله به سفارت دانمارک و به آتش کشیدن ساختمان این سفارت، نمود بیشتری یافت. روز پنجشنبه نیز مصطفی پورمحمدی وزیر کشور در این باره تذکر داد و تاکید کرد که اجازه تعرض به سفارتخانهها به کسی داده نمیشود. از دیگر سو در کشور دانمارک نیز برخی در اقدامی تلافیجویانه به سفارت ایران در این کشور تعرض کردند. در این میان آیتالله صانعی نیز به عنوان مرجع تقلید درخصوص اهانت نشریات خارجی به پیامبر اسلام گفت: من خودم از روحانیونی هستم که به طور جد موافق حقوق بشر و آزادی هستم، اما در عین حال از کنار توهین به مقدسات نمیتوان ساده گذشت و این توهینها قطعاً مخالف حقوق بشر و موجب اهانت به مسلمانان و پراکندن بذر خشونت است و امیدوارم شاهد زمانهای باشیم که نه از درج این کاریکاتورها خبری باشد و نه از ترور و انفجار. وی افزود: «همین امر بهانه خوبی برای اعمال تروریستی بعضیها را فراهم کرده است، لذا به اعتقاد من مجازات کسانی که این کاریکاتورها را کشیدهاند و مسببین درج آنها همانند مجازات افرادی است که اقدام به اعمال تروریستی میکنند. البته مجازات این افراد هم باید قانونی باشد و آقایانی هم که میگویند این کار خلاف قانون نبوده، برای اینکه نباید مانع آزادی بیان و قلم شد باید در پاسخشان گفت که آیا ترور و تروریسم هم آزادی است؟ آیا اگر کسی در روزنامه اش ترور و انفجار را ترویج کند این جرم نیست و کارش را باید به حساب آزادی بیان گذاشت. قطعاً حقوق بشر اجازه چنین کاری را نمیدهد، چرا که این کار سبب آزار و اذیت دیگران میشود و کمک به ترویج ترور و انفجار است.» این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه میشود دین را از قید بنیادگرایی آزاد کرد، اظهار داشت: یکی از راههای افزایش قدرت تبلیغاتی رهبران مذهبی و سیاستمداران آزاداندیش است تا در پرتو آن بتوانند بر افراطیگری و خشونتطلبی غلبه کرده و جلوی آن را بگیرند که متاسفانه این مسئله نسبت به اسلام خیلی کم است. وی در پایان تاکید کرد: امروز هم حکومتها نه تنها باید با آرای مردم اداره شوند، بلکه حکومتها باید آن قدر خوب عمل کنند که مردم آنها را دوست بدارند. این بهترین طرز حکومت و بالاتر از دموکراسی است. چرا که دموکراسی دیگر علاقه مردم را نمیخواهد و اصولاً حکومتی که مردم آن را دوست نداشته باشند خود به خود ساقط میشود.
تجمع مقابل سفارتخانهها آزاد است
از دیگر سو به رغم اظهارات وزیر کشور درخصوص سفارتخانهها معاون سیاسی – امنیتی استانداری تهران اعلام کرد: تجمع مقابل سفارتخانهها ممنوع نیست اما تجمعکنندگان حتماً باید مجوز دریافت کنند. وی با اشاره به قانون مربوط به برگزاری تجمعات و راهپیماییها برگزاری هر نوع تجمع و راهپیمایی را منوط به اخذ مجوز از وزارت کشور، استانداریها و فرمانداریها کرده است، گفت: ضمن احترام به احساسات پاک مردم و اعتقاد نسبت به برخورد با عوامل هتک حرمت به اعتقادات مسلمانان، لازم است همه اعتراضاتی که در قالب تجمع و راهپیمایی بیان میشود با مجوز همراه باشد. متاسفانه طی چند روز گذشته برخی افراد تجمع کننده مقابل برخی اماکن و سفارتخانهها با خود سلاح سرد و مواد منفجره و سنگ حمل میکردند که در برخی موارد حرکتهای آنها به مامورین نیروی انتظامی آسیب رسانده است، لذا به همه اشخاص و سازمانهایی که قصد برگزاری تجمع دارند، اعلام میکنیم که قبل از برگزاری مراسمشان مجوز دریافت کنند تا در مقابل حرکاتی که تجمعکنندگان دارند مسئولیت داشته باشند. چنانچه این افراد که نسبت به برگزاری تجمع در مقابل سفارتخانهها اقدام میکنند فاقد مجوز باشند، مسئولان حفاظت سفارتخانهها (پلیسهای دیپلماتیک) و نیروی انتظامی موظفند جلوی تجمع آنها را بگیرند و با آنها برخورد کنند.