تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۴۹۴۹۹

شکست دکترین «دوتکیه» نیکسون در خاورمیانه


قاسم بابایی
با پیروزی انقلاب اسلامی، دکترین دو تکیه‌‌‌‌‌گاهی «دوستونی» نیکسون رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در دوران جنگ سرد از هم فرو پاشید. دکترین نیکسون مبتنی ‌بر تبدیل کردن ایران به پایگاه نظامی و عربستان به پایگاه اقتصادی آمریکا در منطقه خاورمیانه بود. از یک سو، نفت ایران را با قیمت بالایی در آن موقع می‌‌‌‌‌خریدند و یکی از خریداران عمده نفت ایران ایالات متحده بود. شاه پولهای نفت ایران را که خرید آخرین سلاحها اختصاص داد، به طوری که زرادخانه‌‌‌‌‌های تسلیحاتی آمریکا به طور شبانه‌روز تولید می‌‌‌‌‌کردند و میلیاردها دلار از پولهای نفت ایران را به جیب زدند تا این کشور را تبدیل به زرادخانه خاورمیانه نمایند.
نکته جالب توجه آنکه در همان زمان اعراب دست‌نشانده آمریکا و مرتجع منطقه با علم به اینکه شاه عامل آمریکایی همچون خود آنها می‌‌‌‌‌باشد، از تبدیل شدن شاه به قدرت پوشالی نظامی نیز هراسناک بودند. لذا، در سال 1972 اقدام به تأسیس و تشکیل شورای همکاری خلیج ‌‌‌‌‌فارس کردند که البته با فشارهای آمریکا، موفق به انجام این کار نشدند.
ولی درست 10 سال بعد یعنی در سال 1982 و درست پس از حمله صدام معدوم به ایران و با حمایت و دستور آمریکا شورای همکاری خلیج‌ ‌‌‌‌فارس تشکیل شد تا به عنوان ستاد پشتیبانی از صدام در جنگ تحمیلی فعالیت کند.
شورای همکاری خلیج‌ ‌‌‌‌فارس از یک سو، اروپا و آمریکا، از سوی دیگر در قالب ناتو، به دلیل از میان رفتن منافعشان در ایران تمام تلاش خود را به کار بستند تا اسلحه‌‌‌‌‌های موجود در انبارهای ارتش ایران را در میدان جنگ نابرابر معدوم و ایران را به لحاظ نظامی و سیاسی مضمحل کنند.
اما پس از 8 سال جنگ ایران و عراق به جای آنکه نظام نوپای جمهوری اسلامی تصعیف شود، در واقع به قدرتی بلامنازع در منطقه تبدیل شده است و دستاوردهای رزمی مهندسی ایران به دلیل خودکفایی همه جانبه، از ایران قدرتی برتر ساخته است.
امروز با گذشت ‌27 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تحولات شگرف و عمیق منطقه‌‌‌‌‌ای و جهانی، قدرت نظامی نفوذ عمیق سیاسی و معنوی انقلاب اسلامی ایران یادآور این فرمایش امام راحل در ارتباط با برکات جنگ تحمیلی 8 ساله است که فرمود: ما در جنگ انقلاب خود را به جهان صادر کردیم. ما در جنگ تحمیلی نابرابر در مقابل آمریکا و جهان انقلاب خود را تثبیت کردیم ما در جنگ دوستان و دشمنان خود را شناختیم.
اذعان شیراک
ژاک شیراک رئیس‌جمهور فرانسه در تازه‌‌‌‌‌ترین موضعگیری خود در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی در پاریس بصراحت اظهار داشت: ایران کشور قدرتمندی است که نقش تعیین‌کننده‌‌‌‌‌ای در جهان و منطقه دارد. آن چه برخی رسانه‌‌‌‌‌های مغرض سعی دارند از ایران چهره‌‌‌‌‌ای دیگر را ارایه دهند، سراپا دروغ است، بر همین اساس من قصد اعزام یک نماینده بویژه به تهران را دارم تا حسن‌نیت خود را در قبال ایران به اثبات برسانم. من همین جا بصراحت اعلام می‌‌‌‌‌کنم که هیچ مشکلی با ایران نداریم و هرگز در برقراری ارتباط با تهران به جوسازیهای مخدوش علیه ایران توجهی نداریم.
نفوذ ایران در کوچه پس کوچه‌های خاورمیانه
سی.ان.ان درباره شکست سیاستهای آمریکا به دلیل بی‌‌‌‌‌خردی بوش در برابر سیاستهای زیرکانه و حساب شده ایران «نفوذ معنوی انقلاب اسلامی در کوچه پس کوچه‌‌‌‌‌های منطقه خاورمیانه می‌‌‌‌‌گوید: ‌70 درصد مردم آمریکا امروز بوش را اعلام شکست نظامی و آبروریزی آمریکا در نزد جهانیان می‌‌‌‌‌دانند. سی.ان.ان پس از سخنرانی جدید بوش گفت: بوش که تنها ‌10 روز پس از اظهارنظرهایش درباره امنیت ملی آمریکا سخنرانی کرد، اکنون مشاورانش ادعا می‌‌‌‌‌کنند که او نمی‌‌‌‌‌خواهد به فردی تکراری تبدیل شود. اما متاسفانه این گونه شده ‌‌‌‌‌است.
بوش بار دیگر برای فرار از بحران خاورمیانه بر طبل و شعارهای جنگ‌‌‌‌‌افروزانه خود کوبید و براعزام20 هزار نیرو به عراق، برای مهار تروریسم اصرار نمود و از کنگره خواست موافقت خود را با اعزام این تعداد نیرو به عراق اعلام کرد. رابرت رید کارشناس مسائل خاورمیانه درموسسه صلح دیل‌‌‌‌‌کارنگی و استاد دانشگاه جان‌‌‌‌‌هاپکینز با اعتراف به این که قدرت ایران در حال افزایش است تاکید کرد طرحهای نظامی‌‌‌‌‌گری بوش در داخل از خاورمیانه به تروریسم دامن زده‌‌‌‌‌ است.
وی در ادامه می‌‌‌‌‌گوید: از نظر من و مردم آمریکا، بوش در جنگ عراق و خاورمیانه شکست خورده‌‌‌‌‌ است و جورج بوش تنها می‌‌‌‌‌کوشد این واقعیت را تا پایان ریاست‌جمهوری خود به تعویق اندازد.
این تنها عقیده من نیست، بلکه تمام مردم آمریکا معتقدند که جنگ آمریکا در عراق، افغانستان و دخالت در لبنان و فلسطین جنگی شکست خورده‌‌‌‌‌ است. زیرا ایران نفوذش در این مناطق بیشتر از آمریکا است. وی می‌‌‌‌‌گوید: چنانچه به زمان جنگ ویتنام و تحولات آن نگاهی بیندازیم، متوجه می‌‌‌‌‌شویم که این بار قطار وحشت بوش و رفقایش از تونل خاورمیانه با سرعت بیشتری در حرکت است تا شاید کابوس شکست در منطقه را براحتی پشت سربگذارند. این اختلاف موجود درمیان دموکراتها و جمهوریخواهان در واقع به جنگی میان دوشاخه حکومت آمریکا به وسعتی که از زمان جنگ ویتنام تاکنون شاهد آن نبودیم و در واقع آتش زیر خاکستر بود که ایران با قدرت نفوذ خود این خاکسترها را به کناری زد و باعث ایجاد اختلاف درمیان ارکان آمریکا از یک سوء آمریکا و اروپا از دیگر سو لجن‌‌‌‌‌مال کردن چهره آمریکا در جهان گردید.
تفرقه، آخرین راهکار بوش برای خاورمیانه
به دنبال شکستهای پیاپی و همه جانبه آمریکا در منطقه خاورمیانه، یک گزارش که در منابع خارجی انعکاس فراوانی پیدا کرده‌‌‌‌‌است، حکایت از آن دارد که مقامات آمریکایی و انگلیسی طرح مشترکی را تهیه کرده‌‌‌‌‌اند که طی آن به دنبال اختلاف‌افکنی در میان کشورهای منطقه است. خبرگزاری فرانس‌‌‌‌‌پرس، در این خصوص می‌‌‌‌‌گوید: آمریکا برای خروج از بحران شدیدی که در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین با آن مواجه‌‌‌‌‌اند، از چندی پیش دست‌اندر‌کار تهیه طرحهایی بوده‌‌‌‌‌اند که تلاش دارند تا در قالب طرح خاورمیانه جدید تغییرهای اساسی در کشورهایی نظیر عربستان و مصر به وجود آورند و بخشهایی از این تغییرها را در کشورهای اردن و شورای همکاری خلیج فارس پدید آورند. اما این دیدگاههای بلندپروازانه با واقعیت منطقه تطبیق ندارد، به همین دلیل بوش با برکناری برخی عناصر دانه درشت چون بولتون، را مفسیلد، ژنرال کیسی، پورترگاس، جان نگروپونته و خلیل‌‌‌‌‌زاد تلاش کرد تا دیگران دریابند سیاست جدید آمریکا بر همکاری جمعی با کشورهای مخاطب استوار است. لذا در طرحی که به طور مشترک توسط آمریکا و انگلیس تهیه شده‌‌‌‌‌است، بحران عراق از وضعیت کنونی که محور آن آمریکا و تندروهای سنی عراق محسوب می‌‌‌‌‌شوند، به وضعیتی که در روند آن کشورهای عربی منطقه دنبال سهم خاص هستند و در مقابل آنان ایران قرار دارد که از حکومت کنونی عراق که برمبنای قانون و جمعیت عراق به وجود آمده دفاع می‌‌‌‌‌کند، در این روند آشوب‌‌‌‌‌ها از شکل صرفاً داخلی به شکل داخلی منطقه‌‌‌‌‌ای تغییر ماهیت می‌‌‌‌‌دهد و به چالش منطقه‌‌‌‌‌ای با ایران منتهی می‌‌‌‌‌شود.
در طرح مشترک آمریکا و انگلیس، لبنان وارد فرآیند جدیدی می‌‌‌‌‌شود. به طوری که طبق جدیدترین خبرها، رژیم صهیونیستی حاضر به تبادل اسرای لبنانی شده‌ است. اما کاخ سفید برای جلوگیری از افزایش قدرت حزب‌ا... و شخص سید حسن نصرالله با هرگونه تبادل اسرا درحال حاضر مخالفت کرده و مانع انجام تبادل اسرا شده‌‌‌‌‌است. لذا، دراین فرآیند، بحران لبنان برای فرسوده کردن توانایی داخلی آن و نیز سرگرم کردن جریان مقاومت اسلامی استمرار پیدا می‌‌‌‌‌کند و چندین سال استمرار می‌‌‌‌‌یابد.
از این رو طرح آمریکا و انگلیس درباره لبنان به بن‌‌‌‌‌بست کشانده هر طرحی است که به قصد سامان‌دادن به اختلافهای داخلی لبنان ارایه می‌‌‌‌‌شود. این بخش از طرح کشورهای مصر، عربستان و اردن را به حمایت بی‌‌‌‌‌چون و چرا از دولت فواد سینیوره که اینک حتی معرف اهل سنت لبنان نیز نیست، فرا خوانده است.
کنفرانس پاریس‌2 نیز برهمین اساس درراه است تا نشان دهد جامعه بین‌‌‌‌‌المللی از حمایت سینیوره دست برنمی‌‌‌‌‌دارد. این در حالی است که نمایندگان جنبش انقلابی حزب‌ا... در سفر اخیر خود به بعضی از کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی به مقامان منطقه یادآور شدند حزب‌‌‌‌‌الله لبنان فقط خواهان جایگزین شدن یک نخست وزیر سنی که مورد توافق همه گروههای داخلی لبنان باشد، به جای فواد سینیوره هستند.
در طرح آمریکا و انگلیس تلاش شده تا روند داخلی فلسطین دگرگون شود. از یک سو اقدام هماهنگ و پردامنه‌‌‌‌‌ای برای هرگونه توافق میان فتح و حماس راه‌اندازی شده‌‌‌‌‌است و از سوی دیگر تلاش می‌‌‌‌‌شود تا جریان سازش‌کار فتح را به صحنه بازگردانند و یا واگذاری امتیازاتی به آن، در قالب اعلام قبول تاسیس دولت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن و تعیین تکلیف بیت‌‌‌‌‌المقدس شرقی روند منطقه را به دورانی که درآن پیمان اسلوومادرید منعقد شد بازگردانند. اما هدف اصلی آنها در واقع دامن زدن به اختلافات دورن جامعه فلسطینی است تا فروپاشی رژیم صهیونیستی را برای چند صباحی به تاخیر بیندازند.
اعتراف صریح پرز به فروپاشی اسرائیل
شیمون پرز معاون اول نخست‌‌‌‌‌وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرد، اسراییل در شرایط خطرناک «تخریب درونی» قرار گرفته است. روزنامه صهیونیستی «بدیعوت آحارونوث» به نقل از سیاستمدار84 ساله صهیونیستی افزود: نه تنها تخریب درونی، تمامی ساختار جامعه اسراییل را نشانه رفته، بلکه امروز برای سیاهترین نشان دادن چهره اسرائیل «توسط خودی‌‌‌‌‌ها» رقابت وجود دارد. پرز که دوبار پست نخست‌‌‌‌‌وزیری رژیم غاصب صهیونیستی را تجربه کرده‌‌‌‌‌است، با حمله شدید به احزاب راستگراو چپ‌‌‌‌‌گرای این رژیم، سران هردوگروه را مسوول تنش‌‌‌‌‌های داخلی دانست.
در همین حال روزنامه صهیونیستی‌ «معاریو» نیز نوشت: «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسراییل در آستانه سرنگونی قرار گرفته‌‌‌‌‌است. این روزنامه ضمن اشاره به این که بسیاری از نمایندگان مجلس (کنست) و وزیران کابینه اولمرت در حال برنامه‌‌‌‌‌ریزی برای سرنگون کردن وی هستند، افزود: اولمرت تسلط خود را بر حزب کادیما دارد از دست می‌‌‌‌‌دهد. وی دبیر کل این حزب است. روزنامه دیلی تلگراف نیز نوشت: اسراییل با بحران اعتقاد به نفس مواجه شده است. به نوشته این روزنامه، مشکلاتی که اسراییل از داخل و خارج با آن رو‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌روست، طی تاریخ 56 ساله‌‌‌‌‌اش سابقه نداشته‌‌‌‌‌است. سید حسن‌‌‌‌‌نصرالله دبیرکل حزب‌‌‌‌‌الله لبنان، سرنگونی قریب‌‌‌‌‌الوقوع اولمرت را نیز پیش‌بینی کرده‌‌‌‌‌بود.
آمریکا و اسراییل بسیار ضعیف شده‌‌‌‌‌اند
«نیوت گینگریج» رئیس اکثریت جمهوریخواهان در کنگره آمریکا که تا 5 سال پیش این مسوولیت را برعهده داشت و رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا در کنفرانس هرزلیه، نشست نخبگان سیاسی و امنیتی اسراییل اظهار داشت: اکنون پس از‌40 سال، موجودیت اسراییل بار دیگر مورد تهدید واقع شده ‌‌‌‌‌است.
وی با بیان آن که پیش از سال1976 بسیاری از مردم درباره باقی ماندن اسراییل تردید داشتند گفت: اکنون نیز بار دیگر اسراییل به مساله بقای خود بازگشته است. زیرا موسسات و نهادهای آمریکا و اسراییل تجهیزات کافی برای مبارزه با این تهدیدها را برای خود ذخیره نکرده‌‌‌‌‌اند.
«گینگریج» در ادامه افزود: جنگ‌32 روزه ثابت کرد که اسراییل در دفاع از خود ناتوان است و با تهدیدهای جدی مواجه است، زیرا حزب‌‌‌‌‌الله برای آزادی فلسطین نمی‌‌‌‌‌جنگد، بلکه برای نابودی اسرائیل می‌‌‌‌‌جنگد. اکنون روند فروپاشی رژیم صهیونیستی با این اعترافهای گینگریج شفاف‌‌‌‌‌تر می‌‌‌‌‌شود.
حمله به ایران هرگز
«جیم‌‌‌‌‌وب» از ایالت ویرجینیا به نمایندگی از دموکراتها این قطعنامه را به اطلاع مردم آمریکا رساند که یکی از اصلی‌‌‌‌‌ترین رئوس آن درخواست برای پایان ناآرامی‌های عراق و خروج نظامیان آمریکا از این کشور و از چاله عراق به چاه ایران نیفتادن است.
وی افزود: ما به عنوان یک ملت واحد هم اکنون درگیر یک جنگ ناخواسته شده‌‌‌‌‌ایم و به شدت نگران ادامه روند فعلی هستیم، سناتور جیم‌‌‌‌‌وب که خود از نظامیان آمریکا در جنگ هستیم، ویتنام بود و رد زمان ریاست جمهوری دونالد ریگان یکی از مقامهای ارشد نیروی دریایی آمریکا محسوب می‌‌‌‌‌شد، خواستار تغییر در سیاستهای آمریکا شد. ما منکر مبارزه با تروریسم نیستیم، اما چیزی که هم اکنون در عراق در حال جریان است، سبب نگرانی شهروندان آمریکایی شده‌ است. زیرا سربازان آمریکایی بدون دلیل در عراق جان خود را به خطر انداخته‌‌‌‌‌اند.
براساس گفته‌های وب، دموکراتها خواهان خروج سریع نظامیان آمریکا از عراق بوده و معتقدند بحران عراق نباید ما را به بحران با ایران بکشاند، زیرا آمریکا به هیچ وجه قادر به جنگ همزمان در عراق و ایران نیست. بویژه بوش در ترسیم استراتژی جدید خود در عراق هیچ گونه اهیمیتی به نظر سنا نداد و توجیه قابل قبولی برای اعزام نیروهای بیشتر به عراق ارایه نکرد.
جیم‌‌‌‌‌وب براین باور است که آمریکا به دلیل آن که دارای توان نظامی برای حضور در عراق و ایران به طور همزمان نیست وارد جنگ علیه ایران نخواهد شد. البته آمریکا سعی دارد تا با تمرکز برایران برخی تمرکزها از عراق برداشته شود که البته این امر فاجعه بار خواهد بود.
وی می‌‌‌‌‌گوید: من فکر می‌‌‌‌‌کنم که جنگ عراق اشتباه بود. زیرا شیعیان را تقویت کرد. مطمئناً راهی که این جنگ طی کرد، یک فاجعه کامل برای هر کسی است که درآن مشارکت داشته‌‌‌‌‌است. من فکر می‌‌‌‌‌کنم روزهای اعمال فشار برای ایجاد دموکراسی در خاورمیانه حداقل برای زمان کنونی به سرآمده و فکر می‌‌‌‌‌کنم که این مساله نیازمند آن است که آمریکا نقش فعالتری را در توسعه نوعی توافق میان اسرائیل و فلسطین ایفا کند.
مهمتر از همه این که در ایران حس ناسیونالیستی بسیار قوی به مراتب قویتر از عرق ملی وجود دارد. لذا آمریکایی‌‌‌‌‌ها نه در نبرد هوایی، بلکه حتی در نبرد زمینی هم موفق نخواهند‌‌‌‌‌شد. اگر چه در حال حاضر آمریکایی‌‌‌‌‌ها همچون اسراییلیها حرف زیاد می‌‌‌‌‌زنند و تهدید بسیار می‌‌‌‌‌نمایند، اما در واقع این کار را انجام نخواهد داد. در اینجا من می‌‌‌‌‌بینم که اعراب متحد آمریکا نیز به دلیل ترس و هراس از به خطر افتادن موقعیتشان از وارد شدن به جنگ نه تنها پرهیز می‌‌‌‌‌کنند، بلکه آمریکا را نیز وادار به اجتناب از این جنگ می‌نمایند.
در پایان از آنچه گفته شد، چنین برمی‌‌‌‌‌آید که ایران به عنوان قدرت نظامی، سیاسی منطقه فارغ از تمام قید و بندهای دوران جنگ سرد و فارغ از تعهدات به قدرتهای خاص، با به شکست کشاندن، طرح دو تکیه گاهی «دوستونی» نیکسون، خود به عنوان قدرت تعیین کننده و موثر نظامی‌– سیاسی خاورمیانه مستقلانه با اقتدار کامل از میان اسلامی‌– جغرافیایی خویش دفاع می‌‌‌‌‌کند.
براساس همین پتانسیل‌‌‌‌‌هایی موثر است که امروز تمامیت کفر و استکبار جهانی در مصاف با جمهوری اسلامی ایران اظهار عجز و ناتوانی می‌‌‌‌‌کنند. به طوری که «شرلی ویلیامز» نمایندهمجلس اعیان انگلیس می‌‌‌‌‌گوید: حمله به ایران شیعه، سنی، فارس و عرب را علیه غرب متحد می‌‌‌‌‌کند. وی در نامه‌‌‌‌‌ای به روزنامه فایننشال تایمز تاکید کرد چنین حمله‌‌‌‌‌ای کل منطقه را وارد هرج ‌‌‌‌‌و مرج می‌‌‌‌‌کند.
جدیدترین نظریه نوام جامسکی درباره بوش و سیاستهای او در خاورمیانه
نوام چامسکی نظریه‌‌‌‌‌پرداز و منتقد سرشناس آمریکایی در خصوص راهبرد جدید بوش در خاورمیانه در جدیدترین نظریات خود می‌‌‌‌‌گوید: بوش به هیچ وجه خواستار یک دولت مردمی دموکراتیک در عراق نیست. زیرا در صورت تحقیق چنین مساله‌‌‌‌‌ای دیگر آمریکا نخواهد توانست به غارت منابع نفتی این کشور دست یابد. وی گفت وجود یک حکوما شیعی در عراق و نیز در همسایگی کشوری چون ایران هرگز برای آمریکا قابل تحمل نمی‌‌‌‌‌باشد.
چامسکی، ضمن آن که آمریکا با تروریسم برای پرکردن خلاء دوران جنگ سرد متهم کرد، اظهار داشت که امروز تروریسم زایده طراحان سیاسی کاخ سفید است که خود طالبان را بر اریکه قدرت رساند و از آنها حمایتهای همه جانبه نمودند. آنگاه با سقوط آنها، بن‌‌‌‌‌لادن را مطرح کردند که قبل از آن11 سپتامبر را خلق کردند و سپس به سراغ صدام رفتند که او نیز عامل خود آمریکایی‌‌‌‌‌ها بود که طی 30سال او را برای پایان سناریوی خود تربیت نمودند و اکنون همان طور که بارها بوش اعتراف کرده‌‌‌‌‌است صدام با بن‌‌‌‌‌لادن ارتباطی نداشته و هیچ گونه سلاح کشتار جمعی و هسته‌‌‌‌‌ای را به دست نیاورده است. اینها تماماً نشان از آن دارد که حکومت فعلی عراق، حکومت فعلی عراق، حکومت مورد نظر آمریکایی‌‌‌‌‌ها نیست و دموکراسی مورد نظر و مورد ادعای بوش و کاخ سفید، تنها درصورتی که در راستای منافع آنها باشد، از آن دفاع می‌‌‌‌‌کنند. نه آن که به دنبال استقلال و تمامیت ارضی آنها باشد.
چامسکی افزود: همان گونه که انقلاب اسلامی طی‌27 سال گذشته در تضاد با منافع آمریکا با وجود دموکراسی پیشرو، مورد کینه و عداوت آمریکا است و نیز ملت مسلمان فلسطین به دلیل رایی که به حماس داد، هزینه آن را می‌‌‌‌‌پردازند و همگی نشان از برخورد منافقانه آمریکا با مساله دموکراسی و استقلال خواهی کشورهای جهان دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات